Desenvolvimento de um simulador para acesso vascular ecoguiado de baixo custo para o treinamento de médicos em ambiente hospitalar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Sergio Vitasovic
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41469
Resumo: Introduction: The ultrasound-guided vascular access requires technical knowledge concerning the ultrasound handling, coupled with manual skills and movements' coordination, which enable the doctor to correctly execute the technique. Objective: To develop a low-cost, easily reproducible simulator for ultrasound-guided vascular access, which mimics the ultrasonographic characteristics of human tissue. Utilize it in a training workshop for residents at Hospital Ipiranga. Methodology: It was conducted cross-sectional, descriptive, and exploratory study in which we outlined the creation of a ballistic gel-based model for ultrasound-guided puncture. Subsequently, a training course was provided on ultrasound-guided puncture using the developed model. The participating residents completed a pre-test, watched a video lecture, participated in a training workshop, and completed a post-test afterward. Results: It was possible to develop a low-cost model that accurately reproduces the ultrasound characteristics of human tissue. The workshop proved effectiveness in reinforcing the acquired theoretical knowledge and in boosting participants' confidence while performing the procedure. Discussion: Teaching this technique is often overlooked in both undergraduate and postgraduate education. Incorporating active learning with flipped classroom methods, coupled with practical workshops, enhances participants' self- confidence, and perhaps, a continuous education program on the subject could be the best way to disseminate this knowledge.
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Utilize it in a training workshop for residents at Hospital Ipiranga. Methodology: It was conducted cross-sectional, descriptive, and exploratory study in which we outlined the creation of a ballistic gel-based model for ultrasound-guided puncture. Subsequently, a training course was provided on ultrasound-guided puncture using the developed model. The participating residents completed a pre-test, watched a video lecture, participated in a training workshop, and completed a post-test afterward. Results: It was possible to develop a low-cost model that accurately reproduces the ultrasound characteristics of human tissue. The workshop proved effectiveness in reinforcing the acquired theoretical knowledge and in boosting participants' confidence while performing the procedure. Discussion: Teaching this technique is often overlooked in both undergraduate and postgraduate education. Incorporating active learning with flipped classroom methods, coupled with practical workshops, enhances participants' self- confidence, and perhaps, a continuous education program on the subject could be the best way to disseminate this knowledge.Introdução: O acesso vascular ecoguiado necessita de conhecimento técnico sobre o manuseio do ultrassom associado a habilidades manuais e coordenação de movimentos, que habilitem o médico a desenvolver corretamente a técnica. Objetivo: Desenvolver um simulador de acesso vascular guiado por ultrassom de baixo custo, facilmente reprodutível, que mimetize as características ultrassonográficas do tecido humano e, utilizá-lo em uma oficina de capacitação dos médicos residentes do Hospital Ipiranga. Metodologia: Realizou-se um estudo transversal, descritivo e exploratório, no qual descreveu-se a criação de um modelo baseado em gelatina balística, para punção guiada por ultrassom. Em seguida se ofereceu um curso de capacitação em punção ecoguiada para os médicos residentes utilizando o modelo desenvolvido. Os residentes que aceitaram participar responderam a um pré-teste, assistiram a uma vídeo aula e realizaram uma oficina de capacitação, respondendo um pós-teste ao final. Resultado: Foi possível se desenvolver um modelo de baixo custo e que reproduz fielmente as características ultrassonográficas do tecido humano. A oficina realizada se mostrou eficaz para solidificar o conhecimento teórico adquirido e aumentar a confiança dos participantes na execução do procedimento. Discussão: O ensino desta técnica é negligenciado durante a graduação e a pósgraduação. O desenvolvimento do modelo de simulação e a utilização de uma aprendizagem ativa com o uso da sala de aula invertida associada a uma oficina prática aumenta a autoconfiança dos participantes e, talvez, um programa de educação continuada no assunto fosse o melhor meio de se propagar esse conhecimentoporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação nas Profissões da SaúdePUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Médicas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS DA SAUDEDispositivos de acesso vascularUltrassomTreinamento por simulaçãoEducação MédicaInternatoResidênciaVascular access deviceUltrasonicsSimulation trainingEducation MedicalInternship and ResidencyDesenvolvimento de um simulador para acesso vascular ecoguiado de baixo custo para o treinamento de médicos em ambiente hospitalarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSergio Vitasovic Gomes.pdfapplication/pdf1907479https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41469/1/Sergio%20Vitasovic%20Gomes.pdf0d0ca73af4194e0916abee6f156b1958MD51TEXTSergio Vitasovic Gomes.pdf.txtSergio Vitasovic Gomes.pdf.txtExtracted texttext/plain81018https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41469/2/Sergio%20Vitasovic%20Gomes.pdf.txt2ccb9e99a275c30703c67a5feaf468a5MD52THUMBNAILSergio Vitasovic Gomes.pdf.jpgSergio Vitasovic Gomes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1219https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41469/3/Sergio%20Vitasovic%20Gomes.pdf.jpg6a329819d6a5eada3f85789ec8dafcbaMD53handle/414692024-05-22 11:56:42.431oai:repositorio.pucsp.br:handle/41469Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-05-22T14:56:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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