Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39826 |
Resumo: | This paper aims to research the development of the child's cognitive process since the first doodles and their successive constructions that provide support to the competence to write alphabetically, and how these theoretical foundations can help the psycho-pedagogical diagnosis in order to enable appropriate interventions in situations of difficulty in reading and writing in children. Currently, the number of children who cannot read and write in Brazil has increased significantly due to the Covid 19 pandemic, and not being able to read and write at an appropriate age leads to losses in future learning. In view of this reality, psychopedagogy, as a specific area of study that it has become, seeks to understand the process of development and learning, identifying the causes of the blocks presented by the subjects with difficulties and, according to each situation, planning sessions to provide meaningful and pleasurable learning situations. The theoretical basis of this research included Jean Piaget and Luquet to describe the phases of drawing, Emilia Ferreiro for the specifications of the acquisition of reading and writing, Maria Anita Viviani Martins who richly explains the procedural integrations that occur in the development from doodles to the literacy system, Alicia Fernandez and Sara Pain, fundamental authors in Psychopedagogy |
id |
PUC_SP-1_189395bdedc761adac7fa64f6526bdb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/39826 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiBenito, Mariana Robles2023-11-09T19:43:14Z2023-11-09T19:43:14Z2023-03-23Benito, Mariana Robles. Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico. 2023. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39826This paper aims to research the development of the child's cognitive process since the first doodles and their successive constructions that provide support to the competence to write alphabetically, and how these theoretical foundations can help the psycho-pedagogical diagnosis in order to enable appropriate interventions in situations of difficulty in reading and writing in children. Currently, the number of children who cannot read and write in Brazil has increased significantly due to the Covid 19 pandemic, and not being able to read and write at an appropriate age leads to losses in future learning. In view of this reality, psychopedagogy, as a specific area of study that it has become, seeks to understand the process of development and learning, identifying the causes of the blocks presented by the subjects with difficulties and, according to each situation, planning sessions to provide meaningful and pleasurable learning situations. The theoretical basis of this research included Jean Piaget and Luquet to describe the phases of drawing, Emilia Ferreiro for the specifications of the acquisition of reading and writing, Maria Anita Viviani Martins who richly explains the procedural integrations that occur in the development from doodles to the literacy system, Alicia Fernandez and Sara Pain, fundamental authors in PsychopedagogyO presente trabalho tem como objetivo pesquisar o desenvolvimento do processo cognitivo da criança desde os primeiros rabiscos e suas construções sucessivas que vão proporcionando sustentação à competência para escrever alfabeticamente e de que maneira esses embasamentos teóricos podem auxiliar o psicopedagogo na realização do diagnóstico psicopedagógico, visando possibilitar intervenções adequadas em situações de dificuldade na leitura e na escrita infantil. Atualmente o número de crianças que não sabem ler e escrever no Brasil sofreu aumento significativo devido à pandemia da Covid 19 e a não-alfabetização em idade adequada acarreta prejuízos em aprendizagens futuras. Diante dessa realidade a psicopedagogia, como área de estudo específica que se tornou, busca a compreensão do processo de desenvolvimento e aprendizagem, identificando as causas dos bloqueios apresentados dos sujeitos com dificuldade e de acordo com cada situação realiza o planejamento das sessões para assim, poder proporcionar situações de aprendizagem significativa e prazerosa. A fundamentação teórica desta pesquisa englobou Jean Piaget e Luquet para descrever as fases do desenho, Emilia Ferreiro para as especificações da aquisição da leitura e da escrita, Maria Anita Viviani Martins que explicita ricamente as integrações processuais que ocorrem no desenvolvimento desde os rabiscos até o sistema de alfabetização, Alicia Fernandez e Sara Pain, autoras fundamentais em PsicopedagogiaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALConstrução da leitura e escritaAprendizagemDiagnóstico psicopedagógicoConstruction of reading and writingLearningPsychopedagogical diagnosisAlfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMariana Robles Benito - Monografia.pdfapplication/pdf1238323https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39826/1/Mariana%20Robles%20Benito%20-%20Monografia.pdf6df0ca56f181f6ef35b859c0ec153f68MD51TEXTMariana Robles Benito - Monografia.pdf.txtMariana Robles Benito - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain69798https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39826/2/Mariana%20Robles%20Benito%20-%20Monografia.pdf.txt1c846ca829e0060c83bce7d1b0dd307aMD52THUMBNAILMariana Robles Benito - Monografia.pdf.jpgMariana Robles Benito - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1186https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39826/3/Mariana%20Robles%20Benito%20-%20Monografia.pdf.jpg0a615582cc6bfed1c5aec6c24b8fe874MD53handle/398262023-11-10 01:04:33.563oai:repositorio.pucsp.br:handle/39826Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-10T04:04:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
title |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
spellingShingle |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico Benito, Mariana Robles CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Construção da leitura e escrita Aprendizagem Diagnóstico psicopedagógico Construction of reading and writing Learning Psychopedagogical diagnosis |
title_short |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
title_full |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
title_fullStr |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
title_full_unstemmed |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
title_sort |
Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico |
author |
Benito, Mariana Robles |
author_facet |
Benito, Mariana Robles |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benito, Mariana Robles |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Construção da leitura e escrita Aprendizagem Diagnóstico psicopedagógico Construction of reading and writing Learning Psychopedagogical diagnosis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Construção da leitura e escrita Aprendizagem Diagnóstico psicopedagógico |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Construction of reading and writing Learning Psychopedagogical diagnosis |
description |
This paper aims to research the development of the child's cognitive process since the first doodles and their successive constructions that provide support to the competence to write alphabetically, and how these theoretical foundations can help the psycho-pedagogical diagnosis in order to enable appropriate interventions in situations of difficulty in reading and writing in children. Currently, the number of children who cannot read and write in Brazil has increased significantly due to the Covid 19 pandemic, and not being able to read and write at an appropriate age leads to losses in future learning. In view of this reality, psychopedagogy, as a specific area of study that it has become, seeks to understand the process of development and learning, identifying the causes of the blocks presented by the subjects with difficulties and, according to each situation, planning sessions to provide meaningful and pleasurable learning situations. The theoretical basis of this research included Jean Piaget and Luquet to describe the phases of drawing, Emilia Ferreiro for the specifications of the acquisition of reading and writing, Maria Anita Viviani Martins who richly explains the procedural integrations that occur in the development from doodles to the literacy system, Alicia Fernandez and Sara Pain, fundamental authors in Psychopedagogy |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-09T19:43:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-09T19:43:14Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Benito, Mariana Robles. Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico. 2023. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39826 |
identifier_str_mv |
Benito, Mariana Robles. Alfabetização e psicopedagogia: o processo de construção da língua escrita como instrumento norteador no diagnóstico psicopedagógico. 2023. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Psicopedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39826/1/Mariana%20Robles%20Benito%20-%20Monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39826/2/Mariana%20Robles%20Benito%20-%20Monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39826/3/Mariana%20Robles%20Benito%20-%20Monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6df0ca56f181f6ef35b859c0ec153f68 1c846ca829e0060c83bce7d1b0dd307a 0a615582cc6bfed1c5aec6c24b8fe874 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277871422701568 |