A gamificação no desenvolvimento de aplicações móveis para smartphones e tablets
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18139 |
Resumo: | The concept of gamification applied to mobile devices is extremely new, in view that cell phones began to offer the necessary characteristics to an effective project since the second half of last decade through a major interactivity, new interfaces and communication performed through the principle of location due to the arrival of 3G. The main idea of this work is the design and the concepts of gamification, its similarities and differences comparing to electronic games and its applicability through mobile devices. The result will be a study of the current conditions and the future of gamification. This research is based on a methodology that analyzes application data and performs field surveys. Among the mobile devices applications that use gamification effectively, Zombies, Run!, Foursquare, FuelGood, Waze and Nike+ Running can be mentioned. The latter two will be the objects of study of this essay since they are applications with a big and extremely active users base, facilitating data collection in several layers. This analysis was held based on contributions from Henry Jenkins, Lucia Santaella, Werbach and Pierre Levy about social networking, participative culture and collective intelligence and takes into consideration the from Paul Schuytema about the concept of electronic games and Johan Huizinga about the psychology of games, among other authors |
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Silva, Alexandre Camposhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4489668H4Kadow, André Luis Dal Santo2016-04-29T14:23:25Z2014-03-252014-02-21Kadow, André Luis Dal Santo. The gamification in the development of mobile applications for smartphones and tablets. 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18139The concept of gamification applied to mobile devices is extremely new, in view that cell phones began to offer the necessary characteristics to an effective project since the second half of last decade through a major interactivity, new interfaces and communication performed through the principle of location due to the arrival of 3G. The main idea of this work is the design and the concepts of gamification, its similarities and differences comparing to electronic games and its applicability through mobile devices. The result will be a study of the current conditions and the future of gamification. This research is based on a methodology that analyzes application data and performs field surveys. Among the mobile devices applications that use gamification effectively, Zombies, Run!, Foursquare, FuelGood, Waze and Nike+ Running can be mentioned. The latter two will be the objects of study of this essay since they are applications with a big and extremely active users base, facilitating data collection in several layers. This analysis was held based on contributions from Henry Jenkins, Lucia Santaella, Werbach and Pierre Levy about social networking, participative culture and collective intelligence and takes into consideration the from Paul Schuytema about the concept of electronic games and Johan Huizinga about the psychology of games, among other authorsO conceito de gamificação aplicada aos dispositivos móveis é extremamente novo, tendo em vista que os celulares passaram a oferecer as características necessárias para um projeto efetivo a partir da segunda metade da década passada através de maior interatividade, novas interfaces e comunicação realizadas através do princípio da localização com a chegada do 3G. A ideia central desse estudo é o design e os conceitos da gamificação, suas semelhanças e diferenças com jogos eletrônicos e sua aplicabilidade através de dispositivos móveis. O resultado será um estudo sobre as condições atuais e o futuro da gamificação. Este estudo está baseado em uma metodologia que analisa dados de aplicativos e realiza pesquisas de campo. Entre os aplicativos para dispositivos móveis que usam de maneira efetiva a gamificação podemos citar Zombies, Run!, Foursquare, FuelGood, Waze e o Nike+ Running. Estes dois últimos serão objetos de estudo dessa dissertação por se tratarem de aplicativos com uma grande base de usuários grande e extremamente ativa, facilitando a coleta de dados em diversas camadas. Essa análise foi conduzida a partir das contribuições de Henry Jenkins, Lucia Santaella, Werbach e Pierre Levy a respeito de redes sociais, cultura participativa e inteligência coletiva e leva em consideração as observações de Paul Schuytema, sobre o conceito de jogos eletrônicos e Johan Huizinga sobre a psicologia dos jogos; entre outros autoresapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37145/Andre%20Luis%20Dal%20Santo%20Kadow.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaGamificaçãoAplicativos móveisMobilidadeGamesGamificationMobile appsMobileGamesCNPQ::ENGENHARIASA gamificação no desenvolvimento de aplicações móveis para smartphones e tabletsThe gamification in the development of mobile applications for smartphones and tabletsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAndre Luis Dal Santo Kadow.pdf.txtAndre Luis Dal Santo Kadow.pdf.txtExtracted texttext/plain175846https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18139/3/Andre%20Luis%20Dal%20Santo%20Kadow.pdf.txta3d8c8222157ae45ffbf8994add6a5f6MD53ORIGINALAndre Luis Dal Santo Kadow.pdfapplication/pdf10906966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18139/1/Andre%20Luis%20Dal%20Santo%20Kadow.pdff2074dfcf9f800daa95f3ba5d4e259e3MD51THUMBNAILAndre Luis Dal Santo Kadow.pdf.jpgAndre Luis Dal Santo Kadow.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2926https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18139/2/Andre%20Luis%20Dal%20Santo%20Kadow.pdf.jpg295b6dbfeb6f873bf5588b75810fdbb2MD52handle/181392022-06-15 08:52:04.703oai:repositorio.pucsp.br:handle/18139Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T11:52:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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