Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldeira, Mariana Marques
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206
Resumo: The present research, of explanatory character, had as objective to show phonological work done with visual disabled kids. Another goal was understanding the role professionals in this area have when working in institutions these kids go to. For that, semi-conducted interviews were made with speech therapists who working institutions which deal with visual disability, multiple disabilities and deaf-blindness. By that time, those professionals were assisting visual disabled children. In the presentation and discussion of data provided, aspects which have been talked about in the literature concerning this issue were highlighted. Some of them are: precocious intervention, need for group work (professionals involved), receiving and giving orientation to families. Having as a support Winnicott´s theory, it was relevant to highlight the importance of a speech therapist paying special attention to specificities which characterize those children, besides, receiving well the family, specially the mother (or/ and the person in charge on the child). This should be done in order to make parents closer to the child, taking into account that an interruption this relationship may suffer might influence the kid s development. It s essential that professionals involved make constructive experiences possible in a visual disabled child s life
id PUC_SP-1_51b13329adc981368c4f4c1fc0119475
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/12206
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Maia, Suzana Magalhãeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261841H4Caldeira, Mariana Marques2016-04-27T18:12:36Z2008-09-042008-07-29Caldeira, Mariana Marques. Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206The present research, of explanatory character, had as objective to show phonological work done with visual disabled kids. Another goal was understanding the role professionals in this area have when working in institutions these kids go to. For that, semi-conducted interviews were made with speech therapists who working institutions which deal with visual disability, multiple disabilities and deaf-blindness. By that time, those professionals were assisting visual disabled children. In the presentation and discussion of data provided, aspects which have been talked about in the literature concerning this issue were highlighted. Some of them are: precocious intervention, need for group work (professionals involved), receiving and giving orientation to families. Having as a support Winnicott´s theory, it was relevant to highlight the importance of a speech therapist paying special attention to specificities which characterize those children, besides, receiving well the family, specially the mother (or/ and the person in charge on the child). This should be done in order to make parents closer to the child, taking into account that an interruption this relationship may suffer might influence the kid s development. It s essential that professionals involved make constructive experiences possible in a visual disabled child s lifeA presente pesquisa, de caráter exploratório, teve como objetivo retratar o trabalho fonoaudiológico realizado junto a crianças com deficiência visual que freqüentam instituições, assim como compreender o papel que as profissionais nelas exercem. Para tanto, foram realizadas entrevistas semidirigidas com fonoaudiólogas que trabalham em instituições voltadas tanto para a deficiência visual, como para múltiplas deficiências e surdo-cegueira, mas que, na ocasião da coleta, atendiam crianças com deficiência visual. Na apresentação e discussão dos dados, foram destacados e comentados aspectos que vêm sendo abordados na literatura das diversas áreas que atuam com esse público, tais como: intervenção precoce, necessidade de os diversos profissionais envolvidos trabalharem em conjunto, acolhimento e/ou orientação aos familiares. Tendo como referência alguns pontos da teoria winnicottiana, foi destacada, então, a importância de o fonoaudiólogo contemplar as especificidades que caracterizam essas crianças, bem como acolher os familiares, em especial, as mães (e/ou cuidador), no sentido de aproximá-las de seu filho, visto que esta relação muitas vezes pode sofrer interrupções que influenciam no desenvolvimento da criança. É fundamental que os profissionais envolvidos possibilitem que a criança com deficiência visual viva experiências constitutivasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25064/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaDeficiência visualAtuação fonoaudiológicaWinnicottWinnicott, Donald Woods -- 1896-1971Deficientes visuais -- ReabilitacaoVisual disabilityPhonological workCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAUma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Marques Caldeira.pdf.txtMariana Marques Caldeira.pdf.txtExtracted texttext/plain206553https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/3/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.txtc4e2e1ec753f9d4f9eefb004a1f2d70eMD53ORIGINALMariana Marques Caldeira.pdfapplication/pdf1482639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/1/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf7896b45b5066214e9107752c5522f821MD51THUMBNAILMariana Marques Caldeira.pdf.jpgMariana Marques Caldeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3387https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/2/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.jpge63d438ba4d048182e9b06450237a207MD52handle/122062022-04-27 18:31:15.447oai:repositorio.pucsp.br:handle/12206Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T21:31:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
title Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
spellingShingle Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
Caldeira, Mariana Marques
Deficiência visual
Atuação fonoaudiológica
Winnicott
Winnicott, Donald Woods -- 1896-1971
Deficientes visuais -- Reabilitacao
Visual disability
Phonological work
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
title_short Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
title_full Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
title_fullStr Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
title_full_unstemmed Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
title_sort Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
author Caldeira, Mariana Marques
author_facet Caldeira, Mariana Marques
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Maia, Suzana Magalhães
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261841H4
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldeira, Mariana Marques
contributor_str_mv Maia, Suzana Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência visual
Atuação fonoaudiológica
Winnicott
Winnicott, Donald Woods -- 1896-1971
Deficientes visuais -- Reabilitacao
topic Deficiência visual
Atuação fonoaudiológica
Winnicott
Winnicott, Donald Woods -- 1896-1971
Deficientes visuais -- Reabilitacao
Visual disability
Phonological work
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Visual disability
Phonological work
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
description The present research, of explanatory character, had as objective to show phonological work done with visual disabled kids. Another goal was understanding the role professionals in this area have when working in institutions these kids go to. For that, semi-conducted interviews were made with speech therapists who working institutions which deal with visual disability, multiple disabilities and deaf-blindness. By that time, those professionals were assisting visual disabled children. In the presentation and discussion of data provided, aspects which have been talked about in the literature concerning this issue were highlighted. Some of them are: precocious intervention, need for group work (professionals involved), receiving and giving orientation to families. Having as a support Winnicott´s theory, it was relevant to highlight the importance of a speech therapist paying special attention to specificities which characterize those children, besides, receiving well the family, specially the mother (or/ and the person in charge on the child). This should be done in order to make parents closer to the child, taking into account that an interruption this relationship may suffer might influence the kid s development. It s essential that professionals involved make constructive experiences possible in a visual disabled child s life
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-09-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-07-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T18:12:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Caldeira, Mariana Marques. Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206
identifier_str_mv Caldeira, Mariana Marques. Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Fonoaudiologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/3/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/1/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/2/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c4e2e1ec753f9d4f9eefb004a1f2d70e
7896b45b5066214e9107752c5522f821
e63d438ba4d048182e9b06450237a207
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277842800771072