Espiritualidade quântica?: consciência, religião e ciência no pensamento de Amit Goswami

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Pablo
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2149
Resumo: The objective of this dissertation is to discuss the religious elements in the work of Indian physicist Amit Goswami. Goswami became a familiar figure in the New Age movement because of his proposal to interpret quantum mechanics −based on the idea of a non-local and transcendent conscience as the foundation of reality − and for his advocacy of a synthesis between spirituality and scientific discourse. The text begins with a history of connections between science and religion proposed since the mid 19th century until the rise of New Age in the 1970s. Its main focus is the dialogue between science and religion which began to be settled with the development of quantum mechanics. The dissertation approaches the work of Goswami with the intent of highlighting its main ideas: the criticism of materialist realism, the mystical origin of religions, their inability to adequately convey the essential truth of the mystical experience, his confidence that certain experiments could support the belief in a transcendent dimension of reality and the moral crisis experienced by modern societies. Next, the dissertation uses the definition of religion proposed by Geertz and makes evident the religious element of Goswami´s speech characterized by its quest to link cosmology and ethos in order to substantiate a new ethic for contemporary societies. Finally, Hanegraaff´s definitions of spirituality and religion allow distinguish his Goswami s work as an example of spirituality based on a secular symbolic system
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spelling Cruz, Eduardo Rodrigues daNogueira, Pablo2016-04-25T19:21:07Z2010-07-302010-05-27Nogueira, Pablo. Espiritualidade quântica?: consciência, religião e ciência no pensamento de Amit Goswami. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2149The objective of this dissertation is to discuss the religious elements in the work of Indian physicist Amit Goswami. Goswami became a familiar figure in the New Age movement because of his proposal to interpret quantum mechanics −based on the idea of a non-local and transcendent conscience as the foundation of reality − and for his advocacy of a synthesis between spirituality and scientific discourse. The text begins with a history of connections between science and religion proposed since the mid 19th century until the rise of New Age in the 1970s. Its main focus is the dialogue between science and religion which began to be settled with the development of quantum mechanics. The dissertation approaches the work of Goswami with the intent of highlighting its main ideas: the criticism of materialist realism, the mystical origin of religions, their inability to adequately convey the essential truth of the mystical experience, his confidence that certain experiments could support the belief in a transcendent dimension of reality and the moral crisis experienced by modern societies. Next, the dissertation uses the definition of religion proposed by Geertz and makes evident the religious element of Goswami´s speech characterized by its quest to link cosmology and ethos in order to substantiate a new ethic for contemporary societies. Finally, Hanegraaff´s definitions of spirituality and religion allow distinguish his Goswami s work as an example of spirituality based on a secular symbolic systemO objetivo desta dissertação é discutir o elemento religioso presente na obra do físico indiano Amit Goswami. Goswami tornou-se uma figura conhecida dentro do movimento Nova Era por sua proposta de interpretar a mecânica quântica tendo como fundamento da realidade a ideia de uma consciência não-local e transcendente, e por sua defesa de uma síntese entre espiritualidade e discurso científico. O texto começa por apresentar um histórico das aproximações entre ciência e religião propostas desde meados do século 19 até o surgimento da Nova Era nos anos 1970, tendo como foco principal o diálogo entre ambas que começou a ser estabelecido a partir do desenvolvimento da mecânica quântica. Apresenta-se um recorte da obra de Goswami com o objetivo de evidenciar suas principais idéias: a crítica ao realismo materialista, a origem mística das religiões, a incapacidade delas em transmitir de forma adequada a verdade essencial da experiência mística, sua crença de que certos experimentos poderiam sustentar a crença numa dimensão transcendente da realidade e a crise moral vivida pelas sociedades modernas. A seguir, recorrendo à definição de religião proposta por Geertz evidencia-se o elemento religioso do discurso de Goswami, caracterizado por sua busca de associar ethos e cosmologia a fim de fundamentar uma nova ética para as sociedades contemporâneas. Por fim, as definições de espiritualidade e de religião de Hanegraaff permitem caracterizar seu trabalho como exemplo de espiritualidade que se assenta sobre um sistema simbólico secularCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3401/Pablo%20Nogueira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoNova era e ciênciaConsciência e religiãoGoswami, Amit -- 1936- -- Critica e interpretacaoEspiritualidadeNova ERA (Movimento esoterico)Mecanica quanticaConsciencia -- Aspectos religiososNew age and scienceQuantum mechanics and spiritualityConsciousness and religionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEspiritualidade quântica?: consciência, religião e ciência no pensamento de Amit Goswamiinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPablo Nogueira.pdf.txtPablo Nogueira.pdf.txtExtracted texttext/plain399695https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2149/3/Pablo%20Nogueira.pdf.txtff7d4ca932e2bb738f3e6d01515c4faaMD53ORIGINALPablo Nogueira.pdfapplication/pdf1921895https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2149/1/Pablo%20Nogueira.pdf8fae9708904e9ea1b48d7e0381c03b62MD51THUMBNAILPablo Nogueira.pdf.jpgPablo Nogueira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2438https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2149/2/Pablo%20Nogueira.pdf.jpg610df3a404467efd1367aa14d55ec5daMD52handle/21492022-04-28 17:25:06.406oai:repositorio.pucsp.br:handle/2149Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:25:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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