Exu Feminino e o matriarcado nagô: indagações sobre o princípio feminino de Exu na tradição dos candomblés yorubá-nagô e a emancipação das “Exu de Saia”
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24686 |
Resumo: | The present study approaches aspects that refer to the female principle in Exu and the Nagô Candomblés, with the intention of understanding the absence or silencing of female cults of the messenger orixá as part of the hierarchy that originated this belief system. This search includes questions about the relationships established between the women of terreiros, male “domination” and female “emancipation” in traditions of Yoruba origin, heritage of the peoples of West Africa, which include the Nagô complex that was organized since from the 19th century, in Bahia, its origins in Brazil going back to the regions that correspond, today, to the Southwest and Center of Nigeria and to the South and Center of the Republic of Benin (formerly Dahomey). This research is inserted in the field of Science of Religion, in dialogue with decolonial theories, with an interest in symbolic languages and representations, above all, of the Female Exu cults in the field of Afro-Brazilian religions and the possible relationships with the construction of this history, observing confrontations of intersectional oppressions and structural power domination (Crenshaw, 2018; Collins, 2019; Davis, 1981), which mark an important period in the history and participation of black women in the formation of Brazilian society, which has not yet deserved specific studies |
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Brito, Ênio José da Costahttp://lattes.cnpq.br/0331837016078757http://lattes.cnpq.br/2224697793372876Alexandre, Claudia Regina2022-02-22T15:41:53Z2022-02-22T15:41:53Z2021-11-12Alexandre, Claudia Regina. Exu Feminino e o matriarcado nagô: indagações sobre o princípio feminino de Exu na tradição dos candomblés yorubá-nagô e a emancipação das “Exu de Saia”. 2021. Tese (Doutorado em Ciência da Religião) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24686The present study approaches aspects that refer to the female principle in Exu and the Nagô Candomblés, with the intention of understanding the absence or silencing of female cults of the messenger orixá as part of the hierarchy that originated this belief system. This search includes questions about the relationships established between the women of terreiros, male “domination” and female “emancipation” in traditions of Yoruba origin, heritage of the peoples of West Africa, which include the Nagô complex that was organized since from the 19th century, in Bahia, its origins in Brazil going back to the regions that correspond, today, to the Southwest and Center of Nigeria and to the South and Center of the Republic of Benin (formerly Dahomey). This research is inserted in the field of Science of Religion, in dialogue with decolonial theories, with an interest in symbolic languages and representations, above all, of the Female Exu cults in the field of Afro-Brazilian religions and the possible relationships with the construction of this history, observing confrontations of intersectional oppressions and structural power domination (Crenshaw, 2018; Collins, 2019; Davis, 1981), which mark an important period in the history and participation of black women in the formation of Brazilian society, which has not yet deserved specific studiesEste estudo traz uma abordagem sobre aspectos que se referem ao princípio feminino em Exu e os candomblés nagôs, com o objetivo de compreender a ausência ou silenciamento de cultos ao feminino do orixá mensageiro como parte da hierarquia que originou este sistema de crenças. Essa busca inclui indagações sobre as relações que se estabeleceram entre as mulheres de terreiros, a “dominação” masculina e a “emancipação” feminina nas tradições de origem yorubá, herança dos povos da África Ocidental que compreende o complexo nagô que se organizou a partir do século XIX na Bahia, remontando no Brasil às origens de culturas que correspondem, hoje, ao Sudoeste e Centro da Nigéria e ao Sul e Centro da República do Benin (ex-Daomé). Essa pesquisa se insere no campo da Ciência da Religião, em diálogo com teorias decoloniais, com interesse nas linguagens e representações simbólicas, sobretudo dos cultos ao Exu Feminino no campo das religiões afro-brasileiras e as possíveis relações com a construção dessa história, observando enfrentamentos das opressões interseccionais e de dominação de poder estruturais (Crenshaw, 2018; Collins, 2019; Davis, 1981), que marcam um período importante da história e da participação de mulheres negras na formação da sociedade brasileira, que ainda não mereceram estudos específicosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASExuExu FemininoDecolonialidadeMatriarcado nagôCandombléMemórias negrasExuFemale ExuDecolonialityNagô matriarchyCandombléBlack memoriesExu Feminino e o matriarcado nagô: indagações sobre o princípio feminino de Exu na tradição dos candomblés yorubá-nagô e a emancipação das “Exu de Saia”info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALClaudia Regina Alexandre.pdfapplication/pdf6740523https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24686/1/Claudia%20Regina%20Alexandre.pdfc9bc6e9e9de84f6f606e757e766f1524MD51TEXTClaudia Regina Alexandre.pdf.txtClaudia Regina Alexandre.pdf.txtExtracted texttext/plain1012554https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24686/2/Claudia%20Regina%20Alexandre.pdf.txtc416b6748c239126ba625344fc552ba5MD52THUMBNAILClaudia Regina Alexandre.pdf.jpgClaudia Regina Alexandre.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1172https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24686/3/Claudia%20Regina%20Alexandre.pdf.jpg337c6c09701b6c35cb725acad106cbe1MD53handle/246862022-08-24 09:26:38.6oai:repositorio.pucsp.br:handle/24686Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-24T12:26:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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