A invenção do eu em Angústia, de Graciliano Ramos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoa, Katia Regina
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14855
Resumo: This study has for objective to investigate the invention of the I in Angústia, by Graciliano Ramos, to the light of the autobiographical gender in your unfolding: the autobiographical fiction, tends in view that who writes is not the real author, but your other fictional. Such unfolding is correlated with two groups of images that repeat continually inside the report, be in the memory that registered them, be in the plan of the own deed. The first of them corresponds to the element snake, that symbolizes coalition, seduction and asphyxia. The second refers to the mouse and it represents dissolution and contamination - elements these that, inserted in the discursive field, starting from the writing strategy used by the author-narrator Luís da Silva, they configure the act scriptural. The analysis methodology consisted of picking the reverberations of those two nuclei of images through the selection of fragments of the romance, in way to build the personal micro-narratives: sub-groups that pick up the game ideas, seduction, asphyxia, death and fracture disseminated by the deed and capable, also, of providing the possible association of last memories to the narrative of the present, through the projection by image. In conclusion, was possible to detect the degree of density of the textual plot that, starting from the spiraled unfolding of the two groups of images, it reconstructed a deed seductive, suffocating and lacerated, propitiated by the snake/rope, as underground and cut into pieces, suggested by the image of the mice, creatures that travel and populate the dark and hidden songs of the undergrounds of Angústia freely. Before that, the ficcional author want, through the imagination and of the conjunction of fragments, your own invention
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The second refers to the mouse and it represents dissolution and contamination - elements these that, inserted in the discursive field, starting from the writing strategy used by the author-narrator Luís da Silva, they configure the act scriptural. The analysis methodology consisted of picking the reverberations of those two nuclei of images through the selection of fragments of the romance, in way to build the personal micro-narratives: sub-groups that pick up the game ideas, seduction, asphyxia, death and fracture disseminated by the deed and capable, also, of providing the possible association of last memories to the narrative of the present, through the projection by image. In conclusion, was possible to detect the degree of density of the textual plot that, starting from the spiraled unfolding of the two groups of images, it reconstructed a deed seductive, suffocating and lacerated, propitiated by the snake/rope, as underground and cut into pieces, suggested by the image of the mice, creatures that travel and populate the dark and hidden songs of the undergrounds of Angústia freely. Before that, the ficcional author want, through the imagination and of the conjunction of fragments, your own inventionEste estudo tem por objetivo investigar a invenção do eu em Angústia, de Graciliano Ramos, à luz do gênero autobiográfico em seu desdobramento: a ficção autobiográfica, tendo em vista que aquele que escreve não é o autor real, mas seu outro ficcional. Tal desdobramento correlaciona-se com dois grupos de imagens que se repetem continuamente no interior do relato, seja na memória que as registrou, seja no plano da própria escritura. O primeiro deles corresponde ao elemento cobra, que simboliza fusão, sedução e asfixia. O segundo faz alusão ao rato e representa dissolução e contaminação elementos estes que, inseridos no campo discursivo, a partir da estratégia de escrita utilizada pelo autor-narrador Luís da Silva, configuram o ato escritural. A metodologia de análise consistiu em colher as reverberações desses dois núcleos de imagens por meio da seleção de fragmentos do romance, de forma a construir as micro-narrativas: sub-conjuntos que recolhem as idéias de jogo, sedução, asfixia, morte e despedaçamento disseminadas pela escritura e capazes, também, de proporcionar a possível associação de lembranças passadas à narrativa do presente, por intermédio da projeção imagética. Como conclusão, foi possível detectar o grau de densidade da trama textual que, a partir do desdobramento espiralado dos dois conjuntos de imagens, reconstruiu tanto uma escritura sedutora, asfixiante e dilacerada, propiciada pela cobra/corda, quanto subterrânea e despedaçada, sugerida pela imagem dos ratos, seres que percorrem e povoam livremente os cantos escuros e recônditos dos subterrâneos de Angústia. Diante disso, o autor ficcional enseja, por intermédio da imaginação e da conjunção de fragmentos, sua própria invençãoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31152/Katia%20Regina%20Pessoa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaGraciliano RamosAngústiaMicro-narrativaRamos, Graciliano -- 1892-1953 -- Angustia -- Critica e interpretacaoAutobiografiaAutobiographicalMicro-narrativesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAA invenção do eu em Angústia, de Graciliano Ramosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTKatia Regina Pessoa.pdf.txtKatia Regina Pessoa.pdf.txtExtracted texttext/plain149478https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14855/3/Katia%20Regina%20Pessoa.pdf.txtdcac66b7b0383641015aea63cf7949b1MD53ORIGINALKatia Regina Pessoa.pdfapplication/pdf275974https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14855/1/Katia%20Regina%20Pessoa.pdf09d36c65ac111ce29083ebec42e5cbc1MD51THUMBNAILKatia Regina Pessoa.pdf.jpgKatia Regina Pessoa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1969https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14855/2/Katia%20Regina%20Pessoa.pdf.jpg064ecba2cc3792f13979999c6edd3503MD52handle/148552022-04-27 12:04:52.881oai:repositorio.pucsp.br:handle/14855Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:04:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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