Treinamento corporativo: gamificação, engajamento e motivação nos ciclos de aprendizado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marangoni, Matheus Matsuda
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26063
Resumo: This thesis was grounded on the identification of the evolution of gamified tools as strategies to increase engagement in corporate training and learning processes in general. Over the last few years, the theme of gamification has been gaining ground in the corporate world, especially in terms of human development. It is also understood that the advancement of technology and the changes in career prospects of individuals have generated the need for new ways of engaging and motivating employees in their personal and professional development. Therefore, to understand how gamified solutions are built and what benefits they present, the following basis were used: perspectives of intrinsic motivations linked to career anchors (SCHEIN, 1978), selfdetermination motivations (RYAN and DECI, 2000a), and motivations worked by gamification (PAHARIA, 2013) aligned with four gamification frameworks: 6Ds (WERBACH and HUNTER, 2020), MDA (HUNICKE, LEBLANC and ZUBEK, 2004), Octalysis Framework (CHOU, 2019) and Game Design Toolkit (MARCZEWSKI, 2017). To represent and validate the studied theories, three case studies of large Brazilian companies are presented. The main findings are the understanding of replicable processes through frameworks and the relevance of applying the intrinsic motivations associated with the use of gamification
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It is also understood that the advancement of technology and the changes in career prospects of individuals have generated the need for new ways of engaging and motivating employees in their personal and professional development. Therefore, to understand how gamified solutions are built and what benefits they present, the following basis were used: perspectives of intrinsic motivations linked to career anchors (SCHEIN, 1978), selfdetermination motivations (RYAN and DECI, 2000a), and motivations worked by gamification (PAHARIA, 2013) aligned with four gamification frameworks: 6Ds (WERBACH and HUNTER, 2020), MDA (HUNICKE, LEBLANC and ZUBEK, 2004), Octalysis Framework (CHOU, 2019) and Game Design Toolkit (MARCZEWSKI, 2017). To represent and validate the studied theories, three case studies of large Brazilian companies are presented. The main findings are the understanding of replicable processes through frameworks and the relevance of applying the intrinsic motivations associated with the use of gamificationEsta tese foi construída com base na identificação da evolução das ferramentas gamificadas como estratégias para aumentar o engajamento em processos de treinamento corporativo e de aprendizagem de forma geral. Ao longo dos últimos anos, a temática da gamificação vem ganhando espaço no mundo corporativo, em especial junto ao desenvolvimento humano. Entendemos, também, que o avanço da tecnologia e a mudança nas perspectivas de carreira dos indivíduos têm gerado a necessidade de novas formas de engajar e motivar os colaboradores em seu desenvolvimento pessoal e profissional. Estudamos, portanto, as perspectivas das motivações intrínsecas ligadas às âncoras de carreira (SCHEIN, 1978), motivações de autodeterminação (RYAN e DECI, 2000a), e motivações trabalhadas pela gamificação (PAHARIA, 2013) alinhadas com os quatro frameworks de gamificação mais citados pela literatura encontrada: os 6Ds (WERBACH e HUNTER, 2020), o MDA (HUNICKE, LEBLANC e ZUBEK, 2004), o Octalysis Framework (CHOU, 2019) e o Game Design Toolkit (MARCZEWSKI, 2017). Buscamos compreender como são construídas as soluções gamificadas e quais os benefícios que estas apresentam. Para representar e validar as teorias estudadas, três estudos de caso de empresas brasileiras de grande porte são apresentados. Nossos principais achados são o entendimento de processos replicáveis por meio de frameworks e a relevância da aplicação das motivações intrínsecas associadas com o uso da gamificaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOGamificaçãoTreinamento corporativoCarreiraMotivações intrínsecasGamificationCorporate trainingCareerIntrinsic motivationsTreinamento corporativo: gamificação, engajamento e motivação nos ciclos de aprendizadoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMatheus Matsuda Marangoni.pdfapplication/pdf3484988https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26063/1/Matheus%20Matsuda%20Marangoni.pdf89938fc5ead43f8d3043f4688e784acdMD51TEXTMatheus Matsuda Marangoni.pdf.txtMatheus Matsuda Marangoni.pdf.txtExtracted texttext/plain340843https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26063/2/Matheus%20Matsuda%20Marangoni.pdf.txt741a3f08f176882a8ff5b547c864d7bfMD52THUMBNAILMatheus Matsuda Marangoni.pdf.jpgMatheus Matsuda Marangoni.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1207https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26063/3/Matheus%20Matsuda%20Marangoni.pdf.jpg0c8ddf77a0bd6a5b7f849b67717c9374MD53handle/260632022-05-13 09:27:03.425oai:repositorio.pucsp.br:handle/26063Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-05-13T12:27:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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