Dentro do mar tem rio: notas críticas decoloniais à enunciação “religião”
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24589 |
Resumo: | Decoloniality enunciates movements that operate violence in our present time. We seek to present some decolonial critical notes to the enunciation “religion” in order to destabilize the naturalized forms of North Global knowledge. In the First Movement, we present the criticism of naming as a criticism of the coloniality of being, that is, criticism of the ontological and epistemic forms of violence, which enunciate the silencing of the Other. In the Second Movement, we present the critique of the naturalization of the name "religion" as a critique of the coloniality of knowledge, that is, criticism of the forms of symbolic violence and knowledge, which are enunciated by the North Global epistemology. Finally, we wanted to open the way to rethinking the conditions that brought us to the present, the conditions that determined the present to be as it is, and the deviations disclosed to enunciate Pachamama as place that fits all language-world of Mapu |
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Brito, Ênio José da Costahttp://lattes.cnpq.br/4048611047638668http://lattes.cnpq.br/0326205328166253Verdugo, Marcos Vinícius de Souza2022-02-22T12:55:48Z2022-02-22T12:55:48Z2021-03-12Verdugo, Marcos Vinícius de Souza. Dentro do mar tem rio: notas críticas decoloniais à enunciação “religião”. 2021. Tese (Doutorado em Ciência da Religião) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24589Decoloniality enunciates movements that operate violence in our present time. We seek to present some decolonial critical notes to the enunciation “religion” in order to destabilize the naturalized forms of North Global knowledge. In the First Movement, we present the criticism of naming as a criticism of the coloniality of being, that is, criticism of the ontological and epistemic forms of violence, which enunciate the silencing of the Other. In the Second Movement, we present the critique of the naturalization of the name "religion" as a critique of the coloniality of knowledge, that is, criticism of the forms of symbolic violence and knowledge, which are enunciated by the North Global epistemology. Finally, we wanted to open the way to rethinking the conditions that brought us to the present, the conditions that determined the present to be as it is, and the deviations disclosed to enunciate Pachamama as place that fits all language-world of MapuDecolonialidade enuncia os movimentos que operam violência em nosso tempo presente. Buscamos apresentar algumas notas críticas decoloniais à enunciação “religião” de modo a desestabilizar as naturalizadas formas de conhecimento do Norte Global. No Primeiro Movimento, apresentamos a crítica à nomeação como crítica à colonialidade de ser, isto é, crítica às formas de violência ontológicas e epistêmicas, que enunciam o silenciamento do Outro. No Segundo Movimento, apresentamos a crítica à naturalização do nome “religião” como crítica à colonialidade de saber, isto é, crítica as formas de violência simbólicas e de conhecimento, que enunciam a epistemologia norte-global. Quiséramos, por fim, abrir os caminhos para repensarmos as condições que nos trouxeram ao presente, as condições que determinam que o presente seja como é e os desvios necessários para enunciarmos uma Pachamama que caibam todas as línguamundo da MapuCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASColonialidadeEnunciação religiãoColonialidade de serColonialidade de saberDecolonialidadeColonialityEnunciationReligionColoniality of beingColoniality of knowledgeDecolonialityDentro do mar tem rio: notas críticas decoloniais à enunciação “religião”info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcos Vinícius de Souza Verdugo.pdfapplication/pdf1738396https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24589/1/Marcos%20Vin%c3%adcius%20de%20Souza%20Verdugo.pdf74e5259e5593fc89ab8f93dac3bd60c1MD51TEXTMarcos Vinícius de Souza Verdugo.pdf.txtMarcos Vinícius de Souza Verdugo.pdf.txtExtracted texttext/plain474304https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24589/2/Marcos%20Vin%c3%adcius%20de%20Souza%20Verdugo.pdf.txt86e26205ff671b98d3a2a47e4f76a872MD52THUMBNAILMarcos Vinícius de Souza Verdugo.pdf.jpgMarcos Vinícius de Souza Verdugo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1256https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24589/3/Marcos%20Vin%c3%adcius%20de%20Souza%20Verdugo.pdf.jpg95300c14ffa9369787fd3959b9d0606fMD53handle/245892022-02-23 01:05:08.42oai:repositorio.pucsp.br:handle/24589Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T04:05:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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