Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206 |
Resumo: | The present research, of explanatory character, had as objective to show phonological work done with visual disabled kids. Another goal was understanding the role professionals in this area have when working in institutions these kids go to. For that, semi-conducted interviews were made with speech therapists who working institutions which deal with visual disability, multiple disabilities and deaf-blindness. By that time, those professionals were assisting visual disabled children. In the presentation and discussion of data provided, aspects which have been talked about in the literature concerning this issue were highlighted. Some of them are: precocious intervention, need for group work (professionals involved), receiving and giving orientation to families. Having as a support Winnicott´s theory, it was relevant to highlight the importance of a speech therapist paying special attention to specificities which characterize those children, besides, receiving well the family, specially the mother (or/ and the person in charge on the child). This should be done in order to make parents closer to the child, taking into account that an interruption this relationship may suffer might influence the kid s development. It s essential that professionals involved make constructive experiences possible in a visual disabled child s life |
id |
PUC_SP-1_51b13329adc981368c4f4c1fc0119475 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/12206 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maia, Suzana Magalhãeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261841H4Caldeira, Mariana Marques2016-04-27T18:12:36Z2008-09-042008-07-29Caldeira, Mariana Marques. Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206The present research, of explanatory character, had as objective to show phonological work done with visual disabled kids. Another goal was understanding the role professionals in this area have when working in institutions these kids go to. For that, semi-conducted interviews were made with speech therapists who working institutions which deal with visual disability, multiple disabilities and deaf-blindness. By that time, those professionals were assisting visual disabled children. In the presentation and discussion of data provided, aspects which have been talked about in the literature concerning this issue were highlighted. Some of them are: precocious intervention, need for group work (professionals involved), receiving and giving orientation to families. Having as a support Winnicott´s theory, it was relevant to highlight the importance of a speech therapist paying special attention to specificities which characterize those children, besides, receiving well the family, specially the mother (or/ and the person in charge on the child). This should be done in order to make parents closer to the child, taking into account that an interruption this relationship may suffer might influence the kid s development. It s essential that professionals involved make constructive experiences possible in a visual disabled child s lifeA presente pesquisa, de caráter exploratório, teve como objetivo retratar o trabalho fonoaudiológico realizado junto a crianças com deficiência visual que freqüentam instituições, assim como compreender o papel que as profissionais nelas exercem. Para tanto, foram realizadas entrevistas semidirigidas com fonoaudiólogas que trabalham em instituições voltadas tanto para a deficiência visual, como para múltiplas deficiências e surdo-cegueira, mas que, na ocasião da coleta, atendiam crianças com deficiência visual. Na apresentação e discussão dos dados, foram destacados e comentados aspectos que vêm sendo abordados na literatura das diversas áreas que atuam com esse público, tais como: intervenção precoce, necessidade de os diversos profissionais envolvidos trabalharem em conjunto, acolhimento e/ou orientação aos familiares. Tendo como referência alguns pontos da teoria winnicottiana, foi destacada, então, a importância de o fonoaudiólogo contemplar as especificidades que caracterizam essas crianças, bem como acolher os familiares, em especial, as mães (e/ou cuidador), no sentido de aproximá-las de seu filho, visto que esta relação muitas vezes pode sofrer interrupções que influenciam no desenvolvimento da criança. É fundamental que os profissionais envolvidos possibilitem que a criança com deficiência visual viva experiências constitutivasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25064/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaDeficiência visualAtuação fonoaudiológicaWinnicottWinnicott, Donald Woods -- 1896-1971Deficientes visuais -- ReabilitacaoVisual disabilityPhonological workCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAUma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Marques Caldeira.pdf.txtMariana Marques Caldeira.pdf.txtExtracted texttext/plain206553https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/3/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.txtc4e2e1ec753f9d4f9eefb004a1f2d70eMD53ORIGINALMariana Marques Caldeira.pdfapplication/pdf1482639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/1/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf7896b45b5066214e9107752c5522f821MD51THUMBNAILMariana Marques Caldeira.pdf.jpgMariana Marques Caldeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3387https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/2/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.jpge63d438ba4d048182e9b06450237a207MD52handle/122062022-04-27 18:31:15.447oai:repositorio.pucsp.br:handle/12206Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T21:31:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
title |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
spellingShingle |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual Caldeira, Mariana Marques Deficiência visual Atuação fonoaudiológica Winnicott Winnicott, Donald Woods -- 1896-1971 Deficientes visuais -- Reabilitacao Visual disability Phonological work CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
title_short |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
title_full |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
title_fullStr |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
title_full_unstemmed |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
title_sort |
Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual |
author |
Caldeira, Mariana Marques |
author_facet |
Caldeira, Mariana Marques |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maia, Suzana Magalhães |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261841H4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caldeira, Mariana Marques |
contributor_str_mv |
Maia, Suzana Magalhães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiência visual Atuação fonoaudiológica Winnicott Winnicott, Donald Woods -- 1896-1971 Deficientes visuais -- Reabilitacao |
topic |
Deficiência visual Atuação fonoaudiológica Winnicott Winnicott, Donald Woods -- 1896-1971 Deficientes visuais -- Reabilitacao Visual disability Phonological work CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Visual disability Phonological work |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
description |
The present research, of explanatory character, had as objective to show phonological work done with visual disabled kids. Another goal was understanding the role professionals in this area have when working in institutions these kids go to. For that, semi-conducted interviews were made with speech therapists who working institutions which deal with visual disability, multiple disabilities and deaf-blindness. By that time, those professionals were assisting visual disabled children. In the presentation and discussion of data provided, aspects which have been talked about in the literature concerning this issue were highlighted. Some of them are: precocious intervention, need for group work (professionals involved), receiving and giving orientation to families. Having as a support Winnicott´s theory, it was relevant to highlight the importance of a speech therapist paying special attention to specificities which characterize those children, besides, receiving well the family, specially the mother (or/ and the person in charge on the child). This should be done in order to make parents closer to the child, taking into account that an interruption this relationship may suffer might influence the kid s development. It s essential that professionals involved make constructive experiences possible in a visual disabled child s life |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-09-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-07-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T18:12:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Caldeira, Mariana Marques. Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206 |
identifier_str_mv |
Caldeira, Mariana Marques. Uma leitura da atuação fonoaudiológica junto a crianças com deficiência visual. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Fonoaudiologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/3/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/1/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12206/2/Mariana%20Marques%20Caldeira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c4e2e1ec753f9d4f9eefb004a1f2d70e 7896b45b5066214e9107752c5522f821 e63d438ba4d048182e9b06450237a207 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277842800771072 |