“Ladeira Acima”: discussões sócio-­antropológicas a respeito do movimento de subida ao Monte da Luz em Itapecerica da Serra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Isaac Batista de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20344
Resumo: The present work seeks an understanding of the recent popular movement of ascent to the prayer mountains from a social and anthropological analysis of the rituals performed at Monte da Luz in Itapecerica da Serra. The research aims at Monte da Luz, those who attend it and, after a historical perspective of its founder, makes an extensive description of the place, its agents and rituals. The work seeks to present which elements can be extracted for the best understanding of the Modern Pentecostal movement in a broader way and what is the possible unfolding of the movement from this individualized way of experiencing religion as it happens in the prayer mountains. Under the sociological theoretical bulge of Danielle Hervieu-­Legér in "The Pilgrim and the Converted," and anthropological in Mircea Eliade, Victor Turner and Leonildo Campos on his analysis of the engraving "the two paths", it is possible to draw a possible theoretical approach to analysis of how the modern Pentecostal believer is configured. As it is from a new symbolic constructions and less and less institutionalized, which leads to a free and unassisted ritual from the church in Monte da Luz. Although there was no direct conflict between the faithful and the institution, the research revealed that more and more Pentecostal believers have joined a bricolage of different religious concepts to exercise their faith in a personal and free from any dogmatic and ecclesiastical structure
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The work seeks to present which elements can be extracted for the best understanding of the Modern Pentecostal movement in a broader way and what is the possible unfolding of the movement from this individualized way of experiencing religion as it happens in the prayer mountains. Under the sociological theoretical bulge of Danielle Hervieu-­Legér in "The Pilgrim and the Converted," and anthropological in Mircea Eliade, Victor Turner and Leonildo Campos on his analysis of the engraving "the two paths", it is possible to draw a possible theoretical approach to analysis of how the modern Pentecostal believer is configured. As it is from a new symbolic constructions and less and less institutionalized, which leads to a free and unassisted ritual from the church in Monte da Luz. Although there was no direct conflict between the faithful and the institution, the research revealed that more and more Pentecostal believers have joined a bricolage of different religious concepts to exercise their faith in a personal and free from any dogmatic and ecclesiastical structureO presente trabalho busca uma compreensão sobre o recentemente popular movimento de subida aos montes de oração a partir de uma análise sócio antropológica dos rituais executados no Monte da Luz em Itapecerica da Serra. A pesquisa tem por objeto o Monte, aqueles que o frequentam e, seguindo um histórico do seu fundador, faz uma descrição extensiva do local, seus agentes e rituais. O trabalho busca apresentar quais elementos podem ser extraídos para a melhor compreensão do movimento pentecostal moderno de forma mais ampla e quais os possíveis desdobramentos do movimento a partir dessa forma individualizada de experimentar a religião como acontece nos montes de oração. Sob o bojo teórico sociológico de Danielle Hervieu-­Legér em “O Peregrino e o Convertido”, e antropológico de Mircea Eliade, Victor Turner e Leonildo Campos em sua análise da gravura “os dois caminhos”, é possível traçar uma possível abordagem teórica para análise de como se configura o religioso pentecostal moderno à partir de novas construções simbólicas próprias e cada vez menos institucionalizadas, o que desemboca em um ritual livre e desassistido da igreja no Monte da Luz. Embora não tenha apresentado conflito direto entre fiéis e instituição, a pesquisa revelou que cada vez mais os religiosos pentecostais têm aderido a uma bricolagem de diferentes conceitos religiosos para exercer sua fé de forma pessoal e livre de qualquer estruturação dogmática e eclesiásticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/43086/Isaac%20Batista%20de%20Jesus.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisPentecostalismoMontes de oraçãoPeregrinosPentecostalismPrayer mountainPilgrimCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS“Ladeira Acima”: discussões sócio-­antropológicas a respeito do movimento de subida ao Monte da Luz em Itapecerica da Serrainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTIsaac Batista de Jesus.pdf.txtIsaac Batista de Jesus.pdf.txtExtracted texttext/plain492659https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20344/4/Isaac%20Batista%20de%20Jesus.pdf.txt676e7dee12aaee5db4c2702778dfdf26MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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