Participação docente e democracia na escola: significados e vivências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16400 |
Resumo: | The goal of this study is to investigate the significations of the teachers regarding participation and democracy in school based on their experiences. It is a qualitative research that has the Socio-historical Psychology as the theoretical-methodological referential. Making interviews with three teachers of a Public School in São Paulo, we tried to realize how democracy is understood by them, which connections the teachers have inside the school and how they see their space of participation. The interpretative analysis of the data tried to articulate the theoretical referential of the Socio-historical Psychology with the studies of several of authors that write about democracy in school. The final considerations of this research point to the necessity of an enlargement of the concepts of democracy and participation, and it is necessary that the teachers reflect more deeply upon their participative and democratic practices and how these practices happen in school day by day |
id |
PUC_SP-1_245e863fd7bf3da31ac165c4aa263b78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16400 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232997H6Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho2016-04-28T20:57:29Z2008-07-252008-06-19Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho. Participação docente e democracia na escola: significados e vivências. 2008. 102 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16400The goal of this study is to investigate the significations of the teachers regarding participation and democracy in school based on their experiences. It is a qualitative research that has the Socio-historical Psychology as the theoretical-methodological referential. Making interviews with three teachers of a Public School in São Paulo, we tried to realize how democracy is understood by them, which connections the teachers have inside the school and how they see their space of participation. The interpretative analysis of the data tried to articulate the theoretical referential of the Socio-historical Psychology with the studies of several of authors that write about democracy in school. The final considerations of this research point to the necessity of an enlargement of the concepts of democracy and participation, and it is necessary that the teachers reflect more deeply upon their participative and democratic practices and how these practices happen in school day by dayO objetivo deste estudo é investigar os significados constituídos por professores sobre participação e democracia na escola a partir de suas vivências e experiências. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que utilizou como referencial teórico-metodológico a Psicologia Sócio-histórica. Por meio de entrevistas e dinâmicas realizadas com três professores de uma escola pública de São Paulo, procurou-se apreender como a democracia é entendida, quais são as relações que os docentes estabelecem no interior das escolas e como percebem seu espaço de participação. A análise e a discussão dos dados buscou articulá-los ao referencial teórico da Psicologia Sócio-histórica e aos estudos de vários autores que tratam do tema democracia na escola. As reflexões finais desta pesquisa apontam para a necessidade de ampliação dos conceitos de democracia e participação e para a necessidade de formação docente voltada às práticas participativas e coletivas e sua concretização no cotidiano escolarCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32578/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaParticipação docenteDemocracia na escolaTrabalho coletivoPsicologia sócio-históricaEscolas publicas -- Sao Paulo (cidade) -- Organizacao e administracaoProfessores -- Participacao na administracaoTeacher participationDemocracy in schoolTeam workSocio-historical psychologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALParticipação docente e democracia na escola: significados e vivênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFatima Oliveira de Carvalho Araujo.pdf.txtFatima Oliveira de Carvalho Araujo.pdf.txtExtracted texttext/plain188481https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16400/3/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdf.txt313e1e37596c3e699fe7821ae8089f21MD53ORIGINALFatima Oliveira de Carvalho Araujo.pdfapplication/pdf1233935https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16400/1/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdfec9e51142f021a069474a83404f2c7c1MD51THUMBNAILFatima Oliveira de Carvalho Araujo.pdf.jpgFatima Oliveira de Carvalho Araujo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16400/2/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/164002022-04-27 16:19:35.218oai:repositorio.pucsp.br:handle/16400Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:19:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
title |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
spellingShingle |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho Participação docente Democracia na escola Trabalho coletivo Psicologia sócio-histórica Escolas publicas -- Sao Paulo (cidade) -- Organizacao e administracao Professores -- Participacao na administracao Teacher participation Democracy in school Team work Socio-historical psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
title_full |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
title_fullStr |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
title_full_unstemmed |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
title_sort |
Participação docente e democracia na escola: significados e vivências |
author |
Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho |
author_facet |
Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232997H6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho |
contributor_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Participação docente Democracia na escola Trabalho coletivo Psicologia sócio-histórica Escolas publicas -- Sao Paulo (cidade) -- Organizacao e administracao Professores -- Participacao na administracao |
topic |
Participação docente Democracia na escola Trabalho coletivo Psicologia sócio-histórica Escolas publicas -- Sao Paulo (cidade) -- Organizacao e administracao Professores -- Participacao na administracao Teacher participation Democracy in school Team work Socio-historical psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher participation Democracy in school Team work Socio-historical psychology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The goal of this study is to investigate the significations of the teachers regarding participation and democracy in school based on their experiences. It is a qualitative research that has the Socio-historical Psychology as the theoretical-methodological referential. Making interviews with three teachers of a Public School in São Paulo, we tried to realize how democracy is understood by them, which connections the teachers have inside the school and how they see their space of participation. The interpretative analysis of the data tried to articulate the theoretical referential of the Socio-historical Psychology with the studies of several of authors that write about democracy in school. The final considerations of this research point to the necessity of an enlargement of the concepts of democracy and participation, and it is necessary that the teachers reflect more deeply upon their participative and democratic practices and how these practices happen in school day by day |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-07-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-06-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:57:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho. Participação docente e democracia na escola: significados e vivências. 2008. 102 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16400 |
identifier_str_mv |
Araújo, Fátima Oliveira de Carvalho. Participação docente e democracia na escola: significados e vivências. 2008. 102 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16400/3/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16400/1/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16400/2/Fatima%20Oliveira%20de%20Carvalho%20Araujo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
313e1e37596c3e699fe7821ae8089f21 ec9e51142f021a069474a83404f2c7c1 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277872488054784 |