Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10456 |
Resumo: | The 2008 curricular reform in the state of São Paulo for primary and secondary education, called Programa São Paulo Faz Escola (SPFE), was systematized into teaching materials named Teacher Notebook and Student Notebook, which show the content, activities, evaluations and other elements that teachers may use in their classes. Due to this significant change in the public teaching of São Paulo this work intends to study the curricular principles of SPFE and how they articulate to the Geography s proposal from secondary education existing in the Teacher and Student s Notebook. Furthermore, it evaluates the geographic contents that are within the secondary education Notebook and reflects about the conception of Geography teaching. To substantiate the curriculum documental analysis it was used the theoretical references developed by Michael W. Apple (1993; 2006), Ivor Goodson (2001) and André Chervel (1990), referring to the conceptions of school, school discipline and curriculum, and finally, Antonio Viñao (2002) for the discussion of curricular reform. Then it could be seen that Geography curriculum of SPFE is based on content learning because it treats geography teaching as a simplification of scientific knowledge and does not contribute to the development of mechanisms to the students understand their geographic reality |
id |
PUC_SP-1_291ecfc62b4387103719ca1fab8f9b15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10456 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ciampi, Helenicehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799673A1http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4263507T9Lopes, Maria Rita de Castro2016-04-27T16:32:56Z2014-10-152014-09-22Lopes, Maria Rita de Castro. Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio. 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10456The 2008 curricular reform in the state of São Paulo for primary and secondary education, called Programa São Paulo Faz Escola (SPFE), was systematized into teaching materials named Teacher Notebook and Student Notebook, which show the content, activities, evaluations and other elements that teachers may use in their classes. Due to this significant change in the public teaching of São Paulo this work intends to study the curricular principles of SPFE and how they articulate to the Geography s proposal from secondary education existing in the Teacher and Student s Notebook. Furthermore, it evaluates the geographic contents that are within the secondary education Notebook and reflects about the conception of Geography teaching. To substantiate the curriculum documental analysis it was used the theoretical references developed by Michael W. Apple (1993; 2006), Ivor Goodson (2001) and André Chervel (1990), referring to the conceptions of school, school discipline and curriculum, and finally, Antonio Viñao (2002) for the discussion of curricular reform. Then it could be seen that Geography curriculum of SPFE is based on content learning because it treats geography teaching as a simplification of scientific knowledge and does not contribute to the development of mechanisms to the students understand their geographic realityA reforma curricular do estado de São Paulo de 2008, para o ensino fundamental e médio, intitulada Programa São Paulo Faz Escola (SPFE), foi sistematizada nos materiais didáticos chamado Caderno do Professor e Caderno do Aluno, que apresentam os conteúdos, as atividades, as avaliações e outros elementos que os professores devem trabalhar em suas aulas. Em decorrência dessa mudança significativa no ensino público paulista, este trabalho pretende estudar quais são os princípios curriculares do SPFE e como eles se articulam à proposta de Geografia do ensino médio presentes nos Cadernos do Professor e do Aluno. Ademais, analisa quais foram os conteúdos geográficos contemplados nos Cadernos do ensino médio, além de refletir sobre a concepção do ensino de Geografia presente no ensino médio. Para fundamentar a análise documental do currículo, foram utilizados os referenciais teóricos desenvolvidos por Michael W. Apple (1993; 2006), Ivor Goodson (2011) e André Chervel (1990) no que se refere à concepção de escola, disciplina escolar e currículo e, por fim, Antonio Viñao (2002) para a discussão de reforma curricular. Ao final, constata que o currículo de Geografia do SPFE baseia-se na aprendizagem de conteúdo, por entender o ensino geográfico como uma simplificação do conhecimento científico e não contribui para que o aluno desenvolva mecanismos para entender a sua realidade geográficaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23232/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoCurrículoSão Paulo Faz EscolaGeografiaEnsino MédioCurriculumGeographySecondary educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOCurrículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Rita de Castro Lopes.pdf.txtMaria Rita de Castro Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain415652https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10456/3/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf.txta07e8306cae55a99bb5a931401bfa5c1MD53ORIGINALMaria Rita de Castro Lopes.pdfapplication/pdf3040060https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10456/1/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf5e73b84bab675819c7f46c844dc1245fMD51THUMBNAILMaria Rita de Castro Lopes.pdf.jpgMaria Rita de Castro Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10456/2/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104562022-06-20 11:50:23.446oai:repositorio.pucsp.br:handle/10456Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-20T14:50:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
title |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
spellingShingle |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio Lopes, Maria Rita de Castro Currículo São Paulo Faz Escola Geografia Ensino Médio Curriculum Geography Secondary education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
title_full |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
title_fullStr |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
title_sort |
Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio |
author |
Lopes, Maria Rita de Castro |
author_facet |
Lopes, Maria Rita de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ciampi, Helenice |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799673A1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4263507T9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Maria Rita de Castro |
contributor_str_mv |
Ciampi, Helenice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo São Paulo Faz Escola Geografia Ensino Médio |
topic |
Currículo São Paulo Faz Escola Geografia Ensino Médio Curriculum Geography Secondary education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Geography Secondary education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The 2008 curricular reform in the state of São Paulo for primary and secondary education, called Programa São Paulo Faz Escola (SPFE), was systematized into teaching materials named Teacher Notebook and Student Notebook, which show the content, activities, evaluations and other elements that teachers may use in their classes. Due to this significant change in the public teaching of São Paulo this work intends to study the curricular principles of SPFE and how they articulate to the Geography s proposal from secondary education existing in the Teacher and Student s Notebook. Furthermore, it evaluates the geographic contents that are within the secondary education Notebook and reflects about the conception of Geography teaching. To substantiate the curriculum documental analysis it was used the theoretical references developed by Michael W. Apple (1993; 2006), Ivor Goodson (2001) and André Chervel (1990), referring to the conceptions of school, school discipline and curriculum, and finally, Antonio Viñao (2002) for the discussion of curricular reform. Then it could be seen that Geography curriculum of SPFE is based on content learning because it treats geography teaching as a simplification of scientific knowledge and does not contribute to the development of mechanisms to the students understand their geographic reality |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-10-15 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-09-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lopes, Maria Rita de Castro. Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio. 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10456 |
identifier_str_mv |
Lopes, Maria Rita de Castro. Currículo prescritivo e disciplinador do estado de São Paulo (2008-2010): Geografia no ensino médio. 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10456/3/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10456/1/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10456/2/Maria%20Rita%20de%20Castro%20Lopes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a07e8306cae55a99bb5a931401bfa5c1 5e73b84bab675819c7f46c844dc1245f cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277964870746112 |