Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geronimo, Rafael Rix
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10886
Resumo: This dissertation was aimed at developing an RPG (Role Playing Game), inspired on the Rhind Papyrus, to introduce the idea of unknown number to students of the seventh grade of elementary school. To this end, we discoursed on the pedagogical potential of the RPG found in some studies, which explore the game as a pedagogical tool. We also presented a brief description of the Rhind Mathematical Papyrus, as far as their parts, organization and content are concerned. From the method of false position, present in the Rhind Papyrus, we tried to develop issues, which were incorporated in the RPG, to introduce the idea of the unknown number. We present, thus, an account of the game application to a group of five students in a public school of Sao Paulo state. This report points to some strategies used by students to solve problems and to the positive and negative aspects of the game. Among the negative aspects we can list the difficulties related to non-linear narrative of the games, the language used in the game besides the fact that not all the students feel motivated to play RPG. With regard to the positive aspects, one can highlight the involvement of some students with problems in the game, which is noted at their attempt to solving problems, showing that the students faced the errors in a positive way
id PUC_SP-1_55cc5aeed3c20b9aae62adc83ebf2fa7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10886
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Saito, Fumikazuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778132A8http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4461226Z1Geronimo, Rafael Rix2016-04-27T16:57:10Z2011-11-232011-10-19Geronimo, Rafael Rix. Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind. 2011. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10886This dissertation was aimed at developing an RPG (Role Playing Game), inspired on the Rhind Papyrus, to introduce the idea of unknown number to students of the seventh grade of elementary school. To this end, we discoursed on the pedagogical potential of the RPG found in some studies, which explore the game as a pedagogical tool. We also presented a brief description of the Rhind Mathematical Papyrus, as far as their parts, organization and content are concerned. From the method of false position, present in the Rhind Papyrus, we tried to develop issues, which were incorporated in the RPG, to introduce the idea of the unknown number. We present, thus, an account of the game application to a group of five students in a public school of Sao Paulo state. This report points to some strategies used by students to solve problems and to the positive and negative aspects of the game. Among the negative aspects we can list the difficulties related to non-linear narrative of the games, the language used in the game besides the fact that not all the students feel motivated to play RPG. With regard to the positive aspects, one can highlight the involvement of some students with problems in the game, which is noted at their attempt to solving problems, showing that the students faced the errors in a positive wayEssa dissertação teve como objetivo a elaboração de um RPG (Role Playing Game), inspirado no Papiro de Rhind, para introduzir a noção de incógnita para alunos do sétimo ano do ensino fundamental. Para tanto, discorremos sobre as potencialidades pedagógicas do RPG presentes em alguns estudos que exploram o jogo como ferramenta pedagógica. Apresentamos também uma breve descrição do Papiro Matemático de Rhind, considerando suas partes, organização e conteúdo. A partir do método de falsa posição, presente no Papiro de Rhind, tentamos elaborar problemas, que foram incorporados no RPG, para introduzir a noção de incógnita. Apresentamos, assim, um relato da aplicação do jogo a um grupo de cinco alunos de uma escola publica estadual da grande São Paulo. Este relato aponta para algumas estratégias utilizadas pelos alunos para resolver os problemas e para os aspectos positivos e negativos do jogo. Dentre os aspectos negativos podemos listar as dificuldades relacionadas com a narrativa não linear das partidas, a linguagem que utilizamos no jogo além do fato de quem nem todos os estudantes se sentem motivados para jogar RPG. Como pontos positivos, podemos apontar para o envolvimento de alguns estudantes com os problemas presentes no jogo, o que é notório nas tentativas que os alunos fizeram para resolver os problemas, denotando que os alunos encararam os erros de uma maneira positivaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23961/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoPapiro matemático de RhindRPGMétodo de falsa posiçãoRhind PapyrusMethod of false positionRole Playing GameCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAElaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhindinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRafael Rix Geronimo.pdf.txtRafael Rix Geronimo.pdf.txtExtracted texttext/plain196908https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10886/3/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf.txt9636d3d0a85c3dc5d415bc87685460aeMD53ORIGINALRafael Rix Geronimo.pdfapplication/pdf1531716https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10886/1/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf40bba0d8031fc4da6471c6cc88efb43aMD51THUMBNAILRafael Rix Geronimo.pdf.jpgRafael Rix Geronimo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3527https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10886/2/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf.jpgf0ea0a7546971101957e81dc6fd9e739MD52handle/108862022-04-28 07:07:06.972oai:repositorio.pucsp.br:handle/10886Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:07:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
title Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
spellingShingle Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
Geronimo, Rafael Rix
Papiro matemático de Rhind
RPG
Método de falsa posição
Rhind Papyrus
Method of false position
Role Playing Game
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
title_full Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
title_fullStr Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
title_full_unstemmed Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
title_sort Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind
author Geronimo, Rafael Rix
author_facet Geronimo, Rafael Rix
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Saito, Fumikazu
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778132A8
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4461226Z1
dc.contributor.author.fl_str_mv Geronimo, Rafael Rix
contributor_str_mv Saito, Fumikazu
dc.subject.por.fl_str_mv Papiro matemático de Rhind
RPG
Método de falsa posição
topic Papiro matemático de Rhind
RPG
Método de falsa posição
Rhind Papyrus
Method of false position
Role Playing Game
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Rhind Papyrus
Method of false position
Role Playing Game
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation was aimed at developing an RPG (Role Playing Game), inspired on the Rhind Papyrus, to introduce the idea of unknown number to students of the seventh grade of elementary school. To this end, we discoursed on the pedagogical potential of the RPG found in some studies, which explore the game as a pedagogical tool. We also presented a brief description of the Rhind Mathematical Papyrus, as far as their parts, organization and content are concerned. From the method of false position, present in the Rhind Papyrus, we tried to develop issues, which were incorporated in the RPG, to introduce the idea of the unknown number. We present, thus, an account of the game application to a group of five students in a public school of Sao Paulo state. This report points to some strategies used by students to solve problems and to the positive and negative aspects of the game. Among the negative aspects we can list the difficulties related to non-linear narrative of the games, the language used in the game besides the fact that not all the students feel motivated to play RPG. With regard to the positive aspects, one can highlight the involvement of some students with problems in the game, which is noted at their attempt to solving problems, showing that the students faced the errors in a positive way
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-11-23
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-10-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Geronimo, Rafael Rix. Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind. 2011. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10886
identifier_str_mv Geronimo, Rafael Rix. Elaboração e proposta de um RPG (Role Playing Game) a partir do Papiro de Rhind. 2011. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10886/3/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10886/1/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10886/2/Rafael%20Rix%20Geronimo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9636d3d0a85c3dc5d415bc87685460ae
40bba0d8031fc4da6471c6cc88efb43a
f0ea0a7546971101957e81dc6fd9e739
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277892243226624