Sonhos de futuros de adolescentes da rede pública à luz da psicogenética walloniana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Generato, Arthur Cabral
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30873
Resumo: This research stems from a study on dreams and projections of students in 9th grade at a state public school for the Full-time Teaching Period in Greater São Paulo, focusing on the role of affectivity in relationships. It presents itself, in a way, as a tribute of a son to his mother, lost due to Covid-19. The definition of the research problem comes from a relationship of longing between the researcher and his mother, using as a theoretical reference Henri Wallon's psychogenetics. The first main objective of this study concerns the dreams described by the students in the form of an essay and the second is the analysis and identification of relationships between the school environment and its members, teachers, and pedagogical management, shaping the constitution of the student as a person. In stage of adolescence, teenagers are letting go of the condition of being a child and adjusting to adult life; different situations and actions are moving and shaping their personality, position in society, location in the world, and dreams for the future. The studies carried out in this research lead towards understanding how the affectivity in school groups, teachers, and principals can help develop the transition from adolescence to adulthood, as well as in the projection of their achievements in the future
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spelling Almeida, Laurinda Ramalho dehttp://lattes.cnpq.br/5818071827799305http://lattes.cnpq.br/3050851731724644Generato, Arthur Cabral2023-02-03T14:51:14Z2023-02-03T14:51:14Z2022-11-11Generato, Arthur Cabral. Sonhos de futuros de adolescentes da rede pública à luz da psicogenética walloniana. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30873This research stems from a study on dreams and projections of students in 9th grade at a state public school for the Full-time Teaching Period in Greater São Paulo, focusing on the role of affectivity in relationships. It presents itself, in a way, as a tribute of a son to his mother, lost due to Covid-19. The definition of the research problem comes from a relationship of longing between the researcher and his mother, using as a theoretical reference Henri Wallon's psychogenetics. The first main objective of this study concerns the dreams described by the students in the form of an essay and the second is the analysis and identification of relationships between the school environment and its members, teachers, and pedagogical management, shaping the constitution of the student as a person. In stage of adolescence, teenagers are letting go of the condition of being a child and adjusting to adult life; different situations and actions are moving and shaping their personality, position in society, location in the world, and dreams for the future. The studies carried out in this research lead towards understanding how the affectivity in school groups, teachers, and principals can help develop the transition from adolescence to adulthood, as well as in the projection of their achievements in the futureA presente pesquisa decorre de um estudo sobre sonhos e projeções futuras de alunos dos Anos Finais do Ensino Fundamental (9º ano) de uma escola pública estadual de ensino integral da Grande São Paulo, com foco nas relações afetivas. A partir da teoria de desenvolvimento de Henri Wallon, assumiu para a pesquisa dois aspectos principais: o primeiro diz respeito aos sonhos descritos pelos alunos em forma de redação; o segundo foi analisar e identificar as funções e relações entre o meio escolar e seus integrantes – professores e gestão – na constituição integral da pessoa do aluno. No estágio da adolescência, no qual estão os alunos estudados, o jovem está se desprendendo da condição de ser criança e ajustando-se à vida de adulto. Nesse processo, diversas situações e ações vão se movimentando e moldando sua personalidade, sua posição na sociedade, sua localização no mundo, seus sonhos e quem quer ser no futuro. O estudo realizado nesta pesquisa leva à compreensão de como as relações afetivas de grupos da escola, professores e diretores podem auxiliar o desenvolvimento e a transição da adolescência para o estágio de ser adulto e na projeção de suas realizações no futuroCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALHenri WallonSonhos de futurosAnos finais do Ensino FundamentalPapel da gestão escolarEscola de Ensino IntegralHenri WallonDreams of the futureMiddle School final yearsSchool management rolesFull-time schoolSonhos de futuros de adolescentes da rede pública à luz da psicogenética wallonianaDreams of the future of public school teenagers in the light of Wallon’s psychogeneticsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALArthur Cabral Generato.pdfapplication/pdf1093448https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30873/1/Arthur%20Cabral%20Generato.pdf8a14b2d530e89986482feff30efca5aeMD51TEXTArthur Cabral Generato.pdf.txtArthur Cabral Generato.pdf.txtExtracted texttext/plain100327https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30873/2/Arthur%20Cabral%20Generato.pdf.txt2227f773c888ac49df2aa83f85eaaa81MD52THUMBNAILArthur Cabral Generato.pdf.jpgArthur Cabral Generato.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1183https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30873/3/Arthur%20Cabral%20Generato.pdf.jpg1676b3904f5bf40db76c5adbd21d6fb4MD53handle/308732023-02-04 01:04:25.801oai:repositorio.pucsp.br:handle/30873Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-02-04T04:04:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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