Análise de contingências na Lei do Programa Nacional de Alimentação (PNAE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, Elisa Furlan
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40196
Resumo: This present work aims to analyze the contingencies established for the implementation of the National School Feeding Program (PNAE), its connection with family agriculture, identifying the legally required behaviors for farmers and nutritionists, along with the results obtained over the years with the project, providing considerations about this context. Addressing the contingencies present in the process of food acquisition through the National School Feed ing Program (PNAE), it highlights the necessary responses from members of the educational system, nutritionists in menu planning, and farmers to participate in the program, considered key agents of the program through charts. Possible implications of these contingencies are also discussed, such as the high cost for individual farmers and the need for associations or group organizations. Additionally, contradictions in the PNAE guidelines are pointed out, as they both promote family agriculture and compete with policies favoring agribusiness, in addition to the context of nutritional education within the program and market logics. The text concludes by suggesting the need for a more in-depth analysis of the behaviors involved and the importance of a more targeted approach to promote healthy eating and food sovereignty. Finally, the study's limitation regarding the direct observation of the behaviors involved is mentioned
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spelling Azoubel, Marcos SpectorSiqueira, Elisa Furlan2023-12-05T14:42:08Z2023-12-05T14:42:08Z2023-11-06Siqueira, Elisa Furlan. Análise de contingências na Lei do Programa Nacional de Alimentação (PNAE). 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40196This present work aims to analyze the contingencies established for the implementation of the National School Feeding Program (PNAE), its connection with family agriculture, identifying the legally required behaviors for farmers and nutritionists, along with the results obtained over the years with the project, providing considerations about this context. Addressing the contingencies present in the process of food acquisition through the National School Feed ing Program (PNAE), it highlights the necessary responses from members of the educational system, nutritionists in menu planning, and farmers to participate in the program, considered key agents of the program through charts. Possible implications of these contingencies are also discussed, such as the high cost for individual farmers and the need for associations or group organizations. Additionally, contradictions in the PNAE guidelines are pointed out, as they both promote family agriculture and compete with policies favoring agribusiness, in addition to the context of nutritional education within the program and market logics. The text concludes by suggesting the need for a more in-depth analysis of the behaviors involved and the importance of a more targeted approach to promote healthy eating and food sovereignty. Finally, the study's limitation regarding the direct observation of the behaviors involved is mentionedO presente trabalho tem como objetivo analisar as contingências criadas para execução do PNAE, sua articulação com a agricultura familiar, identificando os comportamentos exigidos legalmente ao agricultor, às nutricionistas, juntamente com os resultados que vêm sendo obtidos ao longo dos anos com o projeto, fazendo considerações sobre esse contexto. Abordando as contingências presentes no processo de aquisição de alimentos pelo Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE), destaca-se as respostas necessárias dos membros do sistema educacional, das nutricionistas na elaboração do cardápio, e dos agricultores para participar do programa, tidos como agentes chave do programa por meio de quadros. Também são discutidas possíveis implicações dessas contingências, como o custo elevado para agricultores individuais e a necessidade de associações ou organizações em grupos. Além disso, são apontadas contradições nas diretrizes do PNAE, que, apesar de incentivarem a agricultura familiar, também concorrem com políticas que favorecem o agribusiness, além do contexto da educação alimentar em meio ao programa e lógicas de mercado. O texto conclui sugerindo a necessidade de uma análise mais aprofundada dos comportamentos envolvidos e a importância de uma abordagem mais direcionada para promover uma alimentação saudável e a soberania alimentar. Por fim, é mencionada a limitação do estudo em relação à observação direta dos comportamentos envolvidosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PsicologiaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAnálise do comportamentoPolíticas públicasAgricultura familiarAnálise de contingências na Lei do Programa Nacional de Alimentação (PNAE)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALELISA FURLAN SIQUEIRA.pdfapplication/pdf662997https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40196/1/ELISA%20FURLAN%20SIQUEIRA.pdf5c162a45c76d304a86c0fc9eadf20561MD51TEXTELISA FURLAN SIQUEIRA.pdf.txtELISA FURLAN SIQUEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain78903https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40196/2/ELISA%20FURLAN%20SIQUEIRA.pdf.txt85c2ea5b209a511fff3298a543084d6aMD52THUMBNAILELISA FURLAN SIQUEIRA.pdf.jpgELISA FURLAN SIQUEIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1182https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40196/3/ELISA%20FURLAN%20SIQUEIRA.pdf.jpgb10177316a3f4f13ec72ecdca45974eeMD53handle/401962023-12-06 01:03:21.472oai:repositorio.pucsp.br:handle/40196Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-06T04:03:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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