Inteligência artificial e a ilusão do percepto afetivo
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21112 |
Resumo: | Our investigation fits into a branch of Artificial Intelligence research, namely the Weak AIs subset, aiming to figure out the way that these AIs are applied in videogames development – we call it just “games”, referring to all games that run on any form of electronics platform. Our focus bears on a strict human-behavior simulation system that goes on the market by the name of Drivatar, a system-controlled virtual-entity whose operation is based on machinelearning technology. They were developed by Microsoft and Turn10 Studios to perform as “simulated human” pilots in their Forza Motorsport automotive-racing franchise games. Our goal is to identify the main AI elements and their application strategies that enable them to create the illusion of humanity, making the players believe that they are their human counterparts instead of simulations |
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Santaella, Luciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8556920Y6Fusaro, Alberto Cabral2018-06-06T12:05:21Z2018-04-02Fusaro, Alberto Cabral. Inteligência artificial e a ilusão do percepto afetivo. 2018. 113 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21112Our investigation fits into a branch of Artificial Intelligence research, namely the Weak AIs subset, aiming to figure out the way that these AIs are applied in videogames development – we call it just “games”, referring to all games that run on any form of electronics platform. Our focus bears on a strict human-behavior simulation system that goes on the market by the name of Drivatar, a system-controlled virtual-entity whose operation is based on machinelearning technology. They were developed by Microsoft and Turn10 Studios to perform as “simulated human” pilots in their Forza Motorsport automotive-racing franchise games. Our goal is to identify the main AI elements and their application strategies that enable them to create the illusion of humanity, making the players believe that they are their human counterparts instead of simulationsNossa pesquisa se enquadra em um segmento do ramo de estudos de Inteligência Artificial, mais especificamente o das IAs Fracas, investigando o modo como são utilizadas no desenvolvimento de games – jogos que operam em uma plataforma de tecnologia eletrônica. Focalizamos a investigação em um sistema de simulação restrita de comportamento humano nomeado comercialmente como Drivatar, uma entidade virtual controlada pelo sistema que opera com base em aprendizagem de máquina, desenvolvida em parceria pelas empresas Turn10 Studios e Microsoft para atuar como simulações de pilotos humanos nos games do gênero de corrida de carros da franquia Forza Motorsport. Nosso objetivo é a identificação dos principais elementos de IA, bem como das estratégias utilizadas em sua aplicação, que habilitam esses agentes inteligentes a causar nos jogadores humanos a ilusão de que os Drivatars são os próprios indivíduos que estão simulandoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/45679/Alberto%20Cabral%20Fusaro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaInteligência artificialGamesAprendizagem de máquinaArtificial intelligenceGamesMachine learningCNPQ::ENGENHARIASInteligência artificial e a ilusão do percepto afetivoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAlberto Cabral Fusaro.pdf.txtAlberto Cabral Fusaro.pdf.txtExtracted texttext/plain249607https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/21112/4/Alberto%20Cabral%20Fusaro.pdf.txt8fdbf0d41c6b5fd6dba5b9e471a4198cMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/21112/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALAlberto Cabral Fusaro.pdfAlberto Cabral Fusaro.pdfapplication/pdf927659https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/21112/2/Alberto%20Cabral%20Fusaro.pdfef5aba7d663a9eee92192d1756b51a25MD52THUMBNAILAlberto Cabral Fusaro.pdf.jpgAlberto Cabral Fusaro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4640https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/21112/3/Alberto%20Cabral%20Fusaro.pdf.jpgd1e0405836cd12952a2ef3a370f3f8c6MD53handle/211122022-06-15 09:48:55.317oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T12:48:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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