Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40289 |
Resumo: | The supermarket retail market in the world had to go through strong changes to be able to aggregate to their customers during the pandemic and in Brazil it was no different. The chains had to reinvent themselves to be able to efficiently serve their customers who, at that moment, could only make their purchases online, through e-commerce. But are the customers who liked and preferred to continue with this way of consumption behavior is satisfied with the service that is being offered? To answer this question, a field research was carried out, through a questionnaire, based on the e-SQ (electronic Service Quality) parameterization model. Based on eight of the eleven dimensions set by the model, adaptations were made in order to better meet the parameters of the supermarket sector's e-commerce model. The result was a questionnaire with three questions for each of the six resulting dimensions |
id |
PUC_SP-1_403fbbee4269bc53e320f20ad31c87de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/40289 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Yue, Gin KwanRodrigues, José IescaServa, João Renato Pacce Pinto2023-12-05T14:42:47Z2023-12-05T14:42:47Z2023-06-27Serva, João Renato Pacce Pinto. Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40289The supermarket retail market in the world had to go through strong changes to be able to aggregate to their customers during the pandemic and in Brazil it was no different. The chains had to reinvent themselves to be able to efficiently serve their customers who, at that moment, could only make their purchases online, through e-commerce. But are the customers who liked and preferred to continue with this way of consumption behavior is satisfied with the service that is being offered? To answer this question, a field research was carried out, through a questionnaire, based on the e-SQ (electronic Service Quality) parameterization model. Based on eight of the eleven dimensions set by the model, adaptations were made in order to better meet the parameters of the supermarket sector's e-commerce model. The result was a questionnaire with three questions for each of the six resulting dimensionsO mercado de varejo supermercadista no mundo teve de passar por fortes mudanças para conseguir agregar aos seus clientes durante a pandemia e no Brasil não foi diferente. As redes tiveram de se reinventar para conseguir atender de forma eficiente seus clientes que, naquele momento, podiam realizar suas compras apenas de forma on-line, através do e-commerce. Mas será que os clientes que de fato gostaram e preferiram continuar consumindo através dessa adaptação de comportamento de consumo estão satisfeitos com o serviço que lhes está sendo oferecido? Para responder essa pergunta foi realizada uma pesquisa de campo, através de um questionário, com base no modelo de parametrização da qualidade em serviços eletrônicos, o e-SQ (eletronic Service Quality).A partir de oito das onze dimensões colocadas pelo modelo, foram feitas adaptações pensadas para melhor atender os parâmetros do modelo de e-commerce do setor supermercadista. O resultado foi um questionário com três perguntas para cada uma das seis dimensões resultantesporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em AdministraçãoPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOVarejoSetor supermercadistaQualidade de serviçosSatisfação do clienteRetailSupermarket sectorService qualityCustomer satisfactionSatisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALJoão Renato Pacce Pinto Serva - TCC.pdfapplication/pdf1170639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40289/1/Jo%c3%a3o%20Renato%20Pacce%20Pinto%20Serva%20-%20TCC.pdfb23135e16485bc8759f5698ff2408243MD51TEXTJoão Renato Pacce Pinto Serva - TCC.pdf.txtJoão Renato Pacce Pinto Serva - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain72039https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40289/2/Jo%c3%a3o%20Renato%20Pacce%20Pinto%20Serva%20-%20TCC.pdf.txt645cdec6454b9ff3d0e62d9ed14aff3cMD52THUMBNAILJoão Renato Pacce Pinto Serva - TCC.pdf.jpgJoão Renato Pacce Pinto Serva - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1241https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40289/3/Jo%c3%a3o%20Renato%20Pacce%20Pinto%20Serva%20-%20TCC.pdf.jpg5febf2075b17fa1a990c4486bbe81dc7MD53handle/402892023-12-06 01:04:21.679oai:repositorio.pucsp.br:handle/40289Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-06T04:04:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
title |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
spellingShingle |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro Serva, João Renato Pacce Pinto CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO Varejo Setor supermercadista Qualidade de serviços Satisfação do cliente Retail Supermarket sector Service quality Customer satisfaction |
title_short |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
title_full |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
title_fullStr |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
title_full_unstemmed |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
title_sort |
Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro |
author |
Serva, João Renato Pacce Pinto |
author_facet |
Serva, João Renato Pacce Pinto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Yue, Gin Kwan Rodrigues, José Iesca |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serva, João Renato Pacce Pinto |
contributor_str_mv |
Yue, Gin Kwan Rodrigues, José Iesca |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO Varejo Setor supermercadista Qualidade de serviços Satisfação do cliente Retail Supermarket sector Service quality Customer satisfaction |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Varejo Setor supermercadista Qualidade de serviços Satisfação do cliente |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Retail Supermarket sector Service quality Customer satisfaction |
description |
The supermarket retail market in the world had to go through strong changes to be able to aggregate to their customers during the pandemic and in Brazil it was no different. The chains had to reinvent themselves to be able to efficiently serve their customers who, at that moment, could only make their purchases online, through e-commerce. But are the customers who liked and preferred to continue with this way of consumption behavior is satisfied with the service that is being offered? To answer this question, a field research was carried out, through a questionnaire, based on the e-SQ (electronic Service Quality) parameterization model. Based on eight of the eleven dimensions set by the model, adaptations were made in order to better meet the parameters of the supermarket sector's e-commerce model. The result was a questionnaire with three questions for each of the six resulting dimensions |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-05T14:42:47Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-05T14:42:47Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-06-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Serva, João Renato Pacce Pinto. Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40289 |
identifier_str_mv |
Serva, João Renato Pacce Pinto. Satisfação do consumidor de ecommerce supermercadista brasileiro. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40289 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40289/1/Jo%c3%a3o%20Renato%20Pacce%20Pinto%20Serva%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40289/2/Jo%c3%a3o%20Renato%20Pacce%20Pinto%20Serva%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40289/3/Jo%c3%a3o%20Renato%20Pacce%20Pinto%20Serva%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b23135e16485bc8759f5698ff2408243 645cdec6454b9ff3d0e62d9ed14aff3c 5febf2075b17fa1a990c4486bbe81dc7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796204373016576 |