O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Verônica Ferreira
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4929
Resumo: This dissertation aims at showing that metalanguage constitutes the space of the real in Eduardo Coutinho's documentary films. The films chosen for analysis are: Twenty Years After (1984), Strong Saint (1999), Babilonia 2000 (2000) and Master Building (2002), in which I look at the processes of pre-production, production and editing in order to identify the director's specific techniques and authorial features. My main theoretical resources were concepts on the documentary genre developed by Bill Nichols (the reflexivity) and Jean-Claude Bernardet (the voice of experience). The analyses carried out made it possible to determine procedures which are typical of Coutinho's method, namely the use of interviews, the legitimisation of the characters' voices, the use of off-comentaries which do not aim at conveying the absolute truth, and the on-screen presence of the director, the crew and the technical apparatus. This method is based on an ethos and a political atitude which forbids the manipulation of the real, especially when it is a matter of broadcasting the voice and the image of the oppressed
id PUC_SP-1_6281545e48767969602bf53e0459ba0f
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4929
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Nagib, LuciaDias, Verônica Ferreira2016-04-26T18:16:22Z2007-09-102003-09-03Dias, Verônica Ferreira. O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho. 2003. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4929This dissertation aims at showing that metalanguage constitutes the space of the real in Eduardo Coutinho's documentary films. The films chosen for analysis are: Twenty Years After (1984), Strong Saint (1999), Babilonia 2000 (2000) and Master Building (2002), in which I look at the processes of pre-production, production and editing in order to identify the director's specific techniques and authorial features. My main theoretical resources were concepts on the documentary genre developed by Bill Nichols (the reflexivity) and Jean-Claude Bernardet (the voice of experience). The analyses carried out made it possible to determine procedures which are typical of Coutinho's method, namely the use of interviews, the legitimisation of the characters' voices, the use of off-comentaries which do not aim at conveying the absolute truth, and the on-screen presence of the director, the crew and the technical apparatus. This method is based on an ethos and a political atitude which forbids the manipulation of the real, especially when it is a matter of broadcasting the voice and the image of the oppressedO presente estudo tem como premissa a idéia de que a metalinguagem constitui o espaço do real nos documentários de Eduardo Coutinho. Como objeto de análise foram escolhidos os filmes Cabra marcado para morrer (1984), Santo forte (1999), Babilônia 2000 (2000) e Edifício Master (2002), nos quais são investigados os processos de pré-produção, produção e montagem para se identificar a técnica específica e o traço autoral do diretor. Como referenciais teóricos básicos foram utilizados conceitos desenvolvidos por Nichols (categoria reflexiva) e Bernardet (voz da experiência) a propósito do cinema documentário. As análises realizadas permitiram que se delineassem procedimentos que caracterizam o método de Coutinho, qual seja, a realização de entrevistas, a legitimação da voz dos personagens, a utilização de locutores sem domínio total da verdade, e a presença em cena do realizador, da equipe e do aparato técnico. Esse método se pauta por uma ética e numa atitude política que proíbem a manipulação do real, especialmente quando se trata de veicular a voz e a imagem das classes desfavorecidasFundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13727/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoPré-produçãoProduçãoMontagemCoutinho, Eduardo -- 1933- -- Critica e interpretacaoCinema brasileiroPre-productionProductionEditingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinhoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVeronica Ferreira Dias.pdf.txtVeronica Ferreira Dias.pdf.txtExtracted texttext/plain107https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/3/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.txt79df601aaddc42709fea1adb2a7d329bMD53ORIGINALVeronica Ferreira Dias.pdfapplication/pdf11039938https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/1/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdfaeb21b0a1ee309e2e6393383163b940cMD51THUMBNAILVeronica Ferreira Dias.pdf.jpgVeronica Ferreira Dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/2/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.jpgdbc4f7b993a0678a0dc5d0980fa64a6bMD52handle/49292022-04-28 19:14:32.564oai:repositorio.pucsp.br:handle/4929Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:14:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
title O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
spellingShingle O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
Dias, Verônica Ferreira
Pré-produção
Produção
Montagem
Coutinho, Eduardo -- 1933- -- Critica e interpretacao
Cinema brasileiro
Pre-production
Production
Editing
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
title_full O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
title_fullStr O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
title_full_unstemmed O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
title_sort O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho
author Dias, Verônica Ferreira
author_facet Dias, Verônica Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Nagib, Lucia
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Verônica Ferreira
contributor_str_mv Nagib, Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Pré-produção
Produção
Montagem
Coutinho, Eduardo -- 1933- -- Critica e interpretacao
Cinema brasileiro
topic Pré-produção
Produção
Montagem
Coutinho, Eduardo -- 1933- -- Critica e interpretacao
Cinema brasileiro
Pre-production
Production
Editing
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Pre-production
Production
Editing
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This dissertation aims at showing that metalanguage constitutes the space of the real in Eduardo Coutinho's documentary films. The films chosen for analysis are: Twenty Years After (1984), Strong Saint (1999), Babilonia 2000 (2000) and Master Building (2002), in which I look at the processes of pre-production, production and editing in order to identify the director's specific techniques and authorial features. My main theoretical resources were concepts on the documentary genre developed by Bill Nichols (the reflexivity) and Jean-Claude Bernardet (the voice of experience). The analyses carried out made it possible to determine procedures which are typical of Coutinho's method, namely the use of interviews, the legitimisation of the characters' voices, the use of off-comentaries which do not aim at conveying the absolute truth, and the on-screen presence of the director, the crew and the technical apparatus. This method is based on an ethos and a political atitude which forbids the manipulation of the real, especially when it is a matter of broadcasting the voice and the image of the oppressed
publishDate 2003
dc.date.issued.fl_str_mv 2003-09-03
dc.date.available.fl_str_mv 2007-09-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:16:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Dias, Verônica Ferreira. O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho. 2003. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4929
identifier_str_mv Dias, Verônica Ferreira. O espaço do real: a metalinguagem nos documentários de Eduardo Coutinho. 2003. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4929
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/3/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/1/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4929/2/Veronica%20Ferreira%20Dias.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 79df601aaddc42709fea1adb2a7d329b
aeb21b0a1ee309e2e6393383163b940c
dbc4f7b993a0678a0dc5d0980fa64a6b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278026782867456