A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Paula Perovano dos Santos
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909
Resumo: The present study aims to investigate concepts that are present when teachers proposes work the concept of number with students from 1st and 2nd years of elementary school of the Jequié BA. For both, we theoretical uses a framework that allows us to analize the number perspective: Mathematics Education emphasizing the ideas of Piaget and Kamii and Public Policy, translated in this work for the official documents, PCN, RCNEI and Curriculum Guidelines of the State of Bahia. To treat the optical of the teacher we add to this reflection, knowledge and conceptions of knowledge teachers. Developed research in a descriptive qualitative approach in with participated as subjects 13 teachers of the early years of elementary school for three scholls in the city of Jequié BA. Data collection was made though a questionnaire and semistructured interview. As a results of this process of reflection, it appears that the teachers have the idea that number is synonymous with the numeral, perform, too empirical evidence of design, trends and approaches of classical and formalistic socioetnocultural. That confusion may be reflected upon education implying a limition of teaching, restricting the number to work with the activities of reading and writing numerals. Hope helpin bringing ideas to teachers in relation to the construction of the concept of number for the child
id PUC_SP-1_41c89466765cdd22e0ac25657ec0131c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10909
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Magina, Sandra Maria Pintohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269127A9Silva, Ana Paula Perovano dos Santos2016-04-27T16:57:15Z2012-06-132012-03-19Silva, Ana Paula Perovano dos Santos. The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909The present study aims to investigate concepts that are present when teachers proposes work the concept of number with students from 1st and 2nd years of elementary school of the Jequié BA. For both, we theoretical uses a framework that allows us to analize the number perspective: Mathematics Education emphasizing the ideas of Piaget and Kamii and Public Policy, translated in this work for the official documents, PCN, RCNEI and Curriculum Guidelines of the State of Bahia. To treat the optical of the teacher we add to this reflection, knowledge and conceptions of knowledge teachers. Developed research in a descriptive qualitative approach in with participated as subjects 13 teachers of the early years of elementary school for three scholls in the city of Jequié BA. Data collection was made though a questionnaire and semistructured interview. As a results of this process of reflection, it appears that the teachers have the idea that number is synonymous with the numeral, perform, too empirical evidence of design, trends and approaches of classical and formalistic socioetnocultural. That confusion may be reflected upon education implying a limition of teaching, restricting the number to work with the activities of reading and writing numerals. Hope helpin bringing ideas to teachers in relation to the construction of the concept of number for the childO presente estudo tem por objetivo investigar que concepções estão presentes quando professores se propõe trabalhar o conceito de número com alunos do 1º e 2º anos do Ensino Fundamental de Jequié BA. Para tanto, buscamos aporte teórico recorre a um referencial teórico que permite analisar o número sob a perspectiva: da Educação Matemática enfatizando as ideias de Piaget e Kamii e das Políticas Públicas traduzidas neste trabalho pelos documentos oficiais PCN, RCNEI e Diretrizes Curriculares do Estado da Bahia. Para tratar a ótica do professor agregamos a essa reflexão, os conhecimentos, saberes e concepções dos professores.Desenvolvemos uma pesquisa na abordagem qualitativa de cunho descritivo em que participaram como sujeitos 13 professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental de três escolas da Cidade de Jequié BA. A coleta dos dados foi efetuada por meio de questionário e entrevista semiestruturada. Como resultado desse processo de reflexão, constata-se que as professoras têm a concepção de que número é sinônimo de numeral; percebemos, também, indícios da concepção empirista, e aproximações das tendências formalista clássica e socioetnocultural.Tal confusão pode se refletir no momento do ensino implicando numa limitação do trabalho docente, restringindo o trabalho com os número às atividades de leitura e escrita de numerais.Esperamos contribuir no sentido de trazer reflexões aos professores, em relação à construção do conceito de número pela criançaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24096/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoConceito de númeroEnsino fundamentalProfessor dos anos iniciaisConcept of numberElementary schoolTeacher of early yearsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criançaThe Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the childinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.txtAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain343552https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/3/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt519b86d4db400bf7805209e6d9ad5d0aMD53ORIGINALAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdfapplication/pdf3643442https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/1/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf5ddab5759d90ba34f3c560a96c5b1167MD51THUMBNAILAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.jpgAna Paula Perovano dos Santos Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4281https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/2/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpg3b5089a64702ee3dcd2089ac6be2a1d4MD52handle/109092022-04-28 07:12:19.531oai:repositorio.pucsp.br:handle/10909Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:12:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child
title A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
spellingShingle A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
Silva, Ana Paula Perovano dos Santos
Conceito de número
Ensino fundamental
Professor dos anos iniciais
Concept of number
Elementary school
Teacher of early years
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
title_full A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
title_fullStr A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
title_full_unstemmed A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
title_sort A concepção de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a construção do conceito de número pela criança
author Silva, Ana Paula Perovano dos Santos
author_facet Silva, Ana Paula Perovano dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Magina, Sandra Maria Pinto
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4269127A9
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Paula Perovano dos Santos
contributor_str_mv Magina, Sandra Maria Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Conceito de número
Ensino fundamental
Professor dos anos iniciais
topic Conceito de número
Ensino fundamental
Professor dos anos iniciais
Concept of number
Elementary school
Teacher of early years
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Concept of number
Elementary school
Teacher of early years
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present study aims to investigate concepts that are present when teachers proposes work the concept of number with students from 1st and 2nd years of elementary school of the Jequié BA. For both, we theoretical uses a framework that allows us to analize the number perspective: Mathematics Education emphasizing the ideas of Piaget and Kamii and Public Policy, translated in this work for the official documents, PCN, RCNEI and Curriculum Guidelines of the State of Bahia. To treat the optical of the teacher we add to this reflection, knowledge and conceptions of knowledge teachers. Developed research in a descriptive qualitative approach in with participated as subjects 13 teachers of the early years of elementary school for three scholls in the city of Jequié BA. Data collection was made though a questionnaire and semistructured interview. As a results of this process of reflection, it appears that the teachers have the idea that number is synonymous with the numeral, perform, too empirical evidence of design, trends and approaches of classical and formalistic socioetnocultural. That confusion may be reflected upon education implying a limition of teaching, restricting the number to work with the activities of reading and writing numerals. Hope helpin bringing ideas to teachers in relation to the construction of the concept of number for the child
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-06-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-03-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Ana Paula Perovano dos Santos. The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909
identifier_str_mv Silva, Ana Paula Perovano dos Santos. The Conception of early years teachers of elementary school on the constrction of the concept of number the child. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/3/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/1/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10909/2/Ana%20Paula%20Perovano%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 519b86d4db400bf7805209e6d9ad5d0a
5ddab5759d90ba34f3c560a96c5b1167
3b5089a64702ee3dcd2089ac6be2a1d4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277864587034624