O verbalismo no discurso dos profissionais da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Janaina Pereira da
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29012
Resumo: It is common to use phrases like “I am constructivist” or “this is too traditional for me” among educators of different levels. Quotes that should express the philosophical ideals of its speakers are said without the necessary reflection and became vain and common sense. In other words, not everything that is said is what is done, and often times expressed theory is inconsistent with the practice made; but rather it relates to a verbalism and activism – that opposes the theory and practice indiscriminately – instead of being interpreted as units that go together and mutually in the construction of knowledge. Accordingly, this study has the intention to learn and analyze the discourse of educators in different levels through description and interpretation of the following aspects that comprise and influence this speech: rapid diversification and spread of theories – from the breakage of traditional school to establishment of new school; its strengths and weaknesses based on the theory of curvature of the rod (Saviani, 2008) -, political discontinuity, and verbalism. Concurrently, this study aims to contribute to the training of educational coordinators, constructing his/her personal and professional identities and giving the necessary assistance for him/her to understand and recognize the different theories and practices within the educational community; and, at the same time, to interfere and work with teachers through continuing education
id PUC_SP-1_2e99c94bd02989936bb15d6d0c4eb826
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29012
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Negrão, RonaldoSilva, Janaina Pereira da2022-10-18T17:42:42Z2022-10-18T17:42:42Z2009-12-09Silva, Janaina Pereira da. O verbalismo no discurso dos profissionais da educação. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29012It is common to use phrases like “I am constructivist” or “this is too traditional for me” among educators of different levels. Quotes that should express the philosophical ideals of its speakers are said without the necessary reflection and became vain and common sense. In other words, not everything that is said is what is done, and often times expressed theory is inconsistent with the practice made; but rather it relates to a verbalism and activism – that opposes the theory and practice indiscriminately – instead of being interpreted as units that go together and mutually in the construction of knowledge. Accordingly, this study has the intention to learn and analyze the discourse of educators in different levels through description and interpretation of the following aspects that comprise and influence this speech: rapid diversification and spread of theories – from the breakage of traditional school to establishment of new school; its strengths and weaknesses based on the theory of curvature of the rod (Saviani, 2008) -, political discontinuity, and verbalism. Concurrently, this study aims to contribute to the training of educational coordinators, constructing his/her personal and professional identities and giving the necessary assistance for him/her to understand and recognize the different theories and practices within the educational community; and, at the same time, to interfere and work with teachers through continuing educationÉ freqüente o uso de frases como “eu sou construtivista” ou “isso é muito tradicional para mim” entre professores de diferentes níveis. Citações que deveriam expressar os ideais filosóficos de seus oradores são proferidas, sem a reflexão necessária, tornando-se vãs, senso comum, isto é, nem tudo que se diz é o que se faz. Muitas vezes a teoria expressada não condiz com a prática efetuada, mas sim a um verbalismo e um ativismo, que opõe teoria e prática indiscriminadamente, ao invés de interpretá-las como unidade que caminham juntas e reciprocamente na construção do conhecimento. Nesse sentido, este trabalho tem como intuito conhecer e analisar discurso de professores de diferentes níveis, por meio da descrição e interpretação dos aspectos que compõe e influencia este discurso, a rápida diversificação e propagação de teorias a partir da ruptura da escola tradicional e a instauração da escola nova, seus aspectos positivos e negativos a luz da teoria da curvatura da vara (Saviani, 2008), descontinuidade política e verbalismo. Concomitantemente se pretendeu com esse estudo, contribuir com a formação de educadores coordenadores, com a construção de sua identidade pessoal e profissional, no sentido de dar subsídios para interpretar e reconhecer as diferentes teorias e praticas dentro da comunidade educativa e ao mesmo tempo intervir e trabalhar junto aos professores por meio da formação continuada. Conhecer seus professores, seus discursos e principalmente sua pratica, baseia qualquer ação em relação às demandas educacionais conferidas a um coordenador pedagógico, pois este é responsável. O ato de coordenar significa uma rede de movimento que socializa o saber, a ciência e a técnica por meio do processo de ação, reflexão e ação que integra as demandas sociais aos objetivos da escola criando um espaço de discussão articulação e decisão para construção do conhecimento transformador de realidades e contextosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducaçãoTeoriaPráticaVerbalismoEducationTheoryPracticeVerbalismO verbalismo no discurso dos profissionais da educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALJanaina Pereira da Silva -TCC.pdfapplication/pdf170838https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29012/1/Janaina%20Pereira%20da%20Silva%20-TCC.pdf531952f2a9ad035d3cb948d3cd4f4d7fMD51TEXTJanaina Pereira da Silva -TCC.pdf.txtJanaina Pereira da Silva -TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain100624https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29012/2/Janaina%20Pereira%20da%20Silva%20-TCC.pdf.txt70a335ce855644accea2df0c4b4f8cdeMD52THUMBNAILJanaina Pereira da Silva -TCC.pdf.jpgJanaina Pereira da Silva -TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29012/3/Janaina%20Pereira%20da%20Silva%20-TCC.pdf.jpgb3be0d52a7656727aa760a71bc0bcf85MD53handle/290122022-10-19 01:03:21.16oai:repositorio.pucsp.br:handle/29012Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-19T04:03:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
title O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
spellingShingle O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
Silva, Janaina Pereira da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação
Teoria
Prática
Verbalismo
Education
Theory
Practice
Verbalism
title_short O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
title_full O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
title_fullStr O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
title_full_unstemmed O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
title_sort O verbalismo no discurso dos profissionais da educação
author Silva, Janaina Pereira da
author_facet Silva, Janaina Pereira da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Negrão, Ronaldo
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Janaina Pereira da
contributor_str_mv Negrão, Ronaldo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação
Teoria
Prática
Verbalismo
Education
Theory
Practice
Verbalism
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Teoria
Prática
Verbalismo
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Theory
Practice
Verbalism
description It is common to use phrases like “I am constructivist” or “this is too traditional for me” among educators of different levels. Quotes that should express the philosophical ideals of its speakers are said without the necessary reflection and became vain and common sense. In other words, not everything that is said is what is done, and often times expressed theory is inconsistent with the practice made; but rather it relates to a verbalism and activism – that opposes the theory and practice indiscriminately – instead of being interpreted as units that go together and mutually in the construction of knowledge. Accordingly, this study has the intention to learn and analyze the discourse of educators in different levels through description and interpretation of the following aspects that comprise and influence this speech: rapid diversification and spread of theories – from the breakage of traditional school to establishment of new school; its strengths and weaknesses based on the theory of curvature of the rod (Saviani, 2008) -, political discontinuity, and verbalism. Concurrently, this study aims to contribute to the training of educational coordinators, constructing his/her personal and professional identities and giving the necessary assistance for him/her to understand and recognize the different theories and practices within the educational community; and, at the same time, to interfere and work with teachers through continuing education
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-12-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:42Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Janaina Pereira da. O verbalismo no discurso dos profissionais da educação. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29012
identifier_str_mv Silva, Janaina Pereira da. O verbalismo no discurso dos profissionais da educação. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29012/1/Janaina%20Pereira%20da%20Silva%20-TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29012/2/Janaina%20Pereira%20da%20Silva%20-TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29012/3/Janaina%20Pereira%20da%20Silva%20-TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 531952f2a9ad035d3cb948d3cd4f4d7f
70a335ce855644accea2df0c4b4f8cde
b3be0d52a7656727aa760a71bc0bcf85
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796086447013888