Educação escolar e sarau: o que expressam os professores sobre a presença de manifestações artístico-literárias na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Daniela do Nascimento
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36245
Resumo: This study deals with the presence of artistic-literary manifestations at school. Having the soirées as a specific object, the main objective is to analyze some aspects of this presence based on what teachers who work in the Municipal Education Network of the city of São Paulo express and, to verify how this typical cultural practice of youth contributes to the cultural and criticism from teachers and students and for a democratic school. In this sense, interviews were conducted with four professors who answered twenty-eight questions organized into four thematic axes. The question that was investigated was the following: Teachers are faced with a dilemma: how to actually transform the school into a democratic one? Having as main theoretical support the contributions of authors of the Critical Theory of Society, Theodor Adorno and Herbert Marcuse, the concepts of formative experience, emancipation, cultural formation, engaged art and aesthetics were mobilized. The thesis that was formed from this study is that, even in the face of adversities in the face of the transformation of the school into a democratic one, there is a relationship between three aspects: what the teacher intends to do, what he is (considering training and experience) and working conditions
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Having the soirées as a specific object, the main objective is to analyze some aspects of this presence based on what teachers who work in the Municipal Education Network of the city of São Paulo express and, to verify how this typical cultural practice of youth contributes to the cultural and criticism from teachers and students and for a democratic school. In this sense, interviews were conducted with four professors who answered twenty-eight questions organized into four thematic axes. The question that was investigated was the following: Teachers are faced with a dilemma: how to actually transform the school into a democratic one? Having as main theoretical support the contributions of authors of the Critical Theory of Society, Theodor Adorno and Herbert Marcuse, the concepts of formative experience, emancipation, cultural formation, engaged art and aesthetics were mobilized. The thesis that was formed from this study is that, even in the face of adversities in the face of the transformation of the school into a democratic one, there is a relationship between three aspects: what the teacher intends to do, what he is (considering training and experience) and working conditionsEste estudo trata da presença de manifestações artístico-literárias na escola. Tendo como objeto específico os saraus, o objetivo principal é analisar alguns aspectos dessa presença a partir do que expressam professores que atuam na Rede Municipal de Ensino da cidade de São Paulo e, verificar como essa prática cultural, típica da juventude, contribui para a formação cultural e crítica de professores e alunos e para uma escola democrática. Nesse sentido, foram realizadas entrevistas com quatro docentes que responderam vinte e oito perguntas organizadas em quatro eixos temáticos. A questão que orientou as análises foi a seguinte: os professores se defrontam com um dilema: como de fato transformar a escola em democrática, considerando sua percepção sobre a prática do sarau na escola? Tendo como apoio teórico principal as contribuições de autores da Teoria Crítica da Sociedade, Theodor Adorno e Herbert Marcuse, foram mobilizados os conceitos de experiência formativa, emancipação, formação cultural, arte engajada e estética. A tese que se constituiu a partir deste estudo é de que, mesmo ante das adversidades que impedem a transformação da escola em democrática, há uma relação entre três aspectos: o que o professor pretende fazer, o que ele é (considerando a formação e a experiência) e as condições de trabalhoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação escolarSarauProfessoresFormação culturalSchool educationPartyTeachersCultural trainingEducação escolar e sarau: o que expressam os professores sobre a presença de manifestações artístico-literárias na escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDaniela do Nascimento Rodrigues .pdfapplication/pdf2433770https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36245/1/Daniela%20do%20Nascimento%20Rodrigues%20.pdf14605a3194d9f9e0cb728c90b1d8298bMD51TEXTDaniela do Nascimento Rodrigues .pdf.txtDaniela do Nascimento Rodrigues .pdf.txtExtracted texttext/plain294594https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36245/2/Daniela%20do%20Nascimento%20Rodrigues%20.pdf.txt1ae0515466f5ce29fe600c77d0ad477cMD52THUMBNAILDaniela do Nascimento Rodrigues .pdf.jpgDaniela do Nascimento Rodrigues .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1221https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36245/3/Daniela%20do%20Nascimento%20Rodrigues%20.pdf.jpgd0d21eeac8fc836de060e12197172bf5MD53handle/362452023-07-27 01:05:11.951oai:repositorio.pucsp.br:handle/36245Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-27T04:05:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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