Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9864 |
Resumo: | perspective of the complexity for creating web curricula is carried out from the project Teia da Vida - developed at the Universidade Federal de Goiás by Laboratório de Tecnologia da Informação e Mídias Educacionais, which was dedicated between the years 2007-2010 to the production of digital content in biology for high school. The focus of this study covers the steps occurred during the production processes constituted by moments of reflections about the action, workshops, experiments, ideas production and products that involved high school students. The research goal is therefore to conduct a document analysis of processes and products, trying to identify an approach to the complex thinking. For this are made forty-one (41) intelligibility indicators of complexity based on the principles of complexity formulated by Edgar Morin, which form the basis for information and data analysis originated from interviews and products made by students. Of the forty-one (41) produced indicators, from the analysis were selected twenty-two (22) and from the metaanalysis made emerge two more (2). Finally, I show limits and possibilities of educational technology processes and productions from the perspective of activity and complex thinking pointing to creation of web curricula |
id |
PUC_SP-1_62bce84009876629dac338a70d8eede4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9864 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784787H6Barreto, Gilson Oliveira2016-04-27T14:31:38Z2015-11-052015-09-15Barreto, Gilson Oliveira. Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos. 2015. 180 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9864perspective of the complexity for creating web curricula is carried out from the project Teia da Vida - developed at the Universidade Federal de Goiás by Laboratório de Tecnologia da Informação e Mídias Educacionais, which was dedicated between the years 2007-2010 to the production of digital content in biology for high school. The focus of this study covers the steps occurred during the production processes constituted by moments of reflections about the action, workshops, experiments, ideas production and products that involved high school students. The research goal is therefore to conduct a document analysis of processes and products, trying to identify an approach to the complex thinking. For this are made forty-one (41) intelligibility indicators of complexity based on the principles of complexity formulated by Edgar Morin, which form the basis for information and data analysis originated from interviews and products made by students. Of the forty-one (41) produced indicators, from the analysis were selected twenty-two (22) and from the metaanalysis made emerge two more (2). Finally, I show limits and possibilities of educational technology processes and productions from the perspective of activity and complex thinking pointing to creation of web curriculanuma perspectiva da complexidade para a criação de web currículos, é realizada no universo do projeto Teia da Vida - desenvolvido na Universidade Federal de Goiás pelo Laboratório de Tecnologia da Informação e Mídias Educacionais, que se dedicou entre os anos de 2007 a 2010, à produção de conteúdos digitais na área de biologia para o Ensino Médio. O recorte feito para este estudo abrange as etapas que ocorreram durante os processos de produção constituídos por momentos de reflexões sobre a ação, oficinas, experimentos, produção de ideias e produtos que envolveram estudantes do Ensino Médio. O objetivo da investigação é, portanto, realizar uma análise documental dos processos e produtos, buscando identificar a aproximação com o pensamento complexo. Para isto são elaborados quarenta e um (41) indicadores de inteligibilidade da complexidade com base nos princípios de complexidade formulados por Edgar Morin, os quais formam a base de sustentação para a análise de informações e dados originados dos relatos e produtos elaborados pelos estudantes. Dos quarenta e um (41) indicadores elaborados, a partir da análise sobressaem vinte e três (23) e da meta análise que realizo emergem mais dois (2). Ao final, explicito limites e possibilidades de processos e produções de tecnologias educacionais na perspectiva do pensamento complexo e ação com vistas à criação de web currículosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22877/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPensamento complexoTecnologias educacionais digitaisAçãoWeb currículoIndicadores de complexidadeAto técnicoThinking complexEducational technologiesActionWeb curriculumIndicators of complexityTechnical actCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOTeia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGilson Oliveira Barreto.pdf.txtGilson Oliveira Barreto.pdf.txtExtracted texttext/plain319721https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9864/3/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf.txt987848c278cd22a70987462f046ceb18MD53ORIGINALGilson Oliveira Barreto.pdfapplication/pdf13860680https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9864/1/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf02ac66e3e41498aaab99a3a97d06a700MD51THUMBNAILGilson Oliveira Barreto.pdf.jpgGilson Oliveira Barreto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4063https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9864/2/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf.jpga75546f06be88ecea8fef5e17f740b4aMD52handle/98642023-06-15 11:42:14.298oai:repositorio.pucsp.br:handle/9864Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-15T14:42:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
title |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
spellingShingle |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos Barreto, Gilson Oliveira Pensamento complexo Tecnologias educacionais digitais Ação Web currículo Indicadores de complexidade Ato técnico Thinking complex Educational technologies Action Web curriculum Indicators of complexity Technical act CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
title_full |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
title_fullStr |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
title_full_unstemmed |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
title_sort |
Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos |
author |
Barreto, Gilson Oliveira |
author_facet |
Barreto, Gilson Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784787H6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Gilson Oliveira |
contributor_str_mv |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento complexo Tecnologias educacionais digitais Ação Web currículo Indicadores de complexidade Ato técnico |
topic |
Pensamento complexo Tecnologias educacionais digitais Ação Web currículo Indicadores de complexidade Ato técnico Thinking complex Educational technologies Action Web curriculum Indicators of complexity Technical act CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Thinking complex Educational technologies Action Web curriculum Indicators of complexity Technical act |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
perspective of the complexity for creating web curricula is carried out from the project Teia da Vida - developed at the Universidade Federal de Goiás by Laboratório de Tecnologia da Informação e Mídias Educacionais, which was dedicated between the years 2007-2010 to the production of digital content in biology for high school. The focus of this study covers the steps occurred during the production processes constituted by moments of reflections about the action, workshops, experiments, ideas production and products that involved high school students. The research goal is therefore to conduct a document analysis of processes and products, trying to identify an approach to the complex thinking. For this are made forty-one (41) intelligibility indicators of complexity based on the principles of complexity formulated by Edgar Morin, which form the basis for information and data analysis originated from interviews and products made by students. Of the forty-one (41) produced indicators, from the analysis were selected twenty-two (22) and from the metaanalysis made emerge two more (2). Finally, I show limits and possibilities of educational technology processes and productions from the perspective of activity and complex thinking pointing to creation of web curricula |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-11-05 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-09-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barreto, Gilson Oliveira. Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos. 2015. 180 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9864 |
identifier_str_mv |
Barreto, Gilson Oliveira. Teia da vida: processos e produção de tecnologias educacionais numa perspectiva da complexidade para criação de web currículos. 2015. 180 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9864/3/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9864/1/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9864/2/Gilson%20Oliveira%20Barreto.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
987848c278cd22a70987462f046ceb18 02ac66e3e41498aaab99a3a97d06a700 a75546f06be88ecea8fef5e17f740b4a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277856912506880 |