A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26551 |
Resumo: | This paper proposes to do a research with integrative review of articles published in Scielo platform, between the years 2017 and 2021, which address the pedagogical conduct before the drawing in the early years of elementary school. We can look at the history of Art Education in Brazil, and understand the difficulties of Art teachers in placing within the classroom the four languages that constitute this discipline (theater, music, visual arts and dance). Thus, Vigotskian studies provided the theoretical reference support for this dissertation. These studies raise the perception of the importance of art in child development. In this research it was possible to notice the reduced academic production in the area of "Art Education", "Art teaching", and "children's drawing", mainly regarding the initial years of elementary school. It is necessary to prioritize the training of Art teachers and encourage academic production in the area of Art Education in the early years to produce significant changes |
id |
PUC_SP-1_471ae6049613bedfaab98fb0aed7b4e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26551 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Davis, Claudia Leme Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/4497071021754173http://lattes.cnpq.br/7402340620288048Santiago, Andrea Maria de Moraes2022-07-08T19:38:38Z2022-07-08T19:38:38Z2022-05-26Santiago, Andrea Maria de Moraes. A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26551This paper proposes to do a research with integrative review of articles published in Scielo platform, between the years 2017 and 2021, which address the pedagogical conduct before the drawing in the early years of elementary school. We can look at the history of Art Education in Brazil, and understand the difficulties of Art teachers in placing within the classroom the four languages that constitute this discipline (theater, music, visual arts and dance). Thus, Vigotskian studies provided the theoretical reference support for this dissertation. These studies raise the perception of the importance of art in child development. In this research it was possible to notice the reduced academic production in the area of "Art Education", "Art teaching", and "children's drawing", mainly regarding the initial years of elementary school. It is necessary to prioritize the training of Art teachers and encourage academic production in the area of Art Education in the early years to produce significant changesEste trabalho propõe-se a fazer uma pesquisa com revisão integrativa de artigos publicados na plataforma Scielo, entre os anos 2017 e 2021, que abordam a conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Podemos olhar para a história da Arte-Educação no Brasil, e entender as dificuldades dos professores de Arte em colocar dentro da sala de aula as quatro linguagens que constituem essa disciplina (teatro, música, artes visuais e dança). Assim, teve-se, nos estudos vigotskianos, apoio referencial teórico para esta dissertação. Estes estudos elevam a percepção da importância da arte no desenvolvimento infantil. Nesta pesquisa foi possível perceber a reduzida produção acadêmica na área de “ArteEducação”, “ensino de Arte” e “desenho infantil”, principalmente no que se refere aos anos iniciais do Ensino Fundamental. É necessário priorizar a formação do professor de Arte e incentivar a produção acadêmica na área de Arte-Educação nos anos iniciais para produzir mudanças significativasConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALDesenho infantilChildren's drawingsA conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAndrea Maria Moraes Santiago.pdfapplication/pdf1129128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26551/1/Andrea%20Maria%20Moraes%20Santiago.pdf71214fc4eeff4e9b3619bc41a51d6157MD51TEXTAndrea Maria Moraes Santiago.pdf.txtAndrea Maria Moraes Santiago.pdf.txtExtracted texttext/plain79503https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26551/2/Andrea%20Maria%20Moraes%20Santiago.pdf.txt1e1f833db7c5ddd492ff84e456570eedMD52THUMBNAILAndrea Maria Moraes Santiago.pdf.jpgAndrea Maria Moraes Santiago.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1223https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26551/3/Andrea%20Maria%20Moraes%20Santiago.pdf.jpg1ee1b011e12824c04cce7484d1d91ab4MD53handle/265512022-07-11 07:57:46.801oai:repositorio.pucsp.br:handle/26551Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-07-11T10:57:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
title |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
spellingShingle |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) Santiago, Andrea Maria de Moraes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Desenho infantil Children's drawings |
title_short |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
title_full |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
title_fullStr |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
title_full_unstemmed |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
title_sort |
A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021) |
author |
Santiago, Andrea Maria de Moraes |
author_facet |
Santiago, Andrea Maria de Moraes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Davis, Claudia Leme Ferreira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4497071021754173 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7402340620288048 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santiago, Andrea Maria de Moraes |
contributor_str_mv |
Davis, Claudia Leme Ferreira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Desenho infantil Children's drawings |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho infantil |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Children's drawings |
description |
This paper proposes to do a research with integrative review of articles published in Scielo platform, between the years 2017 and 2021, which address the pedagogical conduct before the drawing in the early years of elementary school. We can look at the history of Art Education in Brazil, and understand the difficulties of Art teachers in placing within the classroom the four languages that constitute this discipline (theater, music, visual arts and dance). Thus, Vigotskian studies provided the theoretical reference support for this dissertation. These studies raise the perception of the importance of art in child development. In this research it was possible to notice the reduced academic production in the area of "Art Education", "Art teaching", and "children's drawing", mainly regarding the initial years of elementary school. It is necessary to prioritize the training of Art teachers and encourage academic production in the area of Art Education in the early years to produce significant changes |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-07-08T19:38:38Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-07-08T19:38:38Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-05-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santiago, Andrea Maria de Moraes. A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26551 |
identifier_str_mv |
Santiago, Andrea Maria de Moraes. A conduta pedagógica perante o desenho nos anos iniciais: uma revisão integrativa (2017 a 2021). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26551/1/Andrea%20Maria%20Moraes%20Santiago.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26551/2/Andrea%20Maria%20Moraes%20Santiago.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26551/3/Andrea%20Maria%20Moraes%20Santiago.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
71214fc4eeff4e9b3619bc41a51d6157 1e1f833db7c5ddd492ff84e456570eed 1ee1b011e12824c04cce7484d1d91ab4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277849723469824 |