Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867 |
Resumo: | The present work approaches the Tenharin People indigenous school thematic, located at the banks of the BR-230 highway, known as Transamazônica. The research was conducted along the Tenharin indigenous schools along the highway, summing a two schools in Humaitá and six in Manicoré, in the Amazon state. The goal was to comprehend the meaning around the school attributed by the indigenous teachers who act in theses schools and their resume implications. The goals that originated the research were: rebuild the historical path of Indigenous School Education; identify the formation politics of indigenous teachers in Humaitá and Manicoré; comprehend the historical process of the Tenharin People presence in Amazonas; and identify the social representation of teachers in relation to the school. The applied methodology has qualitative terms; for this purpose, the utilized sources had documental character, with institutional documents analysis and works that sustain the theoretical basis of research on indigenous teachers from the Tenharin People, protagonists of this study. Evocation technique and interviews were utilized as research tools. The data analysis was guided by a theoretical triangulation: Resume Theory, Social Representation Theory and Critical Theory |
id |
PUC_SP-1_3a0138894ad9b8edb8bf6d42dd1212a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9867 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130055H0Nogueira, Eulina Maria Leite2016-04-27T14:31:39Z2015-11-132015-10-29Nogueira, Eulina Maria Leite. Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré. 2015. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867The present work approaches the Tenharin People indigenous school thematic, located at the banks of the BR-230 highway, known as Transamazônica. The research was conducted along the Tenharin indigenous schools along the highway, summing a two schools in Humaitá and six in Manicoré, in the Amazon state. The goal was to comprehend the meaning around the school attributed by the indigenous teachers who act in theses schools and their resume implications. The goals that originated the research were: rebuild the historical path of Indigenous School Education; identify the formation politics of indigenous teachers in Humaitá and Manicoré; comprehend the historical process of the Tenharin People presence in Amazonas; and identify the social representation of teachers in relation to the school. The applied methodology has qualitative terms; for this purpose, the utilized sources had documental character, with institutional documents analysis and works that sustain the theoretical basis of research on indigenous teachers from the Tenharin People, protagonists of this study. Evocation technique and interviews were utilized as research tools. The data analysis was guided by a theoretical triangulation: Resume Theory, Social Representation Theory and Critical TheoryO presente trabalho aborda a temática das escolas indígenas do Povo Tenharin, localizadas à margem da rodovia BR-230, conhecida como Transamazônica. A pesquisa foi realizada junto as escolas indígenas Tenharin ao longo dessa rodovia, totalizando duas escolas em Humaitá e seis em Manicoré, no Estado do Amazonas. O objetivo foi compreender o sentido acerca de escola atribuído pelos professores indígenas que atuam nessas escolas e suas implicações no currículo. Os objetivos que moveram a pesquisa foram: reconstruir o percurso histórico da Educação Escolar Indígena; identificar a política de formação dos professores indígenas em Humaitá e Manicoré; compreender o processo histórico da presença do Povo Tenharin no Amazonas; e identificar a representação social dos professores em relação à escola. A metodologia aplicada tem cunho qualitativo; para tanto, as fontes utilizadas foram de caráter documental, com análise dos documentos institucionais e obras que sustentem o embasamento teórico da pesquisa acerca dos professores indígenas do Povo Tenharin, protagonistas deste estudo. Como técnica de pesquisa foi utilizada a entrevista e a técnica de evocação. A análise dos dados foi norteada por uma triangulação teórica: Teoria do Currículo; Teoria da Representação Social e Teoria CríticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22924/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoDiversidade culturalEducação indígenaTenharinHumaitáManicoréCultural diversityIndigenous educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoréinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEulina Maria Leite Nogueira.pdf.txtEulina Maria Leite Nogueira.pdf.txtExtracted texttext/plain361046https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/3/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.txt974a897532bab69fb6daf6d68392c404MD53ORIGINALEulina Maria Leite Nogueira.pdfapplication/pdf3527927https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/1/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf68fd1033102f575fadd5c0a4134c3ba2MD51THUMBNAILEulina Maria Leite Nogueira.pdf.jpgEulina Maria Leite Nogueira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/2/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/98672022-04-27 09:44:38.431oai:repositorio.pucsp.br:handle/9867Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:44:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
title |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
spellingShingle |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré Nogueira, Eulina Maria Leite Diversidade cultural Educação indígena Tenharin Humaitá Manicoré Cultural diversity Indigenous education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
title_full |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
title_fullStr |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
title_full_unstemmed |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
title_sort |
Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré |
author |
Nogueira, Eulina Maria Leite |
author_facet |
Nogueira, Eulina Maria Leite |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130055H0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Eulina Maria Leite |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade cultural Educação indígena Tenharin Humaitá Manicoré |
topic |
Diversidade cultural Educação indígena Tenharin Humaitá Manicoré Cultural diversity Indigenous education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cultural diversity Indigenous education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
The present work approaches the Tenharin People indigenous school thematic, located at the banks of the BR-230 highway, known as Transamazônica. The research was conducted along the Tenharin indigenous schools along the highway, summing a two schools in Humaitá and six in Manicoré, in the Amazon state. The goal was to comprehend the meaning around the school attributed by the indigenous teachers who act in theses schools and their resume implications. The goals that originated the research were: rebuild the historical path of Indigenous School Education; identify the formation politics of indigenous teachers in Humaitá and Manicoré; comprehend the historical process of the Tenharin People presence in Amazonas; and identify the social representation of teachers in relation to the school. The applied methodology has qualitative terms; for this purpose, the utilized sources had documental character, with institutional documents analysis and works that sustain the theoretical basis of research on indigenous teachers from the Tenharin People, protagonists of this study. Evocation technique and interviews were utilized as research tools. The data analysis was guided by a theoretical triangulation: Resume Theory, Social Representation Theory and Critical Theory |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-11-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-10-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Nogueira, Eulina Maria Leite. Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré. 2015. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867 |
identifier_str_mv |
Nogueira, Eulina Maria Leite. Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré. 2015. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/3/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/1/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/2/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
974a897532bab69fb6daf6d68392c404 68fd1033102f575fadd5c0a4134c3ba2 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1791080585567928320 |