Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Eulina Maria Leite
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867
Resumo: The present work approaches the Tenharin People indigenous school thematic, located at the banks of the BR-230 highway, known as Transamazônica. The research was conducted along the Tenharin indigenous schools along the highway, summing a two schools in Humaitá and six in Manicoré, in the Amazon state. The goal was to comprehend the meaning around the school attributed by the indigenous teachers who act in theses schools and their resume implications. The goals that originated the research were: rebuild the historical path of Indigenous School Education; identify the formation politics of indigenous teachers in Humaitá and Manicoré; comprehend the historical process of the Tenharin People presence in Amazonas; and identify the social representation of teachers in relation to the school. The applied methodology has qualitative terms; for this purpose, the utilized sources had documental character, with institutional documents analysis and works that sustain the theoretical basis of research on indigenous teachers from the Tenharin People, protagonists of this study. Evocation technique and interviews were utilized as research tools. The data analysis was guided by a theoretical triangulation: Resume Theory, Social Representation Theory and Critical Theory
id PUC_SP-1_3a0138894ad9b8edb8bf6d42dd1212a0
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9867
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130055H0Nogueira, Eulina Maria Leite2016-04-27T14:31:39Z2015-11-132015-10-29Nogueira, Eulina Maria Leite. Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré. 2015. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867The present work approaches the Tenharin People indigenous school thematic, located at the banks of the BR-230 highway, known as Transamazônica. The research was conducted along the Tenharin indigenous schools along the highway, summing a two schools in Humaitá and six in Manicoré, in the Amazon state. The goal was to comprehend the meaning around the school attributed by the indigenous teachers who act in theses schools and their resume implications. The goals that originated the research were: rebuild the historical path of Indigenous School Education; identify the formation politics of indigenous teachers in Humaitá and Manicoré; comprehend the historical process of the Tenharin People presence in Amazonas; and identify the social representation of teachers in relation to the school. The applied methodology has qualitative terms; for this purpose, the utilized sources had documental character, with institutional documents analysis and works that sustain the theoretical basis of research on indigenous teachers from the Tenharin People, protagonists of this study. Evocation technique and interviews were utilized as research tools. The data analysis was guided by a theoretical triangulation: Resume Theory, Social Representation Theory and Critical TheoryO presente trabalho aborda a temática das escolas indígenas do Povo Tenharin, localizadas à margem da rodovia BR-230, conhecida como Transamazônica. A pesquisa foi realizada junto as escolas indígenas Tenharin ao longo dessa rodovia, totalizando duas escolas em Humaitá e seis em Manicoré, no Estado do Amazonas. O objetivo foi compreender o sentido acerca de escola atribuído pelos professores indígenas que atuam nessas escolas e suas implicações no currículo. Os objetivos que moveram a pesquisa foram: reconstruir o percurso histórico da Educação Escolar Indígena; identificar a política de formação dos professores indígenas em Humaitá e Manicoré; compreender o processo histórico da presença do Povo Tenharin no Amazonas; e identificar a representação social dos professores em relação à escola. A metodologia aplicada tem cunho qualitativo; para tanto, as fontes utilizadas foram de caráter documental, com análise dos documentos institucionais e obras que sustentem o embasamento teórico da pesquisa acerca dos professores indígenas do Povo Tenharin, protagonistas deste estudo. Como técnica de pesquisa foi utilizada a entrevista e a técnica de evocação. A análise dos dados foi norteada por uma triangulação teórica: Teoria do Currículo; Teoria da Representação Social e Teoria CríticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22924/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoDiversidade culturalEducação indígenaTenharinHumaitáManicoréCultural diversityIndigenous educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoréinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEulina Maria Leite Nogueira.pdf.txtEulina Maria Leite Nogueira.pdf.txtExtracted texttext/plain361046https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/3/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.txt974a897532bab69fb6daf6d68392c404MD53ORIGINALEulina Maria Leite Nogueira.pdfapplication/pdf3527927https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/1/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf68fd1033102f575fadd5c0a4134c3ba2MD51THUMBNAILEulina Maria Leite Nogueira.pdf.jpgEulina Maria Leite Nogueira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/2/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/98672022-04-27 09:44:38.431oai:repositorio.pucsp.br:handle/9867Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:44:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
title Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
spellingShingle Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
Nogueira, Eulina Maria Leite
Diversidade cultural
Educação indígena
Tenharin
Humaitá
Manicoré
Cultural diversity
Indigenous education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
title_full Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
title_fullStr Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
title_full_unstemmed Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
title_sort Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré
author Nogueira, Eulina Maria Leite
author_facet Nogueira, Eulina Maria Leite
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Casali, Alipio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130055H0
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Eulina Maria Leite
contributor_str_mv Casali, Alipio
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade cultural
Educação indígena
Tenharin
Humaitá
Manicoré
topic Diversidade cultural
Educação indígena
Tenharin
Humaitá
Manicoré
Cultural diversity
Indigenous education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Cultural diversity
Indigenous education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description The present work approaches the Tenharin People indigenous school thematic, located at the banks of the BR-230 highway, known as Transamazônica. The research was conducted along the Tenharin indigenous schools along the highway, summing a two schools in Humaitá and six in Manicoré, in the Amazon state. The goal was to comprehend the meaning around the school attributed by the indigenous teachers who act in theses schools and their resume implications. The goals that originated the research were: rebuild the historical path of Indigenous School Education; identify the formation politics of indigenous teachers in Humaitá and Manicoré; comprehend the historical process of the Tenharin People presence in Amazonas; and identify the social representation of teachers in relation to the school. The applied methodology has qualitative terms; for this purpose, the utilized sources had documental character, with institutional documents analysis and works that sustain the theoretical basis of research on indigenous teachers from the Tenharin People, protagonists of this study. Evocation technique and interviews were utilized as research tools. The data analysis was guided by a theoretical triangulation: Resume Theory, Social Representation Theory and Critical Theory
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-11-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-10-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Nogueira, Eulina Maria Leite. Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré. 2015. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867
identifier_str_mv Nogueira, Eulina Maria Leite. Currículo e diversidade cultural indígena no Amazonas: representações da Escola Tenharin em Humaitá e Manicoré. 2015. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/3/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/1/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9867/2/Eulina%20Maria%20Leite%20Nogueira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 974a897532bab69fb6daf6d68392c404
68fd1033102f575fadd5c0a4134c3ba2
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080585567928320