O movimento como fundamento da comunicação: experimentos de improvisação em dança
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22879 |
Resumo: | The aim of this master’s dissertation is to research how improvisation in dance can complexify the ways in which the body communicates, as it destabilizes patterns of movement/thought, creating procedures to build connections and articulate unstable and unusual meanings. The grounding of this research comes from artistic creations directed by the Brazilian artist and researcher Klauss Vianna, and from experimentations tried by me, individually and collectively, since 1988. From a conceptual point of view, this dissertation relates debates proposed by the Corpomidia theory (KATZ; GREINER, 2015), which deny the understandings of the body as a recipient or instrument; to the concept of gesture defined by Manning (2016), and Simondon’s (2009) definition of individuation processes. The expected result is to contribute to studies that research the body’s means of communication from a point of view that is not purely instrumental, but as procedures to question, politically and philosophically, the possibility of new ways of living and forming affective bonds |
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Greiner, Christinehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4734319Y6Monteiro, Maria Zélia Bacellar2020-01-31T12:36:51Z2019-12-13Monteiro, Maria Zélia Bacellar. O movimento como fundamento da comunicação: experimentos de improvisação em dança. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22879The aim of this master’s dissertation is to research how improvisation in dance can complexify the ways in which the body communicates, as it destabilizes patterns of movement/thought, creating procedures to build connections and articulate unstable and unusual meanings. The grounding of this research comes from artistic creations directed by the Brazilian artist and researcher Klauss Vianna, and from experimentations tried by me, individually and collectively, since 1988. From a conceptual point of view, this dissertation relates debates proposed by the Corpomidia theory (KATZ; GREINER, 2015), which deny the understandings of the body as a recipient or instrument; to the concept of gesture defined by Manning (2016), and Simondon’s (2009) definition of individuation processes. The expected result is to contribute to studies that research the body’s means of communication from a point of view that is not purely instrumental, but as procedures to question, politically and philosophically, the possibility of new ways of living and forming affective bondsO objetivo desta dissertação de mestrado é pesquisar como a improvisação em dança pode complexificar os modos como o corpo se comunica, na medida em que desestabiliza padrões de movimento/pensamento, criando procedimentos para construir vínculos e articular sentidos instáveis e inusitados. A fundamentação da pesquisa parte de criações artísticas dirigidas pelo artista e pesquisador brasileiro, Klauss Vianna, e de experimentos que vêm sendo testados por mim, individualmente e em grupo, desde 1988. Do ponto de vista conceitual, a dissertação relaciona debates propostos pela teoria corpomídia (KATZ; GREINER, 2015), que negam os entendimentos de corpo-recipiente e corpo-instrumento, ao conceito de gesto menor, de Manning (2016) e à definição de processos de individuação de Simondon (2009). O resultado esperado é colaborar com estudos que pesquisam a comunicação do corpo de um ponto de vista não meramente instrumental, mas como procedimentos para indagar, política e filosoficamente, a possibilidade de novas formas de vida e vínculos afetivosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/51237/Maria%20Z%c3%a9lia%20Bacellar%20Monteiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCorpomídiaImprovisaçãoLinguagem corporalCorpomidiaImprovisationBody languageCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO movimento como fundamento da comunicação: experimentos de improvisação em dançainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Zélia Bacellar Monteiro.pdf.txtMaria Zélia Bacellar Monteiro.pdf.txtExtracted texttext/plain295605https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22879/4/Maria%20Z%c3%a9lia%20Bacellar%20Monteiro.pdf.txt39bb08b07aa2f8ef2ead267f75b56c75MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22879/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALMaria Zélia Bacellar Monteiro.pdfMaria Zélia Bacellar Monteiro.pdfapplication/pdf4161780https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22879/2/Maria%20Z%c3%a9lia%20Bacellar%20Monteiro.pdf0dec113fba8b3a598b633dbe2a85faaaMD52THUMBNAILMaria Zélia Bacellar Monteiro.pdf.jpgMaria Zélia Bacellar Monteiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22879/3/Maria%20Z%c3%a9lia%20Bacellar%20Monteiro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD53handle/228792022-04-28 13:30:49.329oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:30:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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