Abordagens sobre o tempo na música contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072 |
Resumo: | In this research the musical time is understood as one of the perceptual results the musical work can generate on a certain listener. Musical time is, therefore, a result of the perception process which, somehow, is motivated by the characteristics contained in the musical work. Therefore, when one studies the issue from the point of view of the composition, one searches the main musical aspects contained in the musical work that motivate this temporal result on the listener. Some of the authors mentioned here try to foresee such result. Our interest is different. We try to point out different ways to think the musical time in composition, directing our curiosity to the compositional ideas that may be generated from this reflection on the subject. From the study carried out here, we present some considerations on temporal discontinuity and staticity, and we elaborate five manners in order to generate contractions and dilatations of the musical time in the composition. They are: velocity, density of events, previsibility level, impact and digression. Heading from some considerations concerning the attempt to foresee the listener s temporal perception, we present a compositional proposal. Finally, we point out some initial relations between the study of time in music and in Peirce s semiotics, which we believe to be able to generate contributions to the contemporary compositional thought in future researches |
id |
PUC_SP-1_2db8381d5136a96daa6b9aaff42cadfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/5072 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Zampronha, Edson SekeffBarreiro, Daniel Luis2016-04-26T18:17:12Z2005-04-192000-03-30Barreiro, Daniel Luis. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072In this research the musical time is understood as one of the perceptual results the musical work can generate on a certain listener. Musical time is, therefore, a result of the perception process which, somehow, is motivated by the characteristics contained in the musical work. Therefore, when one studies the issue from the point of view of the composition, one searches the main musical aspects contained in the musical work that motivate this temporal result on the listener. Some of the authors mentioned here try to foresee such result. Our interest is different. We try to point out different ways to think the musical time in composition, directing our curiosity to the compositional ideas that may be generated from this reflection on the subject. From the study carried out here, we present some considerations on temporal discontinuity and staticity, and we elaborate five manners in order to generate contractions and dilatations of the musical time in the composition. They are: velocity, density of events, previsibility level, impact and digression. Heading from some considerations concerning the attempt to foresee the listener s temporal perception, we present a compositional proposal. Finally, we point out some initial relations between the study of time in music and in Peirce s semiotics, which we believe to be able to generate contributions to the contemporary compositional thought in future researchesNesta pesquisa o tempo musical é entendido como um dos resultados perceptivos que a obra musical pode gerar num dado ouvinte. O tempo musical é, portanto, um resultado do processo de percepção, o qual é de alguma forma motivado pelas características contidas na obra musical. Assim, ao estudarmos o assunto do ponto de vista da composição, buscamos os principais aspectos musicais contidos na obra que motivam esse resultado temporal no ouvinte. Alguns dos autores mencionados buscam prever tal resultado. Nosso interesse é distinto. Buscamos apontar diferentes maneiras de se pensar o tempo musical na composição, dirigindo nossa curiosidade sobre as idéias composicionais que possam ser geradas a partir dessa reflexão sobre o assunto. Com base no estudo realizado, apresentamos considerações sobre descontinuidade temporal e estaticidade, e elaboramos cinco maneiras para se gerar contrações e dilatações do tempo musical na composição. São elas: velocidade, densidade de eventos, grau de previsibilidade, impacto e digressão. A partir de algumas ponderações sobre a tentativa de previsão da percepção temporal do ouvinte, apresentamos uma proposta composicional. Por fim, apontamos algumas aproximações iniciais entre o estudo do tempo na música e na semiótica de Peirce, as quais acreditamos possam gerar contribuições para o pensamento composicional contemporâneo em pesquisas futurasFundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13863/tese_65212.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoDescontinuidadeEstaticidadePercepção temporalCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOAbordagens sobre o tempo na música contemporâneainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALtese_65212.pdfapplication/pdf909085https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/1/tese_65212.pdf825a4fd2b8b1b780ad998929298ab249MD51TEXTtese_65212.pdf.txttese_65212.pdf.txtExtracted Texttext/plain330310https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/2/tese_65212.pdf.txt1f62084086bca5c35648b6437b243cc4MD52THUMBNAILtese_65212.pdf.jpgtese_65212.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4132https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/3/tese_65212.pdf.jpg3e43c6c19c878c73e7ee142a324fcd79MD53handle/50722024-06-17 08:14:10.723oai:repositorio.pucsp.br:handle/5072Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-17T11:14:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
title |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
spellingShingle |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea Barreiro, Daniel Luis Descontinuidade Estaticidade Percepção temporal CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
title_full |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
title_fullStr |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
title_full_unstemmed |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
title_sort |
Abordagens sobre o tempo na música contemporânea |
author |
Barreiro, Daniel Luis |
author_facet |
Barreiro, Daniel Luis |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Zampronha, Edson Sekeff |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreiro, Daniel Luis |
contributor_str_mv |
Zampronha, Edson Sekeff |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Descontinuidade Estaticidade Percepção temporal |
topic |
Descontinuidade Estaticidade Percepção temporal CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
In this research the musical time is understood as one of the perceptual results the musical work can generate on a certain listener. Musical time is, therefore, a result of the perception process which, somehow, is motivated by the characteristics contained in the musical work. Therefore, when one studies the issue from the point of view of the composition, one searches the main musical aspects contained in the musical work that motivate this temporal result on the listener. Some of the authors mentioned here try to foresee such result. Our interest is different. We try to point out different ways to think the musical time in composition, directing our curiosity to the compositional ideas that may be generated from this reflection on the subject. From the study carried out here, we present some considerations on temporal discontinuity and staticity, and we elaborate five manners in order to generate contractions and dilatations of the musical time in the composition. They are: velocity, density of events, previsibility level, impact and digression. Heading from some considerations concerning the attempt to foresee the listener s temporal perception, we present a compositional proposal. Finally, we point out some initial relations between the study of time in music and in Peirce s semiotics, which we believe to be able to generate contributions to the contemporary compositional thought in future researches |
publishDate |
2000 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2000-03-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2005-04-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:17:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barreiro, Daniel Luis. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072 |
identifier_str_mv |
Barreiro, Daniel Luis. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/1/tese_65212.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/2/tese_65212.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5072/3/tese_65212.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
825a4fd2b8b1b780ad998929298ab249 1f62084086bca5c35648b6437b243cc4 3e43c6c19c878c73e7ee142a324fcd79 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277821485318144 |