Lição de coisas: Igreja Católica e formação cultural para o cinema no Brasil e na Bahia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4063 |
Resumo: | This paper analyses the Catholic Church influence in the cultural formation for the cinema in Brazil and in Bahia, until the 60s. In spite of many studies gave relevance on Church´s performance as cinema censor device, the development of this analysis is from the role of the Church in social practices configuration of cinema, which is based on historic project of use of image. The theoretical-methodology route is anchored in memory which is considered as a category, object of knowledge and a fact in the world. From the relation between memory and cinema it s possible to understand how are is the union among habitus, practices and trajectories in happenings that ally systems of individual provisions to social conditions of existing, in a movement that organizes the past in a relation with the present. The theoretical assumptions are joined with the quantitative research which is based on bibliography that refers to the topic, historic documents of Catholic Church, newspapers, magazines and interviews. In order to find the way that the religious institute gathered the image as a symbolic element for spirit education , this study begins from the utilization of sacramental arts, optical invents like the dark chamber and the magic lantern, until it reaches the cinema. The latter was seen, at first, as a profane competitor, but soon it was renumbered as a moral and educational instrument and its use required the implementation of international documents and organizations. Speaking of Brazil and Bahia contexts, this paper shows how the catholic hierarchy and the lay apostolate acted in the realization of institutional practices and trajectories of people and groups related to the formation for the cinema and by the cinema |
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From the relation between memory and cinema it s possible to understand how are is the union among habitus, practices and trajectories in happenings that ally systems of individual provisions to social conditions of existing, in a movement that organizes the past in a relation with the present. The theoretical assumptions are joined with the quantitative research which is based on bibliography that refers to the topic, historic documents of Catholic Church, newspapers, magazines and interviews. In order to find the way that the religious institute gathered the image as a symbolic element for spirit education , this study begins from the utilization of sacramental arts, optical invents like the dark chamber and the magic lantern, until it reaches the cinema. The latter was seen, at first, as a profane competitor, but soon it was renumbered as a moral and educational instrument and its use required the implementation of international documents and organizations. Speaking of Brazil and Bahia contexts, this paper shows how the catholic hierarchy and the lay apostolate acted in the realization of institutional practices and trajectories of people and groups related to the formation for the cinema and by the cinemaEste trabalho analisa a influência da Igreja Católica na formação cultural para o cinema no Brasil e na Bahia, até a década de 1960. A despeito do relevo que diversos estudos deram à atuação da Igreja como aparelho censor do cinema, esta análise desenvolve-se a partir do papel da Igreja na configuração de práticas sociais de cinema, baseadas num projeto histórico de utilização da imagem. O percurso teórico-metodológico é ancorado na memória, considerando-a como categoria, objeto do conhecimento e fato no mundo. Esta relação entre memória e cinema possibilita compreender como se dá a concatenação de habitus, práticas e trajetórias numa conjuntura que alia sistemas de disposições individuais a condições sociais de existência, num movimento que organiza o passado em relação ao presente. Alia-se aos pressupostos teóricos a pesquisa qualitativa baseada em bibliografias referentes, documentos históricos da Igreja Católica, jornais, revistas e entrevistas. Buscando, num processo de longa duração, a forma com que a instituição religiosa se apropriou da imagem como elemento simbólico para a educação do espírito , a abordagem parte da utilização das artes sacras, passando por inventos ópticos como a câmara escura e a lanterna mágica, até chegar ao cinema. Este, inicialmente visto como um concorrente profano, logo passou a figurar como instrumento moral, moralizador e educador, cuja utilização demandou a implementação de organismos e documentos internacionais. No contexto do Brasil e da Bahia, este estudo destaca como se deram as ações da hierarquia católica e do apostolado leigo, no engendramento de práticas institucionais e trajetórias de indivíduos e grupos no que concerne à formação para o cinema e pelo cinemaUnivesidade Estadual do Sudoeste da Bahiaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12734/Raquel%20Costa%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisFormação culturalKruthaup, Hildebrando -- 1902-1986Cinema -- Aspectos religiosos -- Igreja CatolicaCinemas -- Bahia, BA -- HistoriaIgreja Catolica -- Bahia, BA -- HistoriaCatholic ChurchCultural formationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASLição de coisas: Igreja Católica e formação cultural para o cinema no Brasil e na BahiaLesson of things: Catholic Church and cultural formation for the cinema in Brazil and in Bahiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRaquel Costa Santos.pdf.txtRaquel Costa Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain412542https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4063/3/Raquel%20Costa%20Santos.pdf.txt0d6d4fe746a679fd664bef49dddcf8f5MD53ORIGINALRaquel Costa Santos.pdfapplication/pdf3201588https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4063/1/Raquel%20Costa%20Santos.pdfd2e4466378629dc86e099d52ffd395f5MD51THUMBNAILRaquel Costa Santos.pdf.jpgRaquel Costa Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3363https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4063/2/Raquel%20Costa%20Santos.pdf.jpgcdf72bc65c8f1e12a892b47aa06c5800MD52handle/40632022-04-28 18:54:26.563oai:repositorio.pucsp.br:handle/4063Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:54:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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