A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909 |
Resumo: | The present study aims to investigate concepts that are present when teachers proposes work the concept of number with students from 1st and 2nd years of elementary school of the Jequié BA. For both, we theoretical uses a framework that allows us to analize the number perspective: Mathematics Education emphasizing the ideas of Piaget and Kamii and Public Policy, translated in this work for the official documents, PCN, RCNEI and Curriculum Guidelines of the State of Bahia. To treat the optical of the teacher we add to this reflection, knowledge and conceptions of knowledge teachers. Developed research in a descriptive qualitative approach in with participated as subjects 13 teachers of the early years of elementary school for three scholls in the city of Jequié BA. Data collection was made though a questionnaire and semistructured interview. As a results of this process of reflection, it appears that the teachers have the idea that number is synonymous with the numeral, perform, too empirical evidence of design, trends and approaches of classical and formalistic socioetnocultural. That confusion may be reflected upon education implying a limition of teaching, restricting the number to work with the activities of reading and writing numerals. Hope helpin bringing ideas to teachers in relation to the construction of the concept of number for the child |
id |
PUC_SP-1_41c89466765cdd22e0ac25657ec0131c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10909 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Magina, Sandra Maria Pintohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269127A9Silva, Ana Paula Perovano dos Santos2016-04-27T16:57:15Z2012-06-132012-03-19Silva, Ana Paula Perovano dos Santos. The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909The present study aims to investigate concepts that are present when teachers proposes work the concept of number with students from 1st and 2nd years of elementary school of the Jequié BA. For both, we theoretical uses a framework that allows us to analize the number perspective: Mathematics Education emphasizing the ideas of Piaget and Kamii and Public Policy, translated in this work for the official documents, PCN, RCNEI and Curriculum Guidelines of the State of Bahia. To treat the optical of the teacher we add to this reflection, knowledge and conceptions of knowledge teachers. Developed research in a descriptive qualitative approach in with participated as subjects 13 teachers of the early years of elementary school for three scholls in the city of Jequié BA. Data collection was made though a questionnaire and semistructured interview. As a results of this process of reflection, it appears that the teachers have the idea that number is synonymous with the numeral, perform, too empirical evidence of design, trends and approaches of classical and formalistic socioetnocultural. That confusion may be reflected upon education implying a limition of teaching, restricting the number to work with the activities of reading and writing numerals. Hope helpin bringing ideas to teachers in relation to the construction of the concept of number for the childO presente estudo tem por objetivo investigar que concepções estão presentes quando professores se propõe trabalhar o conceito de número com alunos do 1º e 2º anos do Ensino Fundamental de Jequié BA. Para tanto, buscamos aporte teórico recorre a um referencial teórico que permite analisar o número sob a perspectiva: da Educação Matemática enfatizando as ideias de Piaget e Kamii e das Políticas Públicas traduzidas neste trabalho pelos documentos oficiais PCN, RCNEI e Diretrizes Curriculares do Estado da Bahia. Para tratar a ótica do professor agregamos a essa reflexão, os conhecimentos, saberes e concepções dos professores.Desenvolvemos uma pesquisa na abordagem qualitativa de cunho descritivo em que participaram como sujeitos 13 professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental de três escolas da Cidade de Jequié BA. A coleta dos dados foi efetuada por meio de questionário e entrevista semiestruturada. Como resultado desse processo de reflexão, constata-se que as professoras têm a concepção de que número é sinônimo de numeral; percebemos, também, indícios da concepção empirista, e aproximações das tendências formalista clássica e socioetnocultural.Tal confusão pode se refletir no momento do ensino implicando numa limitação do trabalho docente, restringindo o trabalho com os número às atividades de leitura e escrita de numerais.Esperamos contribuir no sentido de trazer reflexões aos professores, em relação à construção do conceito de número pela criançaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24096/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoConceito de númeroEnsino fundamentalProfessor dos anos iniciaisConcept of numberElementary schoolTeacher of early yearsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criançaThe Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the childinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.txtAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain343552https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/3/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt519b86d4db400bf7805209e6d9ad5d0aMD53ORIGINALAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdfapplication/pdf3643442https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/1/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf5ddab5759d90ba34f3c560a96c5b1167MD51THUMBNAILAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.jpgAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4281https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/2/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpg3b5089a64702ee3dcd2089ac6be2a1d4MD52handle/109092022-04-28 07:12:19.531oai:repositorio.pucsp.br:handle/10909Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:12:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child |
title |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
spellingShingle |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança Silva, Ana Paula Perovano dos Santos Conceito de número Ensino fundamental Professor dos anos iniciais Concept of number Elementary school Teacher of early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
title_full |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
title_fullStr |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
title_full_unstemmed |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
title_sort |
A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança |
author |
Silva, Ana Paula Perovano dos Santos |
author_facet |
Silva, Ana Paula Perovano dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269127A9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Perovano dos Santos |
contributor_str_mv |
Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceito de número Ensino fundamental Professor dos anos iniciais |
topic |
Conceito de número Ensino fundamental Professor dos anos iniciais Concept of number Elementary school Teacher of early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Concept of number Elementary school Teacher of early years |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present study aims to investigate concepts that are present when teachers proposes work the concept of number with students from 1st and 2nd years of elementary school of the Jequié BA. For both, we theoretical uses a framework that allows us to analize the number perspective: Mathematics Education emphasizing the ideas of Piaget and Kamii and Public Policy, translated in this work for the official documents, PCN, RCNEI and Curriculum Guidelines of the State of Bahia. To treat the optical of the teacher we add to this reflection, knowledge and conceptions of knowledge teachers. Developed research in a descriptive qualitative approach in with participated as subjects 13 teachers of the early years of elementary school for three scholls in the city of Jequié BA. Data collection was made though a questionnaire and semistructured interview. As a results of this process of reflection, it appears that the teachers have the idea that number is synonymous with the numeral, perform, too empirical evidence of design, trends and approaches of classical and formalistic socioetnocultural. That confusion may be reflected upon education implying a limition of teaching, restricting the number to work with the activities of reading and writing numerals. Hope helpin bringing ideas to teachers in relation to the construction of the concept of number for the child |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-06-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-03-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Perovano dos Santos. The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909 |
identifier_str_mv |
Silva, Ana Paula Perovano dos Santos. The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/3/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/1/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/2/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
519b86d4db400bf7805209e6d9ad5d0a 5ddab5759d90ba34f3c560a96c5b1167 3b5089a64702ee3dcd2089ac6be2a1d4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277864587034624 |