O cuidar na ação do formador de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16373 |
Resumo: | The main purpose of this investigation was to identify what is the point of view that the pedagogical analysts have about caring in its all dimensions: to care, care of the pupil, care of the teacher, being cared and to take care of yourself. These analysts are the responsible for teacher s professional development at SESI s education System, placed in Sao Paulo. The aim of this research was to broaden this vision of caring, that permit us to amplify the dimensions of specialized care in the Analysts action, moreover, reflect on its importance. Data have been collected from individual interviews with ten volunteers analysts at their workplace. The interviewers are responsible for the sixth to ninth grade, when considering nine years education. The data analysis was supported by Henri Wallon s theory of development. According to Wallon care about somebody is to be aware of they well being, taking the responsibility of this action. Caring involves the other and me relationship and keeps changing while the stage of child s development progress. The surroundings must ensure a developmental environment. The specialized care of the analysts should be intentional, planned and shared. This research pinpoints the directress for both pedagogical analysts and managers of SESI s education system with the intention to improve the quality of development of the analysts and, consequently the teachers professional performance |
id |
PUC_SP-1_389d5b8817a5b14a79b888965fcbffa3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16373 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Laurinda Ramalho deMarquezano, Viviane Laperuta2016-04-28T20:57:25Z2008-06-162008-05-05Marquezano, Viviane Laperuta. O cuidar na ação do formador de professores. 2008. 108 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16373The main purpose of this investigation was to identify what is the point of view that the pedagogical analysts have about caring in its all dimensions: to care, care of the pupil, care of the teacher, being cared and to take care of yourself. These analysts are the responsible for teacher s professional development at SESI s education System, placed in Sao Paulo. The aim of this research was to broaden this vision of caring, that permit us to amplify the dimensions of specialized care in the Analysts action, moreover, reflect on its importance. Data have been collected from individual interviews with ten volunteers analysts at their workplace. The interviewers are responsible for the sixth to ninth grade, when considering nine years education. The data analysis was supported by Henri Wallon s theory of development. According to Wallon care about somebody is to be aware of they well being, taking the responsibility of this action. Caring involves the other and me relationship and keeps changing while the stage of child s development progress. The surroundings must ensure a developmental environment. The specialized care of the analysts should be intentional, planned and shared. This research pinpoints the directress for both pedagogical analysts and managers of SESI s education system with the intention to improve the quality of development of the analysts and, consequently the teachers professional performanceEsta investigação teve por objetivo levantar a visão que os analistas pedagógicos (responsáveis pela formação de professores) da rede de ensino SESI de São Paulo possuem sobre o cuidar nas suas várias dimensões: cuidar, cuidar do aluno, cuidar do professor, ser cuidado e cuidar-se, com a intenção de ampliar essa visão sobre o cuidar para podermos ampliar a dimensão do cuidar especializado na ação do formador e refletir sobre a sua importância. Os dados foram coletados no local de trabalho e estudo dos analistas - SEDE do SESI/SP- mediante uma entrevista individual com dez Analistas Pedagógicos voluntários do Ensino Fundamental ciclos III e IV que corresponde aos quatros últimos anos do ensino de 9 anos. A teoria de desenvolvimento de Henri Wallon ofereceu suporte para análise dos dados. Cuidar de outra pessoa para Wallon é estar atento ao seu bem-estar, tomando sobre si a responsabilidade desta ação. Cuidar envolve a relação eu/outro, estando presente desde o nascimento do bebê e vai se transformando na medida em que avançam as etapas de desenvolvimento das crianças. O meio é um espaço importante que deve ser pensado, para que ofereça condições para o outro se desenvolver. O cuidar do formador de professores é um cuidar especializado que deve ser intencional, planejado, compartilhado, envolvendo um sentimento de responsabilidade para que o outro possa se desenvolver. A pesquisa aponta diretrizes tanto para os Analistas Pedagógicos como para os gestores da rede de ensino SESI/SP com a finalidade de melhorar a formação do formador e a formação dos professoresCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32593/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaCuidarCuidar especializadoFormador de professoresHenri