Brecht e o cinema: uma análise metodológica em contexto fílmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Luciana Moura
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20222
Resumo: The main purpose of this study is to analyse the different method executions from Brecht in the cinema. This concerns more particularly on finding the strangeness effect, as proposed in Brechtian epic theatre, in the context of the following group of cinematographic achievements scripted by the playwright himself: Zeitprobleme:wie der Arbeiter wohnt (1930; How the berliner worker lives), by Slatan Dudow, Kuhle Wampe oder: Wem gehort die Welt? (1932; Kuhle Wampe or Who owns the worls?) by Slatan Dudow and Hagmen also die! (1943) by Fritz Lang. The theoretical references are from Brechtian doctrinaire along his main enshrined studies, for instance, those studies proposed by playwrights like Fredreric Ewen, Walter Benjamin, Frederic Jameson and, in Brazil, Gerd Bornheim and Fernando Peixoto. In addition to this first theoretical position about theory of cinema and works of filmic analysis, such as Eisenstein, Robert Stam, Jacques Aumont, Laurente Jullier, Michel Marie, Michèle Lagny and, in Brazil, Ismail Xavier. It will be considered theatrical elements which are part of the studied filmography as well as text, music, players acting, scenario, clothing, camera angle and installation, trying to highlight the existence of Brechtian methodology in these film productions
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spelling Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8559303Z8Barreto, Luciana Moura2017-07-11T12:46:41Z2017-06-26Barreto, Luciana Moura. Brecht e o cinema: uma análise metodológica em contexto fílmico. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20222The main purpose of this study is to analyse the different method executions from Brecht in the cinema. This concerns more particularly on finding the strangeness effect, as proposed in Brechtian epic theatre, in the context of the following group of cinematographic achievements scripted by the playwright himself: Zeitprobleme:wie der Arbeiter wohnt (1930; How the berliner worker lives), by Slatan Dudow, Kuhle Wampe oder: Wem gehort die Welt? (1932; Kuhle Wampe or Who owns the worls?) by Slatan Dudow and Hagmen also die! (1943) by Fritz Lang. The theoretical references are from Brechtian doctrinaire along his main enshrined studies, for instance, those studies proposed by playwrights like Fredreric Ewen, Walter Benjamin, Frederic Jameson and, in Brazil, Gerd Bornheim and Fernando Peixoto. In addition to this first theoretical position about theory of cinema and works of filmic analysis, such as Eisenstein, Robert Stam, Jacques Aumont, Laurente Jullier, Michel Marie, Michèle Lagny and, in Brazil, Ismail Xavier. It will be considered theatrical elements which are part of the studied filmography as well as text, music, players acting, scenario, clothing, camera angle and installation, trying to highlight the existence of Brechtian methodology in these film productionsEsta pesquisa tem como principal objetivo analisar as diferentes execuções do método de Brecht no cinema. Trata-se mais especificamente de reencontrar o efeito do estranhamento, tal como foi proposto no teatro épico brechtiano, no âmbito do seguinte conjunto de realizações cinematográficas roteirizadas pelo próprio dramaturgo: Zeitprobleme:wie der Arbeiter wohnt (1930; Como vive o trabalhador berlinense), de Slatan Dudow, Kuhle Wampe oder: Wem gehort die Welt? (1932; Kuhle Wampe ou A quem pertence o mundo?) de Slatan Dudow e Hagmen also die! (1943; Os carrascos também morrem!) de Fritz Lang. Os referenciais teóricos contemplados vão dos textos doutrinários brechtianos aos principais estudos que lhes foram consagrados, a exemplo daqueles propostos por autores como Fredreric Ewen, Walter Benjamin, Frederic Jameson e, no Brasil, Gerd Bornheim e Fernando Peixoto. Acrescentam-se a esta primeira frente teórica trabalhos sobre teoria do cinema e obras de análise fílmica, a exemplo daqueles propostos por Eisenstein, Robert Stam, Jacques Aumont, Laurente Jullier, Michel Marie, Michèle Lagny e, no Brasil, Ismail Xavier. Serão analisados elementos cênicos que compõem a filmografia pesquisada, a saber: texto, música, atuação dos atores, cenário, indumentária, ângulo de câmera e montagem, que tentem evidenciar a existência do método brechtiano nessas produções cinematográficasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/42700/Luciana%20Moura%20Barreto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesBrecht, Bertolt [1898-1956] - Crítica e interpretaçãoTeatro - Brasil - HistóriaCinema brasileiroBrecht - Influências cinematográficasEpic theatreTheater - Brazil - HistoryBrazilian cinemaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOBrecht e o cinema: uma análise metodológica em contexto fílmicoBrecht and the cinema: a methodological analysis in filmic contextinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciana Moura Barreto.pdf.txtLuciana Moura Barreto.pdf.txtExtracted texttext/plain294139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20222/4/Luciana%20Moura%20Barreto.pdf.txtf451756d82ccd143dd321a6e81972a15MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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