O réquiem divino: a morte de Deus em A gaia ciência de Nietzsche

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Mauro Lúcio Ribeiro de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2042
Resumo: The Divine Requiem: God s death in Nietzsche s The Gay Science , aims at describing the path the philosopher took to certify and proclaim the greater of all events. It is in Section 125 of The Gay Science that a madman shouts in the market place that the nihilist society killed God . By replacing the divine figure by the human being, by annihilating the transcendence and affirming the immanence, he promotes the Requiem . The metaphors announced pointed out to the end of a world view that served as the basis for the Western world and had now come to an end. In Nietzsche s opinion, God s death represents the end of the supreme values, the end of the Jewish-Christian moral and the destruction of the Socratic-Platonic metaphysics. A caustic critic of moral and religion, Nietzsche found the key to the labyrinths, showing that both are detractors and deniers of life. For the German philosopher, it was Socrates and his disciple Plato who erected the metaphysics with the dichotomy between the real world and the fake world. However, Nietzsche tries to destroy with his hammering philosophy such paradigm, which obscured the Western world perception for millenniums. The Christian religion is also seen, in his sharp point of view, as a product of the Socratic-Platonic metaphysics, which exhorts the crowd s moral and resentment, therefore denying life as it is here and now, with its happiness and challenges, leading mankind to an after-world existence, a supra-sensitive world. The Christianism is the moral of decadency, according to Nietzsche. His hammer should destroy this world view and create another way to face existence. If God dies, the human being is left with the possibility to construct him/herself, to be sure of life, to accept it
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In Nietzsche s opinion, God s death represents the end of the supreme values, the end of the Jewish-Christian moral and the destruction of the Socratic-Platonic metaphysics. A caustic critic of moral and religion, Nietzsche found the key to the labyrinths, showing that both are detractors and deniers of life. For the German philosopher, it was Socrates and his disciple Plato who erected the metaphysics with the dichotomy between the real world and the fake world. However, Nietzsche tries to destroy with his hammering philosophy such paradigm, which obscured the Western world perception for millenniums. The Christian religion is also seen, in his sharp point of view, as a product of the Socratic-Platonic metaphysics, which exhorts the crowd s moral and resentment, therefore denying life as it is here and now, with its happiness and challenges, leading mankind to an after-world existence, a supra-sensitive world. The Christianism is the moral of decadency, according to Nietzsche. His hammer should destroy this world view and create another way to face existence. If God dies, the human being is left with the possibility to construct him/herself, to be sure of life, to accept it O réquiem divino: a morte de Deus em A gaia Ciência de Nietzsche, objetiva mostrar o itinerário que o filósofo percorreu para constatar e decretar o maior de todos os acontecimentos. É no fragmento 125 de A gaia Ciência que um louco anuncia na praça pública que a sociedade niilista assassinou Deus . Ao substituir o divino pelo humano, ao aniquilar o transcendente e afirmar o imanente, ocorre o réquiem . As metáforas anunciadas apontam para o fim de uma cosmovisão que alicerçava o mundo ocidental e agora chegou ao fim. Para Nietzsche a morte de Deus representa o fim dos valores supremos, o fim da moral judaico-cristã e a destruição da metafísica socrático-platônica. Crítico mordaz da moral e da religião, Nietzsche desvendou os seus labirintos, revelando que ambas são detratoras e negadoras da vida. Para o pensador alemão, foi Sócrates e seu discípulo Platão que erigiram a metafísica com a sua dicotomia entre o mundo verdadeiro e o mundo falso; entretanto, Nietzsche procura destruir com a sua filosofia a marteladas esse paradigma que obscureceu o pensamento ocidental por milênios. A religião cristã também é vista na sua aguçada visão como um produto da metafísica socrático-platônica, que prega a moral do rebanho e o ressentimento, negando consequentemente a vida aqui e agora com suas alegrias e desafios ao direcionar a existência para um além-mundo, um mundo supra-sensível. O cristianismo é a moral da decadência. Seu martelo deve destruir essa cosmovisão e edificar uma outra forma de se posicionar frente a existência. Morrendo Deus, resta ao ser humano a possibilidade construir a si mesmo, de afirmar a vida, de dizer sim à vidaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3246/Mauro%20Lucio%20Ribeiro%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoMorte de deusCristianismoGaia ciênciaNietzsche, Friedrich Wilhelm -- 1844-1900 -- A gaia ciencia -- Critica e interpretacaoCiencia -- Critica e interpretacaoMorte de Deus (Teologia)CristianismoGod s deathChristianismGay scienceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO réquiem divino: a morte de Deus em A gaia ciência de NietzscheThe divine requiem: God s death in Nietzsche s The gay scienceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMauro Lucio Ribeiro de Souza.pdf.txtMauro Lucio Ribeiro de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain383809https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2042/3/Mauro%20Lucio%20Ribeiro%20de%20Souza.pdf.txt92708a04dfcb01d3fc515d1c5439403dMD53ORIGINALMauro Lucio Ribeiro de Souza.pdfapplication/pdf584519https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2042/1/Mauro%20Lucio%20Ribeiro%20de%20Souza.pdfb617b2489a299ce8ba36604b3ceb69bfMD51THUMBNAILMauro Lucio Ribeiro de Souza.pdf.jpgMauro Lucio Ribeiro de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2042/2/Mauro%20Lucio%20Ribeiro%20de%20Souza.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/20422022-04-28 17:10:31.545oai:repositorio.pucsp.br:handle/2042Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:10:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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