Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121 |
Resumo: | The aim of this work is to was investigating an approach to the teaching of trigonometry in the right triangle, where it was pretended to present the concepts underlying the trigonometric ratios sine, cosine and tangent. Our research hypotesis is that we can make a signyficative learning to the student through problem-situations that articuleded the geometry construction and the figural tratament in the abording of the trigonometric relations. We prepared a didactic sequence with four activities and we applied, supporting by Engineering Didactic fundaments, to aswer if the production of the teaching sequence abording the geometry constructions and geometry transformations articuladed to the figural tratament gives a significative learning to the students of the inicial serie of the high school of the concepts in the trigonometry right triangle. For to answer the research question, we analised the conceptions of the students over the aplication of the sequence, the resolution of the situations in the activities and the discution of this situations. We concluded that there was conceptual development of the students in the trigonometry relations |
id |
PUC_SP-1_5094648a164bfa4cd71e6e785b2c52b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11121 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, SaddoSilva, Sílvio Alves da2016-04-27T16:57:52Z2007-06-152005-05-19Silva, Sílvio Alves da. Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa. 2005. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121The aim of this work is to was investigating an approach to the teaching of trigonometry in the right triangle, where it was pretended to present the concepts underlying the trigonometric ratios sine, cosine and tangent. Our research hypotesis is that we can make a signyficative learning to the student through problem-situations that articuleded the geometry construction and the figural tratament in the abording of the trigonometric relations. We prepared a didactic sequence with four activities and we applied, supporting by Engineering Didactic fundaments, to aswer if the production of the teaching sequence abording the geometry constructions and geometry transformations articuladed to the figural tratament gives a significative learning to the students of the inicial serie of the high school of the concepts in the trigonometry right triangle. For to answer the research question, we analised the conceptions of the students over the aplication of the sequence, the resolution of the situations in the activities and the discution of this situations. We concluded that there was conceptual development of the students in the trigonometry relationsO objetivo deste trabalho foi de investigar uma abordagem de ensino da trigonometria no triângulo retângulo, em que se pretendeu introduzir as razões trigonométricas seno, co-seno e tangente. Nossa hipótese é que podemos construir uma aprendizagem significativa para o aluno por meio de situações-problema que articulam as construções geométricas e o tratamento figural na abordagem das relações trigonométricas. Elaboramos uma seqüência didática com quatro atividades e a aplicamos, com base nos princípios da Engenharia Didática, a fim de responder se a produção de uma seqüência de ensino enfatizando as construções e transformações geométricas articuladas ao tratamento figural proporciona uma apreensão significativa para o aluno de 1º ano do Ensino Médio dos conceitos da trigonometria no triângulo retângulo. Para respondermos à questão de pesquisa, analisamos as concepções dos alunos durante a aplicação da seqüência, a resolução das situações contidas nas atividades e sua discussão. Concluímos que houve evolução conceitual dos alunos das relações trigonométricasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24382/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTrigonometriaTriângulo retânguloSeqüência didáticaAprendizagem significativaTrigonometria -- Estudo e ensinoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoTrigonometryTrigonometry of the right triangleDidactic sequenceSignificative learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATrigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txtdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txtExtracted texttext/plain309215https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/3/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txtfedd8a3551ffe9fa08146fd3d4c3b7adMD53ORIGINALdissertacao_silvio_alves_silva.pdfapplication/pdf895069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/1/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf5e146058d1fe2a92fdbfe8676ff9723bMD51THUMBNAILdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgdissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/2/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111212022-04-27 13:47:57.679oai:repositorio.pucsp.br:handle/11121Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:47:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
title |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
spellingShingle |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa Silva, Sílvio Alves da Trigonometria Triângulo retângulo Seqüência didática Aprendizagem significativa Trigonometria -- Estudo e ensino Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Trigonometry Trigonometry of the right triangle Didactic sequence Significative learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
title_full |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
title_fullStr |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
title_full_unstemmed |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
title_sort |
Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa |
author |
Silva, Sílvio Alves da |
author_facet |
Silva, Sílvio Alves da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Sílvio Alves da |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trigonometria Triângulo retângulo Seqüência didática Aprendizagem significativa Trigonometria -- Estudo e ensino Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Trigonometria Triângulo retângulo Seqüência didática Aprendizagem significativa Trigonometria -- Estudo e ensino Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Trigonometry Trigonometry of the right triangle Didactic sequence Significative learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Trigonometry Trigonometry of the right triangle Didactic sequence Significative learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of this work is to was investigating an approach to the teaching of trigonometry in the right triangle, where it was pretended to present the concepts underlying the trigonometric ratios sine, cosine and tangent. Our research hypotesis is that we can make a signyficative learning to the student through problem-situations that articuleded the geometry construction and the figural tratament in the abording of the trigonometric relations. We prepared a didactic sequence with four activities and we applied, supporting by Engineering Didactic fundaments, to aswer if the production of the teaching sequence abording the geometry constructions and geometry transformations articuladed to the figural tratament gives a significative learning to the students of the inicial serie of the high school of the concepts in the trigonometry right triangle. For to answer the research question, we analised the conceptions of the students over the aplication of the sequence, the resolution of the situations in the activities and the discution of this situations. We concluded that there was conceptual development of the students in the trigonometry relations |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-05-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Sílvio Alves da. Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa. 2005. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121 |
identifier_str_mv |
Silva, Sílvio Alves da. Trigonometria no triângulo retângulo: construindo uma aprendizagem significativa. 2005. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/3/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/1/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11121/2/dissertacao_silvio_alves_silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fedd8a3551ffe9fa08146fd3d4c3b7ad 5e146058d1fe2a92fdbfe8676ff9723b cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821691482897121280 |