Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Ana Cristina Borges
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006
Resumo: This research, divided into four chapters, plus the final considerations, constitutes a study of qualitative nature which tried to analyze and to develop some considerations about the dynamics of the expansion of the distance graduation courses of Social Service, grounded on the Law of Guidelines and Bases of the National Education, from 1996 to 2007, under the light of the university education reform. The paper discusses the transformations that have occurred in Brazilian higher education since the first higher education schools in Colonial Brazil until the first years of XXI century, taking into account the fact that the policy of the State towards such sector has been to play down its role. The paper starts from the principle that currently the State, on account of neoliberal and globalization policies, only adopts focalized actions and expands the opening of higher education to market forces, evidencing a trend to favor and expand privatization of the sector. With this perspective, the professional formation of the social assistant is not immune to the mercantilization of higher education, conceived with the unbridled expansion of the courses of the private higher education institutions and the novelty of the constitution and operation of the distance courses. Such scenery, taking into account the specificities of the profession, evidences a trend towards precariousness in Social Service, because of a mercantilized professional formation, compromising the quality of the Social Service teaching and creating a process of devaluation of the profession
id PUC_SP-1_0dd41f933603f21dc7dc5b0535a98aed
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18006
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Vieira, Evaldo Amarohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139853U0Pimenta, Ana Cristina Borges2016-04-29T14:17:55Z2009-10-282009-10-01Pimenta, Ana Cristina Borges. Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão. 2009. 252 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006This research, divided into four chapters, plus the final considerations, constitutes a study of qualitative nature which tried to analyze and to develop some considerations about the dynamics of the expansion of the distance graduation courses of Social Service, grounded on the Law of Guidelines and Bases of the National Education, from 1996 to 2007, under the light of the university education reform. The paper discusses the transformations that have occurred in Brazilian higher education since the first higher education schools in Colonial Brazil until the first years of XXI century, taking into account the fact that the policy of the State towards such sector has been to play down its role. The paper starts from the principle that currently the State, on account of neoliberal and globalization policies, only adopts focalized actions and expands the opening of higher education to market forces, evidencing a trend to favor and expand privatization of the sector. With this perspective, the professional formation of the social assistant is not immune to the mercantilization of higher education, conceived with the unbridled expansion of the courses of the private higher education institutions and the novelty of the constitution and operation of the distance courses. Such scenery, taking into account the specificities of the profession, evidences a trend towards precariousness in Social Service, because of a mercantilized professional formation, compromising the quality of the Social Service teaching and creating a process of devaluation of the professionA presente pesquisa, dividida em quatro capítulos, mais as considerações finais, configura-se como um estudo de natureza qualitativa (exploratória e explicativa) que procurou analisar e tecer algumas considerações sobre a dinâmica da expansão dos cursos de graduação a distância de Serviço Social, logo após a homologação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional em 1997 até 2007, à luz da reforma universitária. O trabalho discute as transformações ocorridas no ensino superior brasileiro desde o aparecimento das primeiras escolas de educação superior, ainda no Brasil Colônia até os primeiros anos do século XXI, levando em consideração que a política do Estado para esse setor tem sido de diminuição da atuação. Parte do princípio de que o Estado na atualidade, frente às políticas de cunho neoliberal e de uma sociedade globalizada, assume ações focalistas e amplia a abertura da educação superior para a exploração do mercado, com base mercadológica, com tendências a favorecer e expandir a privatização deste setor. Nesta perspectiva, a formação profissional do assistente social não fica imune a mercantilização do ensino superior concebida com a expansão desenfreada das IES privadas não-universitárias e atualmente com a constituição e funcionamento dos cursos a distância. Tal cenário, considerando as especificidades da profissão, constata uma tendência à precarização no âmbito do Serviço Social baseada em uma formação profissional mercantilizada, comprometendo a qualidade do ensino de Serviço Social e criando um processo de desvalorização da profissãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37029/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRServiço SocialPolítica educacionalServico social -- Estudo e ensinoEnsino a distanciaEnsino superior -- BrasilEducacao e estado -- BrasilEducationDistance teachingEducational policySocial serviceCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALServiço social e ensino a distância (EAD): análise da expansãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Cristina Borges Pimenta.pdf.txtAna Cristina Borges Pimenta.pdf.txtExtracted texttext/plain433906https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/3/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.txtda7e1e3c8adaa1cc3675ff3c43c5ed1aMD53ORIGINALAna Cristina Borges Pimenta.pdfapplication/pdf3043067https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/1/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdfb06da1ebbea6ba964875b4aff27d4f16MD51THUMBNAILAna Cristina Borges Pimenta.pdf.jpgAna Cristina Borges Pimenta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3330https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/2/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.jpg737304d7dc35c48a5d736e8cd59df049MD52handle/180062022-04-28 02:44:31.879oai:repositorio.pucsp.br:handle/18006Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T05:44:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
title Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
spellingShingle Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
Pimenta, Ana Cristina Borges
Política educacional
Servico social -- Estudo e ensino
Ensino a distancia
Ensino superior -- Brasil
Educacao e estado -- Brasil
Education
Distance teaching
Educational policy
Social service
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
title_short Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
title_full Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
title_fullStr Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
title_full_unstemmed Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
title_sort Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
author Pimenta, Ana Cristina Borges
author_facet Pimenta, Ana Cristina Borges
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira, Evaldo Amaro
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139853U0
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Ana Cristina Borges
contributor_str_mv Vieira, Evaldo Amaro
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Servico social -- Estudo e ensino
Ensino a distancia
Ensino superior -- Brasil
Educacao e estado -- Brasil
topic Política educacional
Servico social -- Estudo e ensino
Ensino a distancia
Ensino superior -- Brasil
Educacao e estado -- Brasil
Education
Distance teaching
Educational policy
Social service
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Distance teaching
Educational policy
Social service
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
description This research, divided into four chapters, plus the final considerations, constitutes a study of qualitative nature which tried to analyze and to develop some considerations about the dynamics of the expansion of the distance graduation courses of Social Service, grounded on the Law of Guidelines and Bases of the National Education, from 1996 to 2007, under the light of the university education reform. The paper discusses the transformations that have occurred in Brazilian higher education since the first higher education schools in Colonial Brazil until the first years of XXI century, taking into account the fact that the policy of the State towards such sector has been to play down its role. The paper starts from the principle that currently the State, on account of neoliberal and globalization policies, only adopts focalized actions and expands the opening of higher education to market forces, evidencing a trend to favor and expand privatization of the sector. With this perspective, the professional formation of the social assistant is not immune to the mercantilization of higher education, conceived with the unbridled expansion of the courses of the private higher education institutions and the novelty of the constitution and operation of the distance courses. Such scenery, taking into account the specificities of the profession, evidences a trend towards precariousness in Social Service, because of a mercantilized professional formation, compromising the quality of the Social Service teaching and creating a process of devaluation of the profession
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:17:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pimenta, Ana Cristina Borges. Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão. 2009. 252 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006
identifier_str_mv Pimenta, Ana Cristina Borges. Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão. 2009. 252 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Serviço Social
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/3/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/1/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/2/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv da7e1e3c8adaa1cc3675ff3c43c5ed1a
b06da1ebbea6ba964875b4aff27d4f16
737304d7dc35c48a5d736e8cd59df049
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277914898759680