Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649 |
Resumo: | In addition to the apprehension of the strictly linguistic elements of the text, the presented concepts within the scope of Discourse Analysis (DA) allow the identification, observation and study of all types of statements in their socio-historical and ideological context. From this perspective, this work aims to analyze, from a discursive perspective, the verses of the song Strange Fruit, considered the first anti-racist protest song - and one of the most iconic works focused on this theme, interpreted by the black American singer Billie Holiday, in the context of racial segregation in the United States. From the theoretical perspective, we resort to the Discourse Analysis of enunciative basis, as formulated by Dominique Maingueneau, more specifically, to the concepts of enunciation scene, there the comprehensive, generic and scenography scenes, and discursive ethos are understood. From the methodological perspective, we mobilized the referred concepts to Strange Fruit's verses, undertaking the analysis of the enunciative-discursive marks, in order to explain the movements of construction of the utterance and the meanings produced by the discourse. The results achieved in this analytical path indicate that the mobilization of such notions, combined with the principles of interdiscourse, discursive practice and intersemiotic practice, brought contributions that point to the historical relevance of Strange Fruit, and, consequently, to the recurrent circulation of this event at different times and media |
id |
PUC_SP-1_63f83323820731a5e71e4a4c1ced86b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/23649 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria Cecília Pérez de Souza ehttp://lattes.cnpq.br/2267277822656501Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de2021-08-06T12:20:41Z2021-06-17Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de. Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit. 2021.90 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649In addition to the apprehension of the strictly linguistic elements of the text, the presented concepts within the scope of Discourse Analysis (DA) allow the identification, observation and study of all types of statements in their socio-historical and ideological context. From this perspective, this work aims to analyze, from a discursive perspective, the verses of the song Strange Fruit, considered the first anti-racist protest song - and one of the most iconic works focused on this theme, interpreted by the black American singer Billie Holiday, in the context of racial segregation in the United States. From the theoretical perspective, we resort to the Discourse Analysis of enunciative basis, as formulated by Dominique Maingueneau, more specifically, to the concepts of enunciation scene, there the comprehensive, generic and scenography scenes, and discursive ethos are understood. From the methodological perspective, we mobilized the referred concepts to Strange Fruit's verses, undertaking the analysis of the enunciative-discursive marks, in order to explain the movements of construction of the utterance and the meanings produced by the discourse. The results achieved in this analytical path indicate that the mobilization of such notions, combined with the principles of interdiscourse, discursive practice and intersemiotic practice, brought contributions that point to the historical relevance of Strange Fruit, and, consequently, to the recurrent circulation of this event at different times and mediaPara além da apreensão dos elementos estritamente linguísticos do texto, os conceitos apresentados no âmbito da Análise do Discurso (AD) permitem a identificação, a observação e o estudo de todo tipo de enunciado em seu contexto sócio-histórico e ideológico. Sob este ponto de vista, este trabalho tem por objetivo analisar, da perspectiva discursiva, os versos da canção Strange Fruit, considerada a primeira música de protesto antirracista – e uma das mais icônicas obras voltadas a esta temática – interpretada pela cantora negra norte-americana Billie Holiday, em meio ao contexto da segregação racial nos Estados Unidos. Do ponto de vista teórico, recorremos a Análise do Discurso de base enunciativa, tal como formulada por Dominique Maingueneau, mais especificamente, aos conceitos de cena de enunciação, aí compreendidas as cenas englobante, genérica e cenografia, e de ethos discursivo. Do ponto de vista metodológico, mobilizamos os referidos conceitos aos versos de Strange Fruit, empreendendo a análise das marcas enunciativo-discursivas, a fim de explicitar os movimentos de construção do enunciado e os sentidos produzidos pelo discurso. Os resultados alcançados indicam que a mobilização de tais noções, aliada aos princípios do interdiscurso, da prática discursiva e da prática intersemiótica, trouxe contribuições que apontam para a relevância histórica de Strange Fruit, e, consequentemente, para a circulação recorrente desse evento em diferentes épocas e mídiasConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/53755/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesAnálise do discursoCenografiaEthos DiscursivoDiscourse analysisScenographyDiscursive ethosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESCenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruitinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.txtDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.txtExtracted texttext/plain183520https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/4/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txte6a59f96e7765837a196012e3ca7ae8fMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdfDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdfapplication/pdf1078181https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/2/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf0903dbffd06b78374682b3bf51ca71d4MD52THUMBNAILDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.jpgDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3061https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/3/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpge6e42f31bdd18404e708c0f92d49eac3MD53handle/236492022-02-04 10:23:52.264oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-04T13:23:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
title |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
spellingShingle |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de Análise do discurso Cenografia Ethos Discursivo Discourse analysis Scenography Discursive ethos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
title_full |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
title_fullStr |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
title_full_unstemmed |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
title_sort |
Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit |
author |
Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de |
author_facet |
Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria Cecília Pérez de Souza e |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2267277822656501 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de |
contributor_str_mv |
Silva, Maria Cecília Pérez de Souza e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso Cenografia Ethos Discursivo |
topic |
Análise do discurso Cenografia Ethos Discursivo Discourse analysis Scenography Discursive ethos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discourse analysis Scenography Discursive ethos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
In addition to the apprehension of the strictly linguistic elements of the text, the presented concepts within the scope of Discourse Analysis (DA) allow the identification, observation and study of all types of statements in their socio-historical and ideological context. From this perspective, this work aims to analyze, from a discursive perspective, the verses of the song Strange Fruit, considered the first anti-racist protest song - and one of the most iconic works focused on this theme, interpreted by the black American singer Billie Holiday, in the context of racial segregation in the United States. From the theoretical perspective, we resort to the Discourse Analysis of enunciative basis, as formulated by Dominique Maingueneau, more specifically, to the concepts of enunciation scene, there the comprehensive, generic and scenography scenes, and discursive ethos are understood. From the methodological perspective, we mobilized the referred concepts to Strange Fruit's verses, undertaking the analysis of the enunciative-discursive marks, in order to explain the movements of construction of the utterance and the meanings produced by the discourse. The results achieved in this analytical path indicate that the mobilization of such notions, combined with the principles of interdiscourse, discursive practice and intersemiotic practice, brought contributions that point to the historical relevance of Strange Fruit, and, consequently, to the recurrent circulation of this event at different times and media |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-08-06T12:20:41Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-06-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de. Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit. 2021.90 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649 |
identifier_str_mv |
Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de. Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit. 2021.90 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/4/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/1/license.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/2/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/3/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e6a59f96e7765837a196012e3ca7ae8f bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 0903dbffd06b78374682b3bf51ca71d4 e6e42f31bdd18404e708c0f92d49eac3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821691123270156288 |