Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006 |
Resumo: | This research, divided into four chapters, plus the final considerations, constitutes a study of qualitative nature which tried to analyze and to develop some considerations about the dynamics of the expansion of the distance graduation courses of Social Service, grounded on the Law of Guidelines and Bases of the National Education, from 1996 to 2007, under the light of the university education reform. The paper discusses the transformations that have occurred in Brazilian higher education since the first higher education schools in Colonial Brazil until the first years of XXI century, taking into account the fact that the policy of the State towards such sector has been to play down its role. The paper starts from the principle that currently the State, on account of neoliberal and globalization policies, only adopts focalized actions and expands the opening of higher education to market forces, evidencing a trend to favor and expand privatization of the sector. With this perspective, the professional formation of the social assistant is not immune to the mercantilization of higher education, conceived with the unbridled expansion of the courses of the private higher education institutions and the novelty of the constitution and operation of the distance courses. Such scenery, taking into account the specificities of the profession, evidences a trend towards precariousness in Social Service, because of a mercantilized professional formation, compromising the quality of the Social Service teaching and creating a process of devaluation of the profession |
id |
PUC_SP-1_0dd41f933603f21dc7dc5b0535a98aed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18006 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vieira, Evaldo Amarohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139853U0Pimenta, Ana Cristina Borges2016-04-29T14:17:55Z2009-10-282009-10-01Pimenta, Ana Cristina Borges. Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão. 2009. 252 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006This research, divided into four chapters, plus the final considerations, constitutes a study of qualitative nature which tried to analyze and to develop some considerations about the dynamics of the expansion of the distance graduation courses of Social Service, grounded on the Law of Guidelines and Bases of the National Education, from 1996 to 2007, under the light of the university education reform. The paper discusses the transformations that have occurred in Brazilian higher education since the first higher education schools in Colonial Brazil until the first years of XXI century, taking into account the fact that the policy of the State towards such sector has been to play down its role. The paper starts from the principle that currently the State, on account of neoliberal and globalization policies, only adopts focalized actions and expands the opening of higher education to market forces, evidencing a trend to favor and expand privatization of the sector. With this perspective, the professional formation of the social assistant is not immune to the mercantilization of higher education, conceived with the unbridled expansion of the courses of the private higher education institutions and the novelty of the constitution and operation of the distance courses. Such scenery, taking into account the specificities of the profession, evidences a trend towards precariousness in Social Service, because of a mercantilized professional formation, compromising the quality of the Social Service teaching and creating a process of devaluation of the professionA presente pesquisa, dividida em quatro capítulos, mais as considerações finais, configura-se como um estudo de natureza qualitativa (exploratória e explicativa) que procurou analisar e tecer algumas considerações sobre a dinâmica da expansão dos cursos de graduação a distância de Serviço Social, logo após a homologação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional em 1997 até 2007, à luz da reforma universitária. O trabalho discute as transformações ocorridas no ensino superior brasileiro desde o aparecimento das primeiras escolas de educação superior, ainda no Brasil Colônia até os primeiros anos do século XXI, levando em consideração que a política do Estado para esse setor tem sido de diminuição da atuação. Parte do princípio de que o Estado na atualidade, frente às políticas de cunho neoliberal e de uma sociedade globalizada, assume ações focalistas e amplia a abertura da educação superior para a exploração do mercado, com base mercadológica, com tendências a favorecer e expandir a privatização deste setor. Nesta perspectiva, a formação profissional do assistente social não fica imune a mercantilização do ensino superior concebida com a expansão desenfreada das IES privadas não-universitárias e atualmente com a constituição e funcionamento dos cursos a distância. Tal cenário, considerando as especificidades da profissão, constata uma tendência à precarização no âmbito do Serviço Social baseada em uma formação profissional mercantilizada, comprometendo a qualidade do ensino de Serviço Social e criando um processo de desvalorização da profissãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37029/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRServiço SocialPolítica educacionalServico social -- Estudo e ensinoEnsino a distanciaEnsino superior -- BrasilEducacao e estado -- BrasilEducationDistance teachingEducational policySocial serviceCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALServiço social e ensino a distância (EAD): análise da expansãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Cristina Borges Pimenta.pdf.txtAna Cristina Borges Pimenta.pdf.txtExtracted texttext/plain433906https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/3/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.txtda7e1e3c8adaa1cc3675ff3c43c5ed1aMD53ORIGINALAna Cristina Borges Pimenta.pdfapplication/pdf3043067https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/1/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdfb06da1ebbea6ba964875b4aff27d4f16MD51THUMBNAILAna Cristina Borges Pimenta.pdf.jpgAna Cristina Borges Pimenta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3330https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/2/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.jpg737304d7dc35c48a5d736e8cd59df049MD52handle/180062022-04-28 02:44:31.879oai:repositorio.pucsp.br:handle/18006Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T05:44:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
title |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
spellingShingle |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão Pimenta, Ana Cristina Borges Política educacional Servico social -- Estudo e ensino Ensino a distancia Ensino superior -- Brasil Educacao e estado -- Brasil Education Distance teaching Educational policy Social service CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
title_short |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
title_full |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
title_fullStr |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
title_full_unstemmed |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
title_sort |
Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão |
author |
Pimenta, Ana Cristina Borges |
author_facet |
Pimenta, Ana Cristina Borges |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Evaldo Amaro |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139853U0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimenta, Ana Cristina Borges |
contributor_str_mv |
Vieira, Evaldo Amaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política educacional Servico social -- Estudo e ensino Ensino a distancia Ensino superior -- Brasil Educacao e estado -- Brasil |
topic |
Política educacional Servico social -- Estudo e ensino Ensino a distancia Ensino superior -- Brasil Educacao e estado -- Brasil Education Distance teaching Educational policy Social service CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Distance teaching Educational policy Social service |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
description |
This research, divided into four chapters, plus the final considerations, constitutes a study of qualitative nature which tried to analyze and to develop some considerations about the dynamics of the expansion of the distance graduation courses of Social Service, grounded on the Law of Guidelines and Bases of the National Education, from 1996 to 2007, under the light of the university education reform. The paper discusses the transformations that have occurred in Brazilian higher education since the first higher education schools in Colonial Brazil until the first years of XXI century, taking into account the fact that the policy of the State towards such sector has been to play down its role. The paper starts from the principle that currently the State, on account of neoliberal and globalization policies, only adopts focalized actions and expands the opening of higher education to market forces, evidencing a trend to favor and expand privatization of the sector. With this perspective, the professional formation of the social assistant is not immune to the mercantilization of higher education, conceived with the unbridled expansion of the courses of the private higher education institutions and the novelty of the constitution and operation of the distance courses. Such scenery, taking into account the specificities of the profession, evidences a trend towards precariousness in Social Service, because of a mercantilized professional formation, compromising the quality of the Social Service teaching and creating a process of devaluation of the profession |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T14:17:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Pimenta, Ana Cristina Borges. Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão. 2009. 252 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006 |
identifier_str_mv |
Pimenta, Ana Cristina Borges. Serviço social e ensino a distância (EAD): análise da expansão. 2009. 252 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Serviço Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/3/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/1/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18006/2/Ana%20Cristina%20Borges%20Pimenta.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
da7e1e3c8adaa1cc3675ff3c43c5ed1a b06da1ebbea6ba964875b4aff27d4f16 737304d7dc35c48a5d736e8cd59df049 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277914898759680 |