A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Evangelista, Olinda
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10652
Resumo: In this undertaking, I have traced the trajectory of the Institute of Education of the University of São Paulo (USP) from its founding, in 1934, to its closing, in 1938. Successor to the São Paulo Normal School, traditional institution for the high-level preparation of teachers, the Institute was the stage, between the years 1934 and 1938, for the first Brazilian experiment in the university preparation of elementary and secondary school teachers and educational technicians - directors and supervisors -, in addition to the improvement of teachers already in the educational system. And it was in this atmosphere that the university professors institutionalized the production of educational research, nourishing the desire to produce a modern educational knowledge, disseminating it to constitute a "national spirit". The professors who composed the teaching body of the Institute of Education of the USP, inaugurated in this period, as "normalistas", the first generation of university-trained teachers. In 1938, this experiment was concluded by the Federal Mediator Ademar de Barros, who transformed the Institute into the 4th Section of the College of Philosophy, Sciences and Letters of the University of São Paulo
id PUC_SP-1_134855e681ad54ac8d1edd69b9c80c61
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10652
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Warde, Mirian Jorgehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790682H7Evangelista, Olinda2016-04-27T16:33:34Z2008-03-251997-12-30Evangelista, Olinda. A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938). 1997. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10652In this undertaking, I have traced the trajectory of the Institute of Education of the University of São Paulo (USP) from its founding, in 1934, to its closing, in 1938. Successor to the São Paulo Normal School, traditional institution for the high-level preparation of teachers, the Institute was the stage, between the years 1934 and 1938, for the first Brazilian experiment in the university preparation of elementary and secondary school teachers and educational technicians - directors and supervisors -, in addition to the improvement of teachers already in the educational system. And it was in this atmosphere that the university professors institutionalized the production of educational research, nourishing the desire to produce a modern educational knowledge, disseminating it to constitute a "national spirit". The professors who composed the teaching body of the Institute of Education of the USP, inaugurated in this period, as "normalistas", the first generation of university-trained teachers. In 1938, this experiment was concluded by the Federal Mediator Ademar de Barros, who transformed the Institute into the 4th Section of the College of Philosophy, Sciences and Letters of the University of São PauloNeste trabalho pretendi recompor a trajetória do Instituto de Educação da Universidade de São Paulo (USP), de sua fundação, em 1934, até seu encerramento, em 1938. Herdeiro da Escola Normal de São Paulo, tradicional instituição de formação do magistério em alto nível, o Instituto foi palco, entre os anos de 1934 e 1938, da primeira experiência brasileira de formação universitária de professores primários e secundários e também de técnicos de ensino - diretores e inspetores -, além do aperfeiçoamento de docentes da rede de ensino. E foi nessa atmosfera que os Catedráticos institucionalizaram a produção da pesquisa em educação, alimentando o desejo de produzir um conhecimento educacional moderno, difundindo-o para constituir a "alma nacional". Os professores que compuseram o corpo docente do Instituto de Educação da USP, nesse período, inauguraram, como normalistas, a primeira geração de docentes universitários. Em 1938 essa experiência foi extinta pelo Interventor Federal Ademar de Barros que transformou o Instituto na 43 Seção da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22325/olinda%20evangelista.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História e Filosofia da EducaçãoPUC-SPBRFaculdade de EducaçãoEducacao: Historia e Filosofia da EducacaoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAOA formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTolinda evangelista.pdf.txtolinda evangelista.pdf.txtExtracted texttext/plain294https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10652/3/olinda%20evangelista.pdf.txt6c3a6c9e5727d223be193a588e4db9c9MD53ORIGINALolinda evangelista.pdfapplication/pdf21247533https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10652/1/olinda%20evangelista.pdf8e1173264c1afa734e2b38c954f252a5MD51THUMBNAILolinda evangelista.pdf.jpgolinda evangelista.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3914https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10652/2/olinda%20evangelista.pdf.jpg370b72eb9c6faae1f466785846a95778MD52handle/106522022-06-10 13:19:10.023oai:repositorio.pucsp.br:handle/10652Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-10T16:19:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
title A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
spellingShingle A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
Evangelista, Olinda
Educacao: Historia e Filosofia da Educacao
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
title_short A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
title_full A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
title_fullStr A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
title_full_unstemmed A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
title_sort A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938)
author Evangelista, Olinda
author_facet Evangelista, Olinda
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Warde, Mirian Jorge
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790682H7
dc.contributor.author.fl_str_mv Evangelista, Olinda
contributor_str_mv Warde, Mirian Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv Educacao: Historia e Filosofia da Educacao
topic Educacao: Historia e Filosofia da Educacao
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
description In this undertaking, I have traced the trajectory of the Institute of Education of the University of São Paulo (USP) from its founding, in 1934, to its closing, in 1938. Successor to the São Paulo Normal School, traditional institution for the high-level preparation of teachers, the Institute was the stage, between the years 1934 and 1938, for the first Brazilian experiment in the university preparation of elementary and secondary school teachers and educational technicians - directors and supervisors -, in addition to the improvement of teachers already in the educational system. And it was in this atmosphere that the university professors institutionalized the production of educational research, nourishing the desire to produce a modern educational knowledge, disseminating it to constitute a "national spirit". The professors who composed the teaching body of the Institute of Education of the USP, inaugurated in this period, as "normalistas", the first generation of university-trained teachers. In 1938, this experiment was concluded by the Federal Mediator Ademar de Barros, who transformed the Institute into the 4th Section of the College of Philosophy, Sciences and Letters of the University of São Paulo
publishDate 1997
dc.date.issued.fl_str_mv 1997-12-30
dc.date.available.fl_str_mv 2008-03-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:33:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Evangelista, Olinda. A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938). 1997. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10652
identifier_str_mv Evangelista, Olinda. A formação do professor em nível universitário - o instituto de educação da Universidade de São Paulo (1934 - 1938). 1997. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História e Filosofia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10652/3/olinda%20evangelista.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10652/1/olinda%20evangelista.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10652/2/olinda%20evangelista.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6c3a6c9e5727d223be193a588e4db9c9
8e1173264c1afa734e2b38c954f252a5
370b72eb9c6faae1f466785846a95778
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278021066031104