O pensamento sensível nos entre-lugares da ciência: a experiência de formação de professores indígenas em São Gabriel da Cachoeira/AM
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3438 |
Resumo: | This work refers to a reflexive analysis over an indigenous teacher‟s education experience, in which it was established an educational praxis inspired in the complexity and transdisciplinarity operators. It consists of the construction process of a matrix towards an epistemological and methodological exploration implied in these operators. Methodologically, this work was developed through ethnographic research. The research tried to establish pertinent dialogues between two cognitive operators: sensible thought and scientific thought, inherent to the educational context. The empiric field of this research was the educational experience itself that was developed in the Estágio Supervisionado (Supervised Internship) and Prática da Pesquisa Pedagógica (Pedagogic Research) disciplines. Furthermore, this work tried to institute bounds between the mythical and cosmological universe of the individuals in the research and insert them in the experience as constituents of education and learning. At last, it comprises a research inspired by the experience on what has been sensed and lived, nurtured by sensibilities, imaginaries, intuitions, wisdoms, ethics and aesthetics |
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Rangel, Lucia Helena Vitalihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737288P0Wanzeler, Egle Betânia Portela2016-04-26T14:53:46Z2012-10-262012-10-04Wanzeler, Egle Betânia Portela. O pensamento sensível nos entre-lugares da ciência: a experiência de formação de professores indígenas em São Gabriel da Cachoeira/AM. 2012. 314 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3438This work refers to a reflexive analysis over an indigenous teacher‟s education experience, in which it was established an educational praxis inspired in the complexity and transdisciplinarity operators. It consists of the construction process of a matrix towards an epistemological and methodological exploration implied in these operators. Methodologically, this work was developed through ethnographic research. The research tried to establish pertinent dialogues between two cognitive operators: sensible thought and scientific thought, inherent to the educational context. The empiric field of this research was the educational experience itself that was developed in the Estágio Supervisionado (Supervised Internship) and Prática da Pesquisa Pedagógica (Pedagogic Research) disciplines. Furthermore, this work tried to institute bounds between the mythical and cosmological universe of the individuals in the research and insert them in the experience as constituents of education and learning. At last, it comprises a research inspired by the experience on what has been sensed and lived, nurtured by sensibilities, imaginaries, intuitions, wisdoms, ethics and aestheticsEste trabalho refere-se a uma análise reflexiva acerca de uma experiência de formação de professores indígenas, por meio da qual se procurou estabelecer uma prática de formação inspirada nos operadores da complexidade e da transdisciplinaridade. Trata-se do processo de construção de uma matriz de exploração epistemológica e metodológica implicada nesses operadores. Metodologicamente, este trabalho foi desenvolvido por meio da pesquisa etnográfica. A pesquisa buscou estabelecer diálogos pertinentes entre dois operadores cognitivos: pensamento sensível e pensamento científico, inerentes ao contexto da formação. O campo empírico da pesquisa foi a própria experiência de formação que se desenvolveu nas disciplinas Estágio Supervisionado e Prática da Pesquisa Pedagógica. Além disso, o trabalho procurou estabelecer vínculos entre o universo mítico e cosmológico dos sujeitos da pesquisa e inseri-los na experiência como conteúdos de ensino e de aprendizagem. Enfim, trata-se de uma pesquisa inspirada pela experiência do sentido e do vivido, a qual se procurou nutrir de sensibilidades, imaginários, intuições, sabedorias, ética e estéticaFundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonasapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12127/Egle%20Betania%20Portela%20Wanzeler.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisComplexidadeTransdisciplinaridadeFormação de professoresMitoConsiliênciaTerceiro instruídoEtnopoesiaMitopoesiaAutopoésisComplexityTransdiciplinarityTeacher EducationMythConsilienceThird educatedEthnopoeticsMythopoeticAutopoiesisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASO pensamento sensível nos entre-lugares da ciência: a experiência de formação de professores indígenas em São Gabriel da Cachoeira/AMinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEgle Betania Portela Wanzeler.pdf.txtEgle Betania Portela Wanzeler.pdf.txtExtracted texttext/plain743522https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3438/3/Egle%20Betania%20Portela%20Wanzeler.pdf.txtc02a1c0ef4dd58aa45ad777546b1a2d2MD53ORIGINALEgle Betania Portela Wanzeler.pdfapplication/pdf2623240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3438/1/Egle%20Betania%20Portela%20Wanzeler.pdfb02cd6fd011e12625261ece785818eb0MD51THUMBNAILEgle Betania Portela Wanzeler.pdf.jpgEgle Betania Portela Wanzeler.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1949https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3438/2/Egle%20Betania%20Portela%20Wanzeler.pdf.jpg0e332bacb609164c71323386cf53fb01MD52handle/34382022-04-28 18:25:06.819oai:repositorio.pucsp.br:handle/3438Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:25:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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