Da roda ao auditório: uma transformação do samba pela Rádio Nacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante Neto, João de Lira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20991
Resumo: The urban samba, which is a collective creation born in the midst spaces of black sociability into the communities of Rio de Janeiro at the turn of the 19th century to the 20th century, practiced in the poor backyards and obliviously apart from the modern concepts of originality and authorship, became suitable for the then-rising entertainment industry (characterized by the heyday of the Revue, the consolidation of the music industry, the emergence of radio and the advent of cinema). In this process of continuous traffic, samba and its rhythmic pulse — heirs of large African diaspora cultural ancestries, transmitted by oral tradition — were the object of successive incorporations and elaborations. Sanitized and metamorphosed into an object of the media consumption, elevated to the status of musical symbol by the nationalist project of the “Estado Novo”, samba answered this double, and harassment, developing strategies of a symbolic negotiation, absorbing new thematic of models of expression and textual and sonic possibilities. Backed up in the concept of circularity of Mikhail Bakhtin and, particularly, in Paul Zumthor's reflections on the effects of media coverage of oral culture, this research seeks to investigate, based on the collection of the “Radio Nacional”, today in the custody of the “Museu da Imagem e do Som do Rio de Janeiro” (MIS-RJ), the historical role that the programming of the station played in the phenomenon samba’s resignification, once cursed and peripheral musical gender turned into national hegemonic rhythm
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In this process of continuous traffic, samba and its rhythmic pulse — heirs of large African diaspora cultural ancestries, transmitted by oral tradition — were the object of successive incorporations and elaborations. Sanitized and metamorphosed into an object of the media consumption, elevated to the status of musical symbol by the nationalist project of the “Estado Novo”, samba answered this double, and harassment, developing strategies of a symbolic negotiation, absorbing new thematic of models of expression and textual and sonic possibilities. Backed up in the concept of circularity of Mikhail Bakhtin and, particularly, in Paul Zumthor's reflections on the effects of media coverage of oral culture, this research seeks to investigate, based on the collection of the “Radio Nacional”, today in the custody of the “Museu da Imagem e do Som do Rio de Janeiro” (MIS-RJ), the historical role that the programming of the station played in the phenomenon samba’s resignification, once cursed and peripheral musical gender turned into national hegemonic rhythmO samba urbano, criação coletiva nascida em meio aos espaços de sociabilidade das comunidades negras cariocas na virada do século XIX para o século XX, praticado nos fundos dos quintais pobres e alheio aos modernos conceitos de originalidade e autoria, passou a ser apropriado pela então nascente indústria do entretenimento (caracterizada pelo auge do teatro de revista, a consolidação do mercado fonográfico, o surgimento do rádio e o advento do cinema). Nesse processo de trânsito contínuo, o samba e sua pulsação rítmica — herdeiros das ancestralidades culturais da grande diáspora africana, transmitida pela tradição oral —, foram alvo de incorporações e reelaborações sucessivas. Higienizado e metamorfoseado em objeto de consumo midiático, alçado à condição de símbolo musical pelo projeto nacionalista do Estado Novo, o samba respondeu a esse duplo assédio desenvolvendo estratégias de negociação simbólica, absorvendo novas temáticas, modos de expressão e possibilidades textuais e sonoras. Lastreada no conceito de circularidade cultural de Mikhail Bakhtin e, particularmente, nas reflexões de Paul Zumthor a respeito dos efeitos da mediatização da cultura oral, esta pesquisa busca investigar, com base no acervo da Rádio Nacional, hoje sob custódia do Museu da Imagem e do Som do Rio de Janeiro (MIS-RJ), o papel histórico que a programação da emissora desempenhou no fenômeno de ressignificação do samba, antes gênero musical maldito e periférico, convertido em ritmo nacional hegemônicoConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/45214/Jo%c3%a3o%20de%20Lira%20Cavalcante%20Neto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCultura - Modelo semióticoMúsica popular - BrasilIndústria culturalRadio Nacional (Brasil)Culture - Semiotic modelPopular music - BrazilCultural industriesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAODa roda ao auditório: uma transformação do samba pela Rádio Nacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJoão de Lira Cavalcante Neto.pdf.txtJoão de Lira Cavalcante Neto.pdf.txtExtracted texttext/plain209867https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20991/4/Jo%c3%a3o%20de%20Lira%20Cavalcante%20Neto.pdf.txt14d07f10a8d4fe3c9faf5781e7b1a395MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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