WallonWallon, Henri -- 1879-1962 -- Contribuicao a teoria da psicologia do desenvolvimentoProfessor -- Formacao profissionalCareSpecialized careTeachers developersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALO cuidar na ação do formador de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTViviane Laperuta Marquezano.pdf.txtViviane Laperuta Marquezano.pdf.txtExtracted texttext/plain241116https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16373/3/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf.txt03eacd6b1bf854c6425a3c94fffe57dbMD53ORIGINALViviane Laperuta Marquezano.pdfapplication/pdf402969https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16373/1/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf8fcedbbc567325312d40a334ae57eb46MD51THUMBNAILViviane Laperuta Marquezano.pdf.jpgViviane Laperuta Marquezano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16373/2/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/163732022-04-28 13:48:04.897oai:repositorio.pucsp.br:handle/16373Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:48:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O cuidar na ação do formador de professores |
title |
O cuidar na ação do formador de professores |
spellingShingle |
O cuidar na ação do formador de professores Marquezano, Viviane Laperuta Cuidar Cuidar especializado Formador de professores Henri Wallon Wallon, Henri -- 1879-1962 -- Contribuicao a teoria da psicologia do desenvolvimento Professor -- Formacao profissional Care Specialized care Teachers developers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
O cuidar na ação do formador de professores |
title_full |
O cuidar na ação do formador de professores |
title_fullStr |
O cuidar na ação do formador de professores |
title_full_unstemmed |
O cuidar na ação do formador de professores |
title_sort |
O cuidar na ação do formador de professores |
author |
Marquezano, Viviane Laperuta |
author_facet |
Marquezano, Viviane Laperuta |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Laurinda Ramalho de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marquezano, Viviane Laperuta |
contributor_str_mv |
Almeida, Laurinda Ramalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cuidar Cuidar especializado Formador de professores Henri Wallon Wallon, Henri -- 1879-1962 -- Contribuicao a teoria da psicologia do desenvolvimento Professor -- Formacao profissional |
topic |
Cuidar Cuidar especializado Formador de professores Henri Wallon Wallon, Henri -- 1879-1962 -- Contribuicao a teoria da psicologia do desenvolvimento Professor -- Formacao profissional Care Specialized care Teachers developers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Care Specialized care Teachers developers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The main purpose of this investigation was to identify what is the point of view that the pedagogical analysts have about caring in its all dimensions: to care, care of the pupil, care of the teacher, being cared and to take care of yourself. These analysts are the responsible for teacher s professional development at SESI s education System, placed in Sao Paulo. The aim of this research was to broaden this vision of caring, that permit us to amplify the dimensions of specialized care in the Analysts action, moreover, reflect on its importance. Data have been collected from individual interviews with ten volunteers analysts at their workplace. The interviewers are responsible for the sixth to ninth grade, when considering nine years education. The data analysis was supported by Henri Wallon s theory of development. According to Wallon care about somebody is to be aware of they well being, taking the responsibility of this action. Caring involves the other and me relationship and keeps changing while the stage of child s development progress. The surroundings must ensure a developmental environment. The specialized care of the analysts should be intentional, planned and shared. This research pinpoints the directress for both pedagogical analysts and managers of SESI s education system with the intention to improve the quality of development of the analysts and, consequently the teachers professional performance |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-06-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-05-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:57:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Marquezano, Viviane Laperuta. O cuidar na ação do formador de professores. 2008. 108 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16373 |
identifier_str_mv |
Marquezano, Viviane Laperuta. O cuidar na ação do formador de professores. 2008. 108 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16373/3/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16373/1/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16373/2/Viviane%20Laperuta%20Marquezano.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
03eacd6b1bf854c6425a3c94fffe57db 8fcedbbc567325312d40a334ae57eb46 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277862164824064 |