Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Estela Fidelis
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047
Resumo: This research presents a critical study on Youth and Adult Education (EJA) policies aimed at adult literacy, implemented from 2009 to 2016 in São Bernardo do Campo City. It aims to analyze the contribution of democratizing public policies in the realization of the right to education, to the access' conditions, permanence and continuity of studies for the education’s actors. The theoretical foundations on which this research is based are: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury (2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). The study is qualitative research, seeking to make a critical account of the actions aimed at overcoming illiteracy in the city, with emphasis on the epistemology of Popular Education. In addition to the national and municipal documents' analysis, semi-structured interviews are carried out, which help to restore credibility (SANTOS, 2010) to public policy. The hypothesis of this thesis is that the EJA, as a public policy of the State, materialized in the dimensions of Curricular Justice (care, knowledge and democratic coexistence), can contribute to the assumption of the commitment to the Right to Education. The research points out how educational policies for EJA, in the early years (experienced in the years 2009- 2016), enable overcoming illiteracy
id PUC_SP-1_5149ec436e1892f430bd5c949eba803d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26047
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ponce, Branca Juremahttp://lattes.cnpq.br/1902799132408964http://lattes.cnpq.br/2060114961226389Rodrigues, Estela Fidelis2022-05-11T20:23:40Z2022-05-11T20:23:40Z2022-03-31Rodrigues, Estela Fidelis. Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047This research presents a critical study on Youth and Adult Education (EJA) policies aimed at adult literacy, implemented from 2009 to 2016 in São Bernardo do Campo City. It aims to analyze the contribution of democratizing public policies in the realization of the right to education, to the access' conditions, permanence and continuity of studies for the education’s actors. The theoretical foundations on which this research is based are: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury (2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). The study is qualitative research, seeking to make a critical account of the actions aimed at overcoming illiteracy in the city, with emphasis on the epistemology of Popular Education. In addition to the national and municipal documents' analysis, semi-structured interviews are carried out, which help to restore credibility (SANTOS, 2010) to public policy. The hypothesis of this thesis is that the EJA, as a public policy of the State, materialized in the dimensions of Curricular Justice (care, knowledge and democratic coexistence), can contribute to the assumption of the commitment to the Right to Education. The research points out how educational policies for EJA, in the early years (experienced in the years 2009- 2016), enable overcoming illiteracyEsta pesquisa apresenta um estudo crítico sobre as políticas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) voltadas para alfabetização de adultos, implementadas no período de 2009 a 2016 no Município São Bernardo do Campo. Objetiva analisar a contribuição de Políticas Públicas democratizantes na efetivação do Direito à Educação, às condições de acesso, permanência e continuidade dos estudos aos sujeitos da educação. Fundamentam esta pesquisa: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury(2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). O estudo é de natureza qualitativa, buscando fazer o relato crítico das ações voltadas para a superação do analfabetismo na cidade, destacando a epistemologia da Educação Popular. Além da análise de documentos nacionais e municipais, foram realizadas entrevistas semiestruturadas, que auxiliam no resgate credibilizador (SANTOS, 2010) da política pública. A hipótese desta tese é de que a EJA, como política pública de Estado materializada nas dimensões da Justiça Curricular (a do cuidado, a do conhecimento e a da convivência democrática), pode contribuir para a assunção do compromisso com o Direito à Educação. A pesquisa aponta como as políticas educacionais para a EJA, nos anos iniciais (vivenciadas nos anos 2009-2016), viabilizam a superação do analfabetismoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOAlfabetização de jovens e adultosPolíticas públicasEducação popularDireito à educaçãoJustiça curricularYouth and adult literacyPublic policiesPopular educationRight to educationCurricular justiceAlfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEstela Fidelis Rodrigues.pdfapplication/pdf2225245https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/1/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf16316cfa5966f571ce0e9fc4af4244b2MD51TEXTEstela Fidelis Rodrigues.pdf.txtEstela Fidelis Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain553499https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/2/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.txt3eb216d1c4b47b41ee93cfcec089319dMD52THUMBNAILEstela Fidelis Rodrigues.pdf.jpgEstela Fidelis Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1274https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/3/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.jpg0baa6fee30e1088329785f09f91ba89bMD53handle/260472022-06-03 09:52:56.557oai:repositorio.pucsp.br:handle/26047Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-03T12:52:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
title Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
spellingShingle Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
Rodrigues, Estela Fidelis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Alfabetização de jovens e adultos
Políticas públicas
Educação popular
Direito à educação
Justiça curricular
Youth and adult literacy
Public policies
Popular education
Right to education
Curricular justice
title_short Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
title_full Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
title_fullStr Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
title_full_unstemmed Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
title_sort Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016)
author Rodrigues, Estela Fidelis
author_facet Rodrigues, Estela Fidelis
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ponce, Branca Jurema
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1902799132408964
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2060114961226389
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Estela Fidelis
contributor_str_mv Ponce, Branca Jurema
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Alfabetização de jovens e adultos
Políticas públicas
Educação popular
Direito à educação
Justiça curricular
Youth and adult literacy
Public policies
Popular education
Right to education
Curricular justice
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização de jovens e adultos
Políticas públicas
Educação popular
Direito à educação
Justiça curricular
dc.subject.eng.fl_str_mv Youth and adult literacy
Public policies
Popular education
Right to education
Curricular justice
description This research presents a critical study on Youth and Adult Education (EJA) policies aimed at adult literacy, implemented from 2009 to 2016 in São Bernardo do Campo City. It aims to analyze the contribution of democratizing public policies in the realization of the right to education, to the access' conditions, permanence and continuity of studies for the education’s actors. The theoretical foundations on which this research is based are: Arroyo (2005, 2012, 2017), Cury (2002), Haddad (1987, 1991, 2002), Freire (1989, 2005), Freire e Macedo (2011), Gadotti (2009) Gimeno Sacristán (2002, 2013), Ponce (2016, 2018), Santos (2010, 2011, 2018) e Torres Santomé (2013). The study is qualitative research, seeking to make a critical account of the actions aimed at overcoming illiteracy in the city, with emphasis on the epistemology of Popular Education. In addition to the national and municipal documents' analysis, semi-structured interviews are carried out, which help to restore credibility (SANTOS, 2010) to public policy. The hypothesis of this thesis is that the EJA, as a public policy of the State, materialized in the dimensions of Curricular Justice (care, knowledge and democratic coexistence), can contribute to the assumption of the commitment to the Right to Education. The research points out how educational policies for EJA, in the early years (experienced in the years 2009- 2016), enable overcoming illiteracy
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-05-11T20:23:40Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-05-11T20:23:40Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-03-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rodrigues, Estela Fidelis. Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047
identifier_str_mv Rodrigues, Estela Fidelis. Alfabetização de adultos e educação popular: práticas democráticas da EJA em São Bernardo do Campo (2009–2016). 2022. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/1/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/2/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26047/3/Estela%20Fidelis%20Rodrigues.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 16316cfa5966f571ce0e9fc4af4244b2
3eb216d1c4b47b41ee93cfcec089319d
0baa6fee30e1088329785f09f91ba89b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277810087297024