Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573 |
Resumo: | Part of the history of São Paulo city covers the period of the passage from the 19th to 20th centuries. The railroad and the factory complexes operations, since 1860, defined a typology of neighborhoods and a way of living distinct from those perceived until this period. Problems such as traffic, supplies and housing were different in the central regions and within the poor conditions of the places close to the rivers. A fundamental particularity that definitely marked the central region of the capital was the rectification of the rivers Tamanduateí and Tietê. In this context, Pari Courtyard and its warehouses, nearby the central area, constructed by the engineer Adolpho Augusto Pinto as a worker of Santos Jundiaí Railway - the São Paulo Railway, are the matter of this research, for, based on its creation in the 19th century, we intend to demonstrate how the railway complex was inserted in this environment, in addition to the circulation of foodstuffs and other goods, in the dimension of a city in constant urban changes such as São Paulo of the period in question and the presence of English immigration in this context. This research has as its fundamental aim the bringing of a contribution for historiography with the history of this urban equipment, hoping that it can trigger new questionings covering themes as economic, social and cultural history focused on the urban center of São Paulo |
id |
PUC_SP-1_14a66e3440a4baa002feec8c76b9e1af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29573 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Torrão Filho, Amilcarhttp://lattes.cnpq.br/4319412114581031http://lattes.cnpq.br/0806882249236381Sousa, Diógenes Rodrigues de2022-11-03T18:39:35Z2022-11-03T18:39:35Z2022-09-02Sousa, Diógenes Rodrigues de. Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573Part of the history of São Paulo city covers the period of the passage from the 19th to 20th centuries. The railroad and the factory complexes operations, since 1860, defined a typology of neighborhoods and a way of living distinct from those perceived until this period. Problems such as traffic, supplies and housing were different in the central regions and within the poor conditions of the places close to the rivers. A fundamental particularity that definitely marked the central region of the capital was the rectification of the rivers Tamanduateí and Tietê. In this context, Pari Courtyard and its warehouses, nearby the central area, constructed by the engineer Adolpho Augusto Pinto as a worker of Santos Jundiaí Railway - the São Paulo Railway, are the matter of this research, for, based on its creation in the 19th century, we intend to demonstrate how the railway complex was inserted in this environment, in addition to the circulation of foodstuffs and other goods, in the dimension of a city in constant urban changes such as São Paulo of the period in question and the presence of English immigration in this context. This research has as its fundamental aim the bringing of a contribution for historiography with the history of this urban equipment, hoping that it can trigger new questionings covering themes as economic, social and cultural history focused on the urban center of São PauloParte da historiografia acerca da cidade de São Paulo se debruça sobre o período da passagem do século XIX ao XX. As implantações da estrada de ferro e dos complexos fabris, a partir de 1860, definiram uma tipologia de bairros e um modus vivendi distintos daqueles que eram percebidos até então. Os problemas de circulação, abastecimento, habitação, se distinguiam entre as regiões centrais e as parcas condições das regiões próximas aos rios. Uma particularidade fundamental que marcou definitivamente a região central da capital foi a retificação dos rios Tamanduateí e Tietê. Neste contexto, o Pátio do Pari e seus armazéns, nas proximidades da área central, obra do engenheiro Adolpho Augusto Pinto enquanto funcionário da Estrada de Ferro Santos Jundiaí - a São Paulo Railway, são tema desta pesquisa, pois, baseando-se em sua criação em meados do século XIX, pretendemos demonstrar como o complexo ferroviário se inseriu neste ambiente, além da circulação de bens alimentícios e outras mercadorias, na dimensão de uma cidade em constantes alterações urbanas como a São Paulo do período em questão e da presença da imigração inglesa neste contexto. Essa pesquisa tem como objetivo fundamental apresentar uma contribuição à historiografia com a história deste equipamento urbano, esperando-se que possa desencadear novos questionamentos que abarquem temas concernentes à história econômica, social e cultural que tenham como foco o centro urbano de São PauloCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASão PauloSão Paulo RailwayPariHistóriaUrbanizaçãoSão PauloSão Paulo RailwayPariHistoryUrbanizationNas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIXinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDiogenes Rodrigues de Sousa.pdfapplication/pdf4115943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/1/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf74f07cab7a9f4f1f3f4afd67fa2c2f99MD51TEXTDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.txtDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.txtExtracted texttext/plain461400https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/2/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.txt96cdc85b995c1bd8c97b1e290e0531b9MD52THUMBNAILDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.jpgDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1220https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/3/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.jpg0b56efca4e968a10cc9cdc072522829eMD53handle/295732022-11-04 08:53:51.443oai:repositorio.pucsp.br:handle/29573Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-04T11:53:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
title |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
spellingShingle |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX Sousa, Diógenes Rodrigues de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA São Paulo São Paulo Railway Pari História Urbanização São Paulo São Paulo Railway Pari History Urbanization |
title_short |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
title_full |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
title_fullStr |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
title_full_unstemmed |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
title_sort |
Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX |
author |
Sousa, Diógenes Rodrigues de |
author_facet |
Sousa, Diógenes Rodrigues de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Torrão Filho, Amilcar |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4319412114581031 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0806882249236381 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Diógenes Rodrigues de |
contributor_str_mv |
Torrão Filho, Amilcar |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA São Paulo São Paulo Railway Pari História Urbanização São Paulo São Paulo Railway Pari History Urbanization |
dc.subject.por.fl_str_mv |
São Paulo São Paulo Railway Pari História Urbanização |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
São Paulo São Paulo Railway Pari History Urbanization |
description |
Part of the history of São Paulo city covers the period of the passage from the 19th to 20th centuries. The railroad and the factory complexes operations, since 1860, defined a typology of neighborhoods and a way of living distinct from those perceived until this period. Problems such as traffic, supplies and housing were different in the central regions and within the poor conditions of the places close to the rivers. A fundamental particularity that definitely marked the central region of the capital was the rectification of the rivers Tamanduateí and Tietê. In this context, Pari Courtyard and its warehouses, nearby the central area, constructed by the engineer Adolpho Augusto Pinto as a worker of Santos Jundiaí Railway - the São Paulo Railway, are the matter of this research, for, based on its creation in the 19th century, we intend to demonstrate how the railway complex was inserted in this environment, in addition to the circulation of foodstuffs and other goods, in the dimension of a city in constant urban changes such as São Paulo of the period in question and the presence of English immigration in this context. This research has as its fundamental aim the bringing of a contribution for historiography with the history of this urban equipment, hoping that it can trigger new questionings covering themes as economic, social and cultural history focused on the urban center of São Paulo |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:35Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:35Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-09-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Sousa, Diógenes Rodrigues de. Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573 |
identifier_str_mv |
Sousa, Diógenes Rodrigues de. Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/1/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/2/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/3/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
74f07cab7a9f4f1f3f4afd67fa2c2f99 96cdc85b995c1bd8c97b1e290e0531b9 0b56efca4e968a10cc9cdc072522829e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277883871395840 |