Abordagens sobre o tempo na música contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreiro, Daniel Luis
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072
Resumo: In this research the musical time is understood as one of the perceptual results the musical work can generate on a certain listener. Musical time is, therefore, a result of the perception process which, somehow, is motivated by the characteristics contained in the musical work. Therefore, when one studies the issue from the point of view of the composition, one searches the main musical aspects contained in the musical work that motivate this temporal result on the listener. Some of the authors mentioned here try to foresee such result. Our interest is different. We try to point out different ways to think the musical time in composition, directing our curiosity to the compositional ideas that may be generated from this reflection on the subject. From the study carried out here, we present some considerations on temporal discontinuity and staticity, and we elaborate five manners in order to generate contractions and dilatations of the musical time in the composition. They are: velocity, density of events, previsibility level, impact and digression. Heading from some considerations concerning the attempt to foresee the listener s temporal perception, we present a compositional proposal. Finally, we point out some initial relations between the study of time in music and in Peirce s semiotics, which we believe to be able to generate contributions to the contemporary compositional thought in future researches
id PUC_SP-1_2db8381d5136a96daa6b9aaff42cadfd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/5072
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Zampronha, Edson SekeffBarreiro, Daniel Luis2016-04-26T18:17:12Z2005-04-192000-03-30Barreiro, Daniel Luis. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072In this research the musical time is understood as one of the perceptual results the musical work can generate on a certain listener. Musical time is, therefore, a result of the perception process which, somehow, is motivated by the characteristics contained in the musical work. Therefore, when one studies the issue from the point of view of the composition, one searches the main musical aspects contained in the musical work that motivate this temporal result on the listener. Some of the authors mentioned here try to foresee such result. Our interest is different. We try to point out different ways to think the musical time in composition, directing our curiosity to the compositional ideas that may be generated from this reflection on the subject. From the study carried out here, we present some considerations on temporal discontinuity and staticity, and we elaborate five manners in order to generate contractions and dilatations of the musical time in the composition. They are: velocity, density of events, previsibility level, impact and digression. Heading from some considerations concerning the attempt to foresee the listener s temporal perception, we present a compositional proposal. Finally, we point out some initial relations between the study of time in music and in Peirce s semiotics, which we believe to be able to generate contributions to the contemporary compositional thought in future researchesNesta pesquisa o tempo musical é entendido como um dos resultados perceptivos que a obra musical pode gerar num dado ouvinte. O tempo musical é, portanto, um resultado do processo de percepção, o qual é de alguma forma motivado pelas características contidas na obra musical. Assim, ao estudarmos o assunto do ponto de vista da composição, buscamos os principais aspectos musicais contidos na obra que motivam esse resultado temporal no ouvinte. Alguns dos autores mencionados buscam prever tal resultado. Nosso interesse é distinto. Buscamos apontar diferentes maneiras de se pensar o tempo musical na composição, dirigindo nossa curiosidade sobre as idéias composicionais que possam ser geradas a partir dessa reflexão sobre o assunto. Com base no estudo realizado, apresentamos considerações sobre descontinuidade temporal e estaticidade, e elaboramos cinco maneiras para se gerar contrações e dilatações do tempo musical na composição. São elas: velocidade, densidade de eventos, grau de previsibilidade, impacto e digressão. A partir de algumas ponderações sobre a tentativa de previsão da percepção temporal do ouvinte, apresentamos uma proposta composicional. Por fim, apontamos algumas aproximações iniciais entre o estudo do tempo na música e na semiótica de Peirce, as quais acreditamos possam gerar contribuições para o pensamento composicional contemporâneo em pesquisas futurasFundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13863/tese_65212.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoDescontinuidadeEstaticidadePercepção temporalCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOAbordagens sobre o tempo na música contemporâneainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALtese_65212.pdfapplication/pdf909085https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/1/tese_65212.pdf825a4fd2b8b1b780ad998929298ab249MD51TEXTtese_65212.pdf.txttese_65212.pdf.txtExtracted Texttext/plain330310https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/2/tese_65212.pdf.txt1f62084086bca5c35648b6437b243cc4MD52THUMBNAILtese_65212.pdf.jpgtese_65212.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4132https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/3/tese_65212.pdf.jpg3e43c6c19c878c73e7ee142a324fcd79MD53handle/50722024-06-17 08:14:10.723oai:repositorio.pucsp.br:handle/5072Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-17T11:14:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
title Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
spellingShingle Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
Barreiro, Daniel Luis
Descontinuidade
Estaticidade
Percepção temporal
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
title_full Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
title_fullStr Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
title_full_unstemmed Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
title_sort Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
author Barreiro, Daniel Luis
author_facet Barreiro, Daniel Luis
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Zampronha, Edson Sekeff
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreiro, Daniel Luis
contributor_str_mv Zampronha, Edson Sekeff
dc.subject.por.fl_str_mv Descontinuidade
Estaticidade
Percepção temporal
topic Descontinuidade
Estaticidade
Percepção temporal
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description In this research the musical time is understood as one of the perceptual results the musical work can generate on a certain listener. Musical time is, therefore, a result of the perception process which, somehow, is motivated by the characteristics contained in the musical work. Therefore, when one studies the issue from the point of view of the composition, one searches the main musical aspects contained in the musical work that motivate this temporal result on the listener. Some of the authors mentioned here try to foresee such result. Our interest is different. We try to point out different ways to think the musical time in composition, directing our curiosity to the compositional ideas that may be generated from this reflection on the subject. From the study carried out here, we present some considerations on temporal discontinuity and staticity, and we elaborate five manners in order to generate contractions and dilatations of the musical time in the composition. They are: velocity, density of events, previsibility level, impact and digression. Heading from some considerations concerning the attempt to foresee the listener s temporal perception, we present a compositional proposal. Finally, we point out some initial relations between the study of time in music and in Peirce s semiotics, which we believe to be able to generate contributions to the contemporary compositional thought in future researches
publishDate 2000
dc.date.issued.fl_str_mv 2000-03-30
dc.date.available.fl_str_mv 2005-04-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:17:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Barreiro, Daniel Luis. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072
identifier_str_mv Barreiro, Daniel Luis. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/1/tese_65212.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/2/tese_65212.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/3/tese_65212.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 825a4fd2b8b1b780ad998929298ab249
1f62084086bca5c35648b6437b243cc4
3e43c6c19c878c73e7ee142a324fcd79
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277821485318144