O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204 |
Resumo: | The present social, political and economical transformations show the transition period we have been facing. With the changes of management paradigms, knowledge becomes a key element of social transformation. Professional schools, just like corporations, are having to change their organizational structures, so that they can face the new demands. This means serious challenges for the education system, since the new trends modify both professional practice and the type of education schools have to offer. In this study, we will first see how jobs are being transformed, and the way corporations are facing these changes. We will then discuss the concept of qualification. After that, as an example of the difficulties teaching institutions face in order to be respond to the new demands, we will present a brief history of the professional education system in Brazil and of the Centro Paula Souza. Finally, we will present an experience of partnership between CEETEPS and the transport companies. This structure will allow us to show how three key trends, namely how jobs are changing, how the corporations are facing these changes, and how professional training institutions are responding, can actually be faced by partnership and more flexible management |
id |
PUC_SP-1_392e4986bb9269fdd7f944959c5eecc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10204 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Dowbor, LadislauMartino, Mariluci Alves2016-04-27T14:32:45Z2007-06-252001-03-30Martino, Mariluci Alves. O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação. 2001. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204The present social, political and economical transformations show the transition period we have been facing. With the changes of management paradigms, knowledge becomes a key element of social transformation. Professional schools, just like corporations, are having to change their organizational structures, so that they can face the new demands. This means serious challenges for the education system, since the new trends modify both professional practice and the type of education schools have to offer. In this study, we will first see how jobs are being transformed, and the way corporations are facing these changes. We will then discuss the concept of qualification. After that, as an example of the difficulties teaching institutions face in order to be respond to the new demands, we will present a brief history of the professional education system in Brazil and of the Centro Paula Souza. Finally, we will present an experience of partnership between CEETEPS and the transport companies. This structure will allow us to show how three key trends, namely how jobs are changing, how the corporations are facing these changes, and how professional training institutions are responding, can actually be faced by partnership and more flexible managementAs atuais transformações sociais, econômicas e políticas ilustram o período de transição que vivemos. Neste momento de mudança de paradigma, o conhecimento torna-se elemento chave para transformações sociais, pois assim como as escolas as organizações empresariais estão alterando sua estrutura organizacional e política, de forma a articular as novas exigências com a formação profissional. Isto implica em sérios desafios para a educação e é preciso refletir tanto sobre a prática profissional como sobre a formação oferecida pelas escolas. Nesse trabalho faremos uma análise sobre as transformações no mundo do trabalho, e a forma como as empresas reagem a essas transformações. Discutiremos também o conceito de qualificação. Em seguida visando exemplificar a dificuldade de adequação das instituições de formação profissional frente às novas demandas, faremos um breve histórico da educação profissional no Brasil e do Centro Paula Souza. Finalmente relataremos uma experiência de parceria entre o Ceeteps e as Empresas de Transportes. Esta estrutura de trabalho permitirá a visão articulada dos grandes eixos de análise, a mudança do trabalho, as novas demandas empresariais e os esforços de adequação que hoje se exige dos centros de formação profissionalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22280/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoqualificaçãoensino profissionalizanteCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOO mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariluci Alves Martino.pdf.txtMariluci Alves Martino.pdf.txtExtracted texttext/plain290909https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/3/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.txt4a19b05cb401774af50682bbe8a314baMD53ORIGINALMariluci Alves Martino.pdfapplication/pdf653256https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/1/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf8baf60f6cd09d2a01c913a8ab9eda0acMD51THUMBNAILMariluci Alves Martino.pdf.jpgMariluci Alves Martino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/2/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/102042022-04-28 04:01:13.142oai:repositorio.pucsp.br:handle/10204Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:01:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
title |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
spellingShingle |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação Martino, Mariluci Alves qualificação ensino profissionalizante CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
title_full |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
title_fullStr |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
title_full_unstemmed |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
title_sort |
O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação |
author |
Martino, Mariluci Alves |
author_facet |
Martino, Mariluci Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dowbor, Ladislau |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martino, Mariluci Alves |
contributor_str_mv |
Dowbor, Ladislau |
dc.subject.por.fl_str_mv |
qualificação ensino profissionalizante |
topic |
qualificação ensino profissionalizante CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
The present social, political and economical transformations show the transition period we have been facing. With the changes of management paradigms, knowledge becomes a key element of social transformation. Professional schools, just like corporations, are having to change their organizational structures, so that they can face the new demands. This means serious challenges for the education system, since the new trends modify both professional practice and the type of education schools have to offer. In this study, we will first see how jobs are being transformed, and the way corporations are facing these changes. We will then discuss the concept of qualification. After that, as an example of the difficulties teaching institutions face in order to be respond to the new demands, we will present a brief history of the professional education system in Brazil and of the Centro Paula Souza. Finally, we will present an experience of partnership between CEETEPS and the transport companies. This structure will allow us to show how three key trends, namely how jobs are changing, how the corporations are facing these changes, and how professional training institutions are responding, can actually be faced by partnership and more flexible management |
publishDate |
2001 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2001-03-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martino, Mariluci Alves. O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação. 2001. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204 |
identifier_str_mv |
Martino, Mariluci Alves. O mundo do trabalho e a formação profissional: a dificil adequação. 2001. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/3/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/1/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10204/2/Mariluci%20Alves%20Martino.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4a19b05cb401774af50682bbe8a314ba 8baf60f6cd09d2a01c913a8ab9eda0ac c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278005173813248 |