Os programas eleitorais do Segundo Turno das Eleições Presidenciais de 2014: uma análise comportamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pasquinelli, Renata de Souza Huallem
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16749
Resumo: Based on the proposed analysis of socially constructed knowledge and social representations in a Behavior Analytic perspective (Guerin, 1992) and on studies that analyze the role of the media in this process, the present study analyzed the second round electoral programs of the 2014 presidential elections. The questions that guided the analysis was to evaluate if the print media and the voting polls affect the content of electoral programs, identify differences in verbal responses of the candidates as the responses resemble tacts, intraverbals or use of subject repetition. The programs were divided into scenes and these scenes were classified as: speakers, pictures, themes, valuation and whether they were positive or negatives. The main results were: there is interference of the press headlines on the topics covered in the electoral program; the voting polls control to which listener the electoral program is intended to, the programs show differences in the responses that could be tacts, intraverbals or use of scenes repetition. From the analysis of the data it is concluded that depending on these differences (between the programs) one electoral program can be more efficient than the other in changing the voter behavior
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spelling Andery, Maria Amáliahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4262375E7Pasquinelli, Renata de Souza Huallem2016-04-29T13:17:55Z2015-06-022015-04-29Pasquinelli, Renata de Souza Huallem. Os programas eleitorais do Segundo Turno das Eleições Presidenciais de 2014: uma análise comportamental. 2015. 225 f. + 700 f. Anexos. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16749Based on the proposed analysis of socially constructed knowledge and social representations in a Behavior Analytic perspective (Guerin, 1992) and on studies that analyze the role of the media in this process, the present study analyzed the second round electoral programs of the 2014 presidential elections. The questions that guided the analysis was to evaluate if the print media and the voting polls affect the content of electoral programs, identify differences in verbal responses of the candidates as the responses resemble tacts, intraverbals or use of subject repetition. The programs were divided into scenes and these scenes were classified as: speakers, pictures, themes, valuation and whether they were positive or negatives. The main results were: there is interference of the press headlines on the topics covered in the electoral program; the voting polls control to which listener the electoral program is intended to, the programs show differences in the responses that could be tacts, intraverbals or use of scenes repetition. From the analysis of the data it is concluded that depending on these differences (between the programs) one electoral program can be more efficient than the other in changing the voter behaviorA partir da proposta de análise da construção do conhecimento socialmente construído e das representações sociais sob a ótica da Análise do Comportamento (Guerin, 1992) e de trabalhos que analisam o papel da mídia neste processo. Este estudo analisou os Programas Eleitorais Gratuitos do segundo turno das eleições presidências de 2014. As questões que nortearam a análise foram avaliar se a mídia impressa e as pesquisas de intenção de voto afetam o conteúdo dos programas, identificar diferenças nas respostas verbais dos candidatos quanto a emissão de respostas que se assemelhem a tatos, a intraverbais ou a utilização de repetição de certos conteúdos. Os programas foram divididos em cenas e estas foram classificadas quanto a: falantes, imagens, temas, valoração e se eram positivas ou negativas.Os principais resultados revelaram: há interferência das manchetes exibidas na mídia impressa sobre os temas abordados; as pesquisas de intenção de voto controlam para qual ouvinte o programa se destina, os programas apresentaram diferenças na emissão de respostas que poderiam ser tatos, intraverbais ou no uso de repetições de cenas. A partir da análise se conclui que a depender destas diferenças entre os programas um pode ser mais eficiente que outro em alterar o comportamento do eleitorCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35467/Renata%20de%20Souza%20Huallem%20Pasquinelli.pdf.jpghttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/49927/Anexo%20II%20%c3%a0%20IV.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBRPsicologiaEleições presidenciais 2014Representações sociaisComportamento verbal e mídia2014 presidential electionsSocial representationsVerbal behavior and mediaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALOs programas eleitorais do Segundo Turno das Eleições Presidenciais de 2014: uma análise comportamentalThe Second Round Electoral programs of the 2014 Presidential Elections: a behavioral analysisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata de Souza Huallem Pasquinelli.pdf.txtRenata de Souza Huallem Pasquinelli.pdf.txtExtracted texttext/plain474947https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16749/5/Renata%20de%20Souza%20Huallem%20Pasquinelli.pdf.txt7bb970e21aa288226ff48427fd202cf5MD55Anexo II à IV.pdf.txtAnexo II à IV.pdf.txtExtracted texttext/plain651610https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16749/6/Anexo%20II%20%c3%a0%20IV.pdf.txt8f9990b4514f6431aaa4b9a71c82b7b7MD56ORIGINALRenata de Souza Huallem Pasquinelli.pdfapplication/pdf1715413https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16749/1/Renata%20de%20Souza%20Huallem%20Pasquinelli.pdfc9e54b3e8ccbaeec778bd434df58e7c3MD51Anexo II à IV.pdfAnexo II à IV.pdfAnexo II à IVapplication/pdf10739951https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16749/3/Anexo%20II%20%c3%a0%20IV.pdf2040c2f40f617fef3769ad1e7766f2d2MD53THUMBNAILRenata de Souza Huallem Pasquinelli.pdf.jpgRenata de Souza Huallem Pasquinelli.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16749/2/Renata%20de%20Souza%20Huallem%20Pasquinelli.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52Anexo II à IV.pdf.jpgAnexo II à IV.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg9277https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16749/4/Anexo%20II%20%c3%a0%20IV.pdf.jpg159ac312e43cb46614459792295150f0MD54handle/167492022-04-27 17:32:36.696oai:repositorio.pucsp.br:handle/16749Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T20:32:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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