Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Sílvio Alves da
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121
Resumo: The aim of this work is to was investigating an approach to the teaching of trigonometry in the right triangle, where it was pretended to present the concepts underlying the trigonometric ratios sine, cosine and tangent. Our research hypotesis is that we can make a signyficative learning to the student through problem-situations that articuleded the geometry construction and the figural tratament in the abording of the trigonometric relations. We prepared a didactic sequence with four activities and we applied, supporting by Engineering Didactic fundaments, to aswer if the production of the teaching sequence abording the geometry constructions and geometry transformations articuladed to the figural tratament gives a significative learning to the students of the inicial serie of the high school of the concepts in the trigonometry right triangle. For to answer the research question, we analised the conceptions of the students over the aplication of the sequence, the resolution of the situations in the activities and the discution of this situations. We concluded that there was conceptual development of the students in the trigonometry relations
id PUC_SP-1_5094648a164bfa4cd71e6e785b2c52b5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11121
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ag Almouloud, SaddoSilva, Sílvio Alves da2016-04-27T16:57:52Z2007-06-152005-05-19Silva, Sílvio Alves da. Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa. 2005. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121The aim of this work is to was investigating an approach to the teaching of trigonometry in the right triangle, where it was pretended to present the concepts underlying the trigonometric ratios sine, cosine and tangent. Our research hypotesis is that we can make a signyficative learning to the student through problem-situations that articuleded the geometry construction and the figural tratament in the abording of the trigonometric relations. We prepared a didactic sequence with four activities and we applied, supporting by Engineering Didactic fundaments, to aswer if the production of the teaching sequence abording the geometry constructions and geometry transformations articuladed to the figural tratament gives a significative learning to the students of the inicial serie of the high school of the concepts in the trigonometry right triangle. For to answer the research question, we analised the conceptions of the students over the aplication of the sequence, the resolution of the situations in the activities and the discution of this situations. We concluded that there was conceptual development of the students in the trigonometry relationsO objetivo deste trabalho foi de investigar uma abordagem de ensino da trigonometria no triângulo retângulo, em que se pretendeu introduzir as razões trigonométricas seno, co-seno e tangente. Nossa hipótese é que podemos construir uma aprendizagem significativa para o aluno por meio de situações-problema que articulam as construções geométricas e o tratamento figural na abordagem das relações trigonométricas. Elaboramos uma seqüência didática com quatro atividades e a aplicamos, com base nos princípios da Engenharia Didática, a fim de responder se a produção de uma seqüência de ensino enfatizando as construções e transformações geométricas articuladas ao tratamento figural proporciona uma apreensão significativa para o aluno de 1º ano do Ensino Médio dos conceitos da trigonometria no triângulo retângulo. Para respondermos à questão de pesquisa, analisamos as concepções dos alunos durante a aplicação da seqüência, a resolução das situações contidas nas atividades e sua discussão. Concluímos que houve evolução conceitual dos alunos das relações trigonométricasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24382/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTrigonometriaTriângulo retânguloSeqüência didáticaAprendizagem significativaTrigonometria -- Estudo e ensinoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoTrigonometryTrigonometry of the right triangleDidactic sequenceSignificative learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATrigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txtdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txtExtracted texttext/plain309215https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/3/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txtfedd8a3551ffe9fa08146fd3d4c3b7adMD53ORIGINALdissertacao_silvio_alves_silva.pdfapplication/pdf895069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/1/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf5e146058d1fe2a92fdbfe8676ff9723bMD51THUMBNAILdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/2/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111212022-04-27 13:47:57.679oai:repositorio.pucsp.br:handle/11121Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:47:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
title Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
spellingShingle Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
Silva, Sílvio Alves da
Trigonometria
Triângulo retângulo
Seqüência didática
Aprendizagem significativa
Trigonometria -- Estudo e ensino
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Trigonometry
Trigonometry of the right triangle
Didactic sequence
Significative learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
title_full Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
title_fullStr Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
title_full_unstemmed Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
title_sort Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
author Silva, Sílvio Alves da
author_facet Silva, Sílvio Alves da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sílvio Alves da
contributor_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.subject.por.fl_str_mv Trigonometria
Triângulo retângulo
Seqüência didática
Aprendizagem significativa
Trigonometria -- Estudo e ensino
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Trigonometria
Triângulo retângulo
Seqüência didática
Aprendizagem significativa
Trigonometria -- Estudo e ensino
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Trigonometry
Trigonometry of the right triangle
Didactic sequence
Significative learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Trigonometry
Trigonometry of the right triangle
Didactic sequence
Significative learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The aim of this work is to was investigating an approach to the teaching of trigonometry in the right triangle, where it was pretended to present the concepts underlying the trigonometric ratios sine, cosine and tangent. Our research hypotesis is that we can make a signyficative learning to the student through problem-situations that articuleded the geometry construction and the figural tratament in the abording of the trigonometric relations. We prepared a didactic sequence with four activities and we applied, supporting by Engineering Didactic fundaments, to aswer if the production of the teaching sequence abording the geometry constructions and geometry transformations articuladed to the figural tratament gives a significative learning to the students of the inicial serie of the high school of the concepts in the trigonometry right triangle. For to answer the research question, we analised the conceptions of the students over the aplication of the sequence, the resolution of the situations in the activities and the discution of this situations. We concluded that there was conceptual development of the students in the trigonometry relations
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-05-19
dc.date.available.fl_str_mv 2007-06-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Sílvio Alves da. Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa. 2005. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121
identifier_str_mv Silva, Sílvio Alves da. Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa. 2005. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/3/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/1/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/2/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv fedd8a3551ffe9fa08146fd3d4c3b7ad
5e146058d1fe2a92fdbfe8676ff9723b
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1821691482897121280