Imagem e expressividade poética em Florbela Espanca

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Maria Aparecida de Paula Vieira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14860
Resumo: The purpose of this thesis is to study the process of building of poetical images in some sonnets, of the book Charneca em flor , of Florbela Espanca. The Portuguese poet is chronological inserted in the Modernism, however, its poetry if presents with hybrid elements that direct in them for some aesthetic-literary sources. Florbela Espanca is a poet sui generis , that is, it possess a proper sort. From this oscillation of style, we come across in them with the investigation: How Florbela Espanca sculptures the image in its poetry? To answer to this question, we formulate the hypothesis of that the image in the poetry of Florbela Espanca, dialogues with some source aesthetic-literary, configuring a hybrid style, that points with respect to a singular expressiveness. Our study was based on the proposals of Octávio Paz, Maurice-Jean Lefebve. How much the critical richness many are the scholars, support in the studies carried through for Maria Lucia Dal Farra, Claudia Pazos Alonso, Natália Correia and Jose Régio, among others. This thesis is composed in three chapters: The first one points out Florbela Espanca in Portuguese Literature, with biographical notes of the woman and of the poet and, after that, it points out the poet, by means of the critical one. As it approaches the image, as resource that if configures in aesthetic the literary ones, especially in the poetry of the poet. The third chapter is dedicated to the analysis of the sonnets: Realidade, Versos de Orgulho, Ser Poeta and A voz da tília. We verify that the image in the poetry of Florbela Espanca dialogues with some literary trends, configuring a hybrid style, that points with respect to a singular expressiveness
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To answer to this question, we formulate the hypothesis of that the image in the poetry of Florbela Espanca, dialogues with some source aesthetic-literary, configuring a hybrid style, that points with respect to a singular expressiveness. Our study was based on the proposals of Octávio Paz, Maurice-Jean Lefebve. How much the critical richness many are the scholars, support in the studies carried through for Maria Lucia Dal Farra, Claudia Pazos Alonso, Natália Correia and Jose Régio, among others. This thesis is composed in three chapters: The first one points out Florbela Espanca in Portuguese Literature, with biographical notes of the woman and of the poet and, after that, it points out the poet, by means of the critical one. As it approaches the image, as resource that if configures in aesthetic the literary ones, especially in the poetry of the poet. The third chapter is dedicated to the analysis of the sonnets: Realidade, Versos de Orgulho, Ser Poeta and A voz da tília. We verify that the image in the poetry of Florbela Espanca dialogues with some literary trends, configuring a hybrid style, that points with respect to a singular expressivenessO objetivo desta dissertação é estudar o processo de construção de imagens poéticas em alguns sonetos, do livro Charneca em flor, de Florbela Espanca. A poeta portuguesa é cronologicamente inserida no Modernismo, no entanto, sua poesia se apresenta com elementos híbridos que nos direcionam para as várias vertentes estético-literárias. Florbela Espanca é uma poeta sui generis , ou seja, possui um gênero próprio. A partir dessa oscilação de estilo, nos deparamos com a indagação: Como Florbela Espanca esculpe a imagem em sua poesia? Para responder a esta questão, formulamos a hipótese de que a imagem na poesia de Florbela Espanca, dialoga com as várias vertentes estético-literárias, configurando um estilo híbrido, que aponta para uma expressividade singular. Nosso estudo foi fundamentado nas propostas de Octávio Paz, Maurice-Jean Lefebve. Quanto á fortuna crítica muitos são os estudiosos, apoiamo-nos nos estudos realizados por Maria Lucia Dal Farra, Claudia Pazos Alonso, Natália Correia e José Régio, entre outros. Essa dissertação compõe-se de três capítulos: O primeiro situa Florbela Espanca na Literatura Portuguesa, com apontamentos biográficos da mulher e da poeta e, em seguida, situa a poeta, por meio da crítica. O segundo aborda a imagem, como recurso que se configura nas estéticas literárias, especialmente na poesia, da poeta. O terceiro capítulo é dedicado à análise dos sonetos: Realidade, Versos de Orgulho, Ser poeta e A voz da tília. Verificamos que a imagem na poesia de Florbela Espanca dialoga com várias tendências literárias, configurando um estilo híbrido, que aponta para uma expressividade singularSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31179/Maria%20Aparecida%20de%20Paula%20Vieira%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaLiteratura portuguesaFlorbela EspancaImagemSonetosMetaforaPoesia portuguesa -- Historia e criticaEspanca, Florbela -- 1895-1930 -- Charneca em flor -- Critica e interpretacaoPortuguese literatureImageMetaphorSonnetsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAImagem e expressividade poética em Florbela Espancainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Aparecida de Paula Vieira Freitas.pdf.txtMaria Aparecida de Paula Vieira Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain117489https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14860/3/Maria%20Aparecida%20de%20Paula%20Vieira%20Freitas.pdf.txt2fc0ccf758af8d4588cd86860ec740a0MD53ORIGINALMaria Aparecida de Paula Vieira Freitas.pdfapplication/pdf293611https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14860/1/Maria%20Aparecida%20de%20Paula%20Vieira%20Freitas.pdf1073e7df301ad06b2e30631e2414dccaMD51THUMBNAILMaria Aparecida de Paula Vieira Freitas.pdf.jpgMaria Aparecida de Paula Vieira Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14860/2/Maria%20Aparecida%20de%20Paula%20Vieira%20Freitas.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/148602022-04-27 12:06:33.916oai:repositorio.pucsp.br:handle/14860Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:06:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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