O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martino, Mariluci Alves
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204
Resumo: The present social, political and economical transformations show the transition period we have been facing. With the changes of management paradigms, knowledge becomes a key element of social transformation. Professional schools, just like corporations, are having to change their organizational structures, so that they can face the new demands. This means serious challenges for the education system, since the new trends modify both professional practice and the type of education schools have to offer. In this study, we will first see how jobs are being transformed, and the way corporations are facing these changes. We will then discuss the concept of qualification. After that, as an example of the difficulties teaching institutions face in order to be respond to the new demands, we will present a brief history of the professional education system in Brazil and of the Centro Paula Souza. Finally, we will present an experience of partnership between CEETEPS and the transport companies. This structure will allow us to show how three key trends, namely how jobs are changing, how the corporations are facing these changes, and how professional training institutions are responding, can actually be faced by partnership and more flexible management
id PUC_SP-1_392e4986bb9269fdd7f944959c5eecc6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10204
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Dowbor, LadislauMartino, Mariluci Alves2016-04-27T14:32:45Z2007-06-252001-03-30Martino, Mariluci Alves. O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação. 2001. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204The present social, political and economical transformations show the transition period we have been facing. With the changes of management paradigms, knowledge becomes a key element of social transformation. Professional schools, just like corporations, are having to change their organizational structures, so that they can face the new demands. This means serious challenges for the education system, since the new trends modify both professional practice and the type of education schools have to offer. In this study, we will first see how jobs are being transformed, and the way corporations are facing these changes. We will then discuss the concept of qualification. After that, as an example of the difficulties teaching institutions face in order to be respond to the new demands, we will present a brief history of the professional education system in Brazil and of the Centro Paula Souza. Finally, we will present an experience of partnership between CEETEPS and the transport companies. This structure will allow us to show how three key trends, namely how jobs are changing, how the corporations are facing these changes, and how professional training institutions are responding, can actually be faced by partnership and more flexible managementAs atuais transformações sociais, econômicas e políticas ilustram o período de transição que vivemos. Neste momento de mudança de paradigma, o conhecimento torna-se elemento chave para transformações sociais, pois assim como as escolas as organizações empresariais estão alterando sua estrutura organizacional e política, de forma a articular as novas exigências com a formação profissional. Isto implica em sérios desafios para a educação e é preciso refletir tanto sobre a prática profissional como sobre a formação oferecida pelas escolas. Nesse trabalho faremos uma análise sobre as transformações no mundo do trabalho, e a forma como as empresas reagem a essas transformações. Discutiremos também o conceito de qualificação. Em seguida visando exemplificar a dificuldade de adequação das instituições de formação profissional frente às novas demandas, faremos um breve histórico da educação profissional no Brasil e do Centro Paula Souza. Finalmente relataremos uma experiência de parceria entre o Ceeteps e as Empresas de Transportes. Esta estrutura de trabalho permitirá a visão articulada dos grandes eixos de análise, a mudança do trabalho, as novas demandas empresariais e os esforços de adequação que hoje se exige dos centros de formação profissionalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22280/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoqualificaçãoensino profissionalizanteCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOO mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariluci Alves Martino.pdf.txtMariluci Alves Martino.pdf.txtExtracted texttext/plain290909https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/3/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.txt4a19b05cb401774af50682bbe8a314baMD53ORIGINALMariluci Alves Martino.pdfapplication/pdf653256https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/1/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf8baf60f6cd09d2a01c913a8ab9eda0acMD51THUMBNAILMariluci Alves Martino.pdf.jpgMariluci Alves Martino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/2/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/102042022-04-28 04:01:13.142oai:repositorio.pucsp.br:handle/10204Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:01:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
title O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
spellingShingle O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
Martino, Mariluci Alves
qualificação
ensino profissionalizante
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
title_full O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
title_fullStr O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
title_full_unstemmed O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
title_sort O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
author Martino, Mariluci Alves
author_facet Martino, Mariluci Alves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Dowbor, Ladislau
dc.contributor.author.fl_str_mv Martino, Mariluci Alves
contributor_str_mv Dowbor, Ladislau
dc.subject.por.fl_str_mv qualificação
ensino profissionalizante
topic qualificação
ensino profissionalizante
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description The present social, political and economical transformations show the transition period we have been facing. With the changes of management paradigms, knowledge becomes a key element of social transformation. Professional schools, just like corporations, are having to change their organizational structures, so that they can face the new demands. This means serious challenges for the education system, since the new trends modify both professional practice and the type of education schools have to offer. In this study, we will first see how jobs are being transformed, and the way corporations are facing these changes. We will then discuss the concept of qualification. After that, as an example of the difficulties teaching institutions face in order to be respond to the new demands, we will present a brief history of the professional education system in Brazil and of the Centro Paula Souza. Finally, we will present an experience of partnership between CEETEPS and the transport companies. This structure will allow us to show how three key trends, namely how jobs are changing, how the corporations are facing these changes, and how professional training institutions are responding, can actually be faced by partnership and more flexible management
publishDate 2001
dc.date.issued.fl_str_mv 2001-03-30
dc.date.available.fl_str_mv 2007-06-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Martino, Mariluci Alves. O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação. 2001. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204
identifier_str_mv Martino, Mariluci Alves. O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação. 2001. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/3/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/1/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/2/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4a19b05cb401774af50682bbe8a314ba
8baf60f6cd09d2a01c913a8ab9eda0ac
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278005173813248