O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4929 |
Resumo: | This dissertation aims at showing that metalanguage constitutes the space of the real in Eduardo Coutinho's documentary films. The films chosen for analysis are: Twenty Years After (1984), Strong Saint (1999), Babilonia 2000 (2000) and Master Building (2002), in which I look at the processes of pre-production, production and editing in order to identify the director's specific techniques and authorial features. My main theoretical resources were concepts on the documentary genre developed by Bill Nichols (the reflexivity) and Jean-Claude Bernardet (the voice of experience). The analyses carried out made it possible to determine procedures which are typical of Coutinho's method, namely the use of interviews, the legitimisation of the characters' voices, the use of off-comentaries which do not aim at conveying the absolute truth, and the on-screen presence of the director, the crew and the technical apparatus. This method is based on an ethos and a political atitude which forbids the manipulation of the real, especially when it is a matter of broadcasting the voice and the image of the oppressed |
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Nagib, LuciaDias, Verônica Ferreira2016-04-26T18:16:22Z2007-09-102003-09-03Dias, Verônica Ferreira. O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho. 2003. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4929This dissertation aims at showing that metalanguage constitutes the space of the real in Eduardo Coutinho's documentary films. The films chosen for analysis are: Twenty Years After (1984), Strong Saint (1999), Babilonia 2000 (2000) and Master Building (2002), in which I look at the processes of pre-production, production and editing in order to identify the director's specific techniques and authorial features. My main theoretical resources were concepts on the documentary genre developed by Bill Nichols (the reflexivity) and Jean-Claude Bernardet (the voice of experience). The analyses carried out made it possible to determine procedures which are typical of Coutinho's method, namely the use of interviews, the legitimisation of the characters' voices, the use of off-comentaries which do not aim at conveying the absolute truth, and the on-screen presence of the director, the crew and the technical apparatus. This method is based on an ethos and a political atitude which forbids the manipulation of the real, especially when it is a matter of broadcasting the voice and the image of the oppressedO presente estudo tem como premissa a idéia de que a metalinguagem constitui o espaço do real nos documentários de Eduardo Coutinho. Como objeto de análise foram escolhidos os filmes Cabra marcado para morrer (1984), Santo forte (1999), Babilônia 2000 (2000) e Edifício Master (2002), nos quais são investigados os processos de pré-produção, produção e montagem para se identificar a técnica específica e o traço autoral do diretor. Como referenciais teóricos básicos foram utilizados conceitos desenvolvidos por Nichols (categoria reflexiva) e Bernardet (voz da experiência) a propósito do cinema documentário. As análises realizadas permitiram que se delineassem procedimentos que caracterizam o método de Coutinho, qual seja, a realização de entrevistas, a legitimação da voz dos personagens, a utilização de locutores sem domínio total da verdade, e a presença em cena do realizador, da equipe e do aparato técnico. Esse método se pauta por uma ética e numa atitude política que proíbem a manipulação do real, especialmente quando se trata de veicular a voz e a imagem das classes desfavorecidasFundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13727/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoPré-produçãoProduçãoMontagemCoutinho, Eduardo -- 1933- -- Critica e interpretacaoCinema brasileiroPre-productionProductionEditingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinhoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVeronica Ferreira Dias.pdf.txtVeronica Ferreira Dias.pdf.txtExtracted texttext/plain107https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/3/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.txt79df601aaddc42709fea1adb2a7d329bMD53ORIGINALVeronica Ferreira Dias.pdfapplication/pdf11039938https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/1/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdfaeb21b0a1ee309e2e6393383163b940cMD51THUMBNAILVeronica Ferreira Dias.pdf.jpgVeronica Ferreira Dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/2/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.jpgdbc4f7b993a0678a0dc5d0980fa64a6bMD52handle/49292022-04-28 19:14:32.564oai:repositorio.pucsp.br:handle/4929Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:14:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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