Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047 |
Resumo: | This research presents a critical study on Youth and Adult Education (EJA) policies aimed at adult literacy, implemented from 2009 to 2016 in São Bernardo do Campo City. It aims to analyze the contribution of democratizing public policies in the realization of the right to education, to the access' conditions, permanence and continuity of studies for the education’s actors. The theoretical foundations on which this research is based are: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury (2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). The study is qualitative research, seeking to make a critical account of the actions aimed at overcoming illiteracy in the city, with emphasis on the epistemology of Popular Education. In addition to the national and municipal documents' analysis, semi-structured interviews are carried out, which help to restore credibility (SANTOS, 2010) to public policy. The hypothesis of this thesis is that the EJA, as a public policy of the State, materialized in the dimensions of Curricular Justice (care, knowledge and democratic coexistence), can contribute to the assumption of the commitment to the Right to Education. The research points out how educational policies for EJA, in the early years (experienced in the years 2009- 2016), enable overcoming illiteracy |
id |
PUC_SP-1_5149ec436e1892f430bd5c949eba803d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26047 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ponce, Branca Juremahttp://lattes.cnpq.br/1902799132408964http://lattes.cnpq.br/2060114961226389Rodrigues, Estela Fidelis2022-05-11T20:23:40Z2022-05-11T20:23:40Z2022-03-31Rodrigues, Estela Fidelis. Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047This research presents a critical study on Youth and Adult Education (EJA) policies aimed at adult literacy, implemented from 2009 to 2016 in São Bernardo do Campo City. It aims to analyze the contribution of democratizing public policies in the realization of the right to education, to the access' conditions, permanence and continuity of studies for the education’s actors. The theoretical foundations on which this research is based are: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury (2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). The study is qualitative research, seeking to make a critical account of the actions aimed at overcoming illiteracy in the city, with emphasis on the epistemology of Popular Education. In addition to the national and municipal documents' analysis, semi-structured interviews are carried out, which help to restore credibility (SANTOS, 2010) to public policy. The hypothesis of this thesis is that the EJA, as a public policy of the State, materialized in the dimensions of Curricular Justice (care, knowledge and democratic coexistence), can contribute to the assumption of the commitment to the Right to Education. The research points out how educational policies for EJA, in the early years (experienced in the years 2009- 2016), enable overcoming illiteracyEsta pesquisa apresenta um estudo crítico sobre as políticas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) voltadas para alfabetização de adultos, implementadas no período de 2009 a 2016 no Município São Bernardo do Campo. Objetiva analisar a contribuição de Políticas Públicas democratizantes na efetivação do Direito à Educação, às condições de acesso, permanência e continuidade dos estudos aos sujeitos da educação. Fundamentam esta pesquisa: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury(2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). O estudo é de natureza qualitativa, buscando fazer o relato crítico das ações voltadas para a superação do analfabetismo na cidade, destacando a epistemologia da Educação Popular. Além da análise de documentos nacionais e municipais, foram realizadas entrevistas semiestruturadas, que auxiliam no resgate credibilizador (SANTOS, 2010) da política pública. A hipótese desta tese é de que a EJA, como política pública de Estado materializada nas dimensões da Justiça Curricular (a do cuidado, a do conhecimento e a da convivência democrática), pode contribuir para a assunção do compromisso com o Direito à Educação. A pesquisa aponta como as políticas educacionais para a EJA, nos anos iniciais (vivenciadas nos anos 2009-2016), viabilizam a superação do analfabetismoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOAlfabetização de jovens e adultosPolíticas públicasEducação popularDireito à educaçãoJustiça curricularYouth and adult literacyPublic policiesPopular educationRight to educationCurricular justiceAlfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEstela Fidelis Rodrigues.pdfapplication/pdf2225245https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/1/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf16316cfa5966f571ce0e9fc4af4244b2MD51TEXTEstela Fidelis Rodrigues.pdf.txtEstela Fidelis Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain553499https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/2/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.txt3eb216d1c4b47b41ee93cfcec089319dMD52THUMBNAILEstela Fidelis Rodrigues.pdf.jpgEstela Fidelis Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1274https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/3/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.jpg0baa6fee30e1088329785f09f91ba89bMD53handle/260472022-06-03 09:52:56.557oai:repositorio.pucsp.br:handle/26047Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-03T12:52:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
title |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
spellingShingle |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) Rodrigues, Estela Fidelis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Alfabetização de jovens e adultos Políticas públicas Educação popular Direito à educação Justiça curricular Youth and adult literacy Public policies Popular education Right to education Curricular justice |
title_short |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
title_full |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
title_fullStr |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
title_full_unstemmed |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
title_sort |
Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016) |
author |
Rodrigues, Estela Fidelis |
author_facet |
Rodrigues, Estela Fidelis |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ponce, Branca Jurema |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1902799132408964 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2060114961226389 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Estela Fidelis |
contributor_str_mv |
Ponce, Branca Jurema |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Alfabetização de jovens e adultos Políticas públicas Educação popular Direito à educação Justiça curricular Youth and adult literacy Public policies Popular education Right to education Curricular justice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização de jovens e adultos Políticas públicas Educação popular Direito à educação Justiça curricular |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Youth and adult literacy Public policies Popular education Right to education Curricular justice |
description |
This research presents a critical study on Youth and Adult Education (EJA) policies aimed at adult literacy, implemented from 2009 to 2016 in São Bernardo do Campo City. It aims to analyze the contribution of democratizing public policies in the realization of the right to education, to the access' conditions, permanence and continuity of studies for the education’s actors. The theoretical foundations on which this research is based are: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury (2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). The study is qualitative research, seeking to make a critical account of the actions aimed at overcoming illiteracy in the city, with emphasis on the epistemology of Popular Education. In addition to the national and municipal documents' analysis, semi-structured interviews are carried out, which help to restore credibility (SANTOS, 2010) to public policy. The hypothesis of this thesis is that the EJA, as a public policy of the State, materialized in the dimensions of Curricular Justice (care, knowledge and democratic coexistence), can contribute to the assumption of the commitment to the Right to Education. The research points out how educational policies for EJA, in the early years (experienced in the years 2009- 2016), enable overcoming illiteracy |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-05-11T20:23:40Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-05-11T20:23:40Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-03-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rodrigues, Estela Fidelis. Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047 |
identifier_str_mv |
Rodrigues, Estela Fidelis. Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/1/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/2/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/3/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
16316cfa5966f571ce0e9fc4af4244b2 3eb216d1c4b47b41ee93cfcec089319d 0baa6fee30e1088329785f09f91ba89b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277810087297024 |