Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10005 |
Resumo: | This Dissertation, Agumentative awereness among Tupinikim educators of Aracruz-ES, teaching in the first grades of the Elementary Indigenous Schools, is focused on the teaching of linguistic argumentative skills developed in two schools of the Comboios and Pau Brasil Tupinikim communities reservations, in Aracruz, Espírito Santo. Initially the Indigenous Education building process within the Brazilian Education and, specifically, in Espírito Santo, is contextualized, within the aim of building a memory of the historical, social and political actions carried out by several Brazilian indigenous peoples, in favor of the construction and implantation of their own way of thinking and acting in the field of education in their own schools. The theoretical basis which the whole research is based upon are the sociohistorical approaches of Bakhtin, Dolz, Scheuwly, Vygotsky and others. Based upon an empirical research, the contents of what is really taught about argumentation in the Tupinikim indigenous schools at the Comboios and Pau Brasil communities is presented. As conclusion of this stady, it is demonstrated how the teaching of argumentation is fundamental for the ethnic background of Tupinikim curumins (children), who are becoming socio-historical subjects and part of the thinking and are the continuity of the acts and thinking people |
id |
PUC_SP-1_4064c8fbb327012153638395be8ea34b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10005 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, AlipioAlmeida, Andréa Cristina2016-04-27T14:32:03Z2007-11-162007-10-26Almeida, Andréa Cristina. Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas. 2007. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10005This Dissertation, Agumentative awereness among Tupinikim educators of Aracruz-ES, teaching in the first grades of the Elementary Indigenous Schools, is focused on the teaching of linguistic argumentative skills developed in two schools of the Comboios and Pau Brasil Tupinikim communities reservations, in Aracruz, Espírito Santo. Initially the Indigenous Education building process within the Brazilian Education and, specifically, in Espírito Santo, is contextualized, within the aim of building a memory of the historical, social and political actions carried out by several Brazilian indigenous peoples, in favor of the construction and implantation of their own way of thinking and acting in the field of education in their own schools. The theoretical basis which the whole research is based upon are the sociohistorical approaches of Bakhtin, Dolz, Scheuwly, Vygotsky and others. Based upon an empirical research, the contents of what is really taught about argumentation in the Tupinikim indigenous schools at the Comboios and Pau Brasil communities is presented. As conclusion of this stady, it is demonstrated how the teaching of argumentation is fundamental for the ethnic background of Tupinikim curumins (children), who are becoming socio-historical subjects and part of the thinking and are the continuity of the acts and thinking peopleA presente pesquisa Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras séries do Ensino Fundamental das escolas indígenas centrou seu olhar investigativo no ensino da argumentação desenvolvido em duas escolas indígenas Tupinikim localizadas nas Aldeias Comboios e Pau Brasil, no município de Aracruz, Espírito-Santo. Inicialmente contextualiza-se a construção da Educação Escolar Indígena no Brasil e, notadamente, no Espírito-Santo, com o propósito de fazer memória do quer fazer histórico, social e político que diversos povos indígenas do Brasil realizaram e testemunharam em prol da construção e implantação do seu modo de pensar e fazer educação nas escolas de suas aldeias. O arcabouço teórico sobre o qual se apóia a presente pesquisa é a linha sóciohistórica da linguagem, sob os postulados das teorias de Bakhtin, Dolz, Schneuwly, Vygotsky e outros. Com base em pesquisa exploratória de campo, apresenta-se o que se ensina sobre a argumentação nas escolas indígenas Tupinikim das Aldeias Comboios e Pau Brasil. O estudo conclui demonstrando como o ensino da argumentação é fundamental na formação étnica dos curumins Tupinikim que estão se constituindo sujeitos sócio-históricos e que, enfim, são a continuidade do pensar e agir do seu povoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23120/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoEducação indígenaTupinikimAldeia ComboiosAldeia Pau BrasilIndios -- EducacaoIndios Tupinikin -- EducacaoEnsino fundamental -- BrasilCurriculumIndigenous educationTupinikimAldeia ComboiosAldeia Pau BrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOConsciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAndrea Cristina Almeida.pdf.txtAndrea Cristina Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain444679https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10005/3/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdf.txt5ddf655c1a61a0445db9a2044b9bf765MD53ORIGINALAndrea Cristina Almeida.pdfapplication/pdf1550017https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10005/1/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdfce9f2b19c493288080ce59941d0ef9d3MD51THUMBNAILAndrea Cristina Almeida.pdf.jpgAndrea Cristina Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2872https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10005/2/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdf.jpgdbe49d2c1f4a215a0fdb2090f040c511MD52handle/100052022-04-28 05:36:44.711oai:repositorio.pucsp.br:handle/10005Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:36:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
title |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
spellingShingle |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas Almeida, Andréa Cristina Currículo Educação indígena Tupinikim Aldeia Comboios Aldeia Pau Brasil Indios -- Educacao Indios Tupinikin -- Educacao Ensino fundamental -- Brasil Curriculum Indigenous education Tupinikim Aldeia Comboios Aldeia Pau Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
title_full |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
title_fullStr |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
title_full_unstemmed |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
title_sort |
Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas |
author |
Almeida, Andréa Cristina |
author_facet |
Almeida, Andréa Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Andréa Cristina |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Educação indígena Tupinikim Aldeia Comboios Aldeia Pau Brasil Indios -- Educacao Indios Tupinikin -- Educacao Ensino fundamental -- Brasil |
topic |
Currículo Educação indígena Tupinikim Aldeia Comboios Aldeia Pau Brasil Indios -- Educacao Indios Tupinikin -- Educacao Ensino fundamental -- Brasil Curriculum Indigenous education Tupinikim Aldeia Comboios Aldeia Pau Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Indigenous education Tupinikim Aldeia Comboios Aldeia Pau Brasil |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This Dissertation, Agumentative awereness among Tupinikim educators of Aracruz-ES, teaching in the first grades of the Elementary Indigenous Schools, is focused on the teaching of linguistic argumentative skills developed in two schools of the Comboios and Pau Brasil Tupinikim communities reservations, in Aracruz, Espírito Santo. Initially the Indigenous Education building process within the Brazilian Education and, specifically, in Espírito Santo, is contextualized, within the aim of building a memory of the historical, social and political actions carried out by several Brazilian indigenous peoples, in favor of the construction and implantation of their own way of thinking and acting in the field of education in their own schools. The theoretical basis which the whole research is based upon are the sociohistorical approaches of Bakhtin, Dolz, Scheuwly, Vygotsky and others. Based upon an empirical research, the contents of what is really taught about argumentation in the Tupinikim indigenous schools at the Comboios and Pau Brasil communities is presented. As conclusion of this stady, it is demonstrated how the teaching of argumentation is fundamental for the ethnic background of Tupinikim curumins (children), who are becoming socio-historical subjects and part of the thinking and are the continuity of the acts and thinking people |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-11-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-10-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Almeida, Andréa Cristina. Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas. 2007. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10005 |
identifier_str_mv |
Almeida, Andréa Cristina. Consciência argumentativa entre as educadoras Tupinikim de Aracruz-ES que atuam nas primeiras quatro séries do ensino fundamental de escolas indígenas. 2007. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10005/3/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10005/1/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10005/2/Andrea%20Cristina%20Almeida.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5ddf655c1a61a0445db9a2044b9bf765 ce9f2b19c493288080ce59941d0ef9d3 dbe49d2c1f4a215a0fdb2090f040c511 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277910533537792 |