Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinelli, Danielle Maximo Plens
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14612
Resumo: This paper aims to present an analysis of the discourse reference in digital forums, especially concerning to the role of indirect anaphors in the discursive topic development. This way, we will bring together studies about the hypertextual writing (Xavier, 2002; Crystal, 2001; Marcuschi, 2004; Espéret, 1996 and Komesu, 2005), and studies about the discourse reference, concept understood as an activity by which the subjects, as partners in the interaction, build and re-build, in and by the discourse, the objects they want to refer to (cf.: Mondada and Dubois, 2003; Koch, 2004, 2005 and 2008; Marcuschi, 2001, 2005, 2006 and 2007). Among the discourse reference studies, it s relevant to mention here the phenomenon named indirect anaphors as the way it s understood by Schwarz (2000) and Marcuschi (2005). Owing to the objective of this research, we selected a digital forum, set on the worldwide web and, from this forum, we extracted messages produced by users during the discussion of a specific discursive topic. The results of the analysis show that in the course of the interaction, the inter-actors build anaphors with no previous referent that is able to be pointed out in the text, because they are merely suggested in the discursive memory or in the co-text, using words or expressions that work as their anchors . Nonetheless, these anaphors, far from compromising the interacting, they remark the fundamental multi-linearity of a given text and contribute to the textual progression and the global coherence
id PUC_SP-1_63fceb28bb2d40a19d9711ae6cb812d8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14612
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4594943E7Pinelli, Danielle Maximo Plens2016-04-28T19:34:43Z2010-02-022009-11-26Pinelli, Danielle Maximo Plens. Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14612This paper aims to present an analysis of the discourse reference in digital forums, especially concerning to the role of indirect anaphors in the discursive topic development. This way, we will bring together studies about the hypertextual writing (Xavier, 2002; Crystal, 2001; Marcuschi, 2004; Espéret, 1996 and Komesu, 2005), and studies about the discourse reference, concept understood as an activity by which the subjects, as partners in the interaction, build and re-build, in and by the discourse, the objects they want to refer to (cf.: Mondada and Dubois, 2003; Koch, 2004, 2005 and 2008; Marcuschi, 2001, 2005, 2006 and 2007). Among the discourse reference studies, it s relevant to mention here the phenomenon named indirect anaphors as the way it s understood by Schwarz (2000) and Marcuschi (2005). Owing to the objective of this research, we selected a digital forum, set on the worldwide web and, from this forum, we extracted messages produced by users during the discussion of a specific discursive topic. The results of the analysis show that in the course of the interaction, the inter-actors build anaphors with no previous referent that is able to be pointed out in the text, because they are merely suggested in the discursive memory or in the co-text, using words or expressions that work as their anchors . Nonetheless, these anaphors, far from compromising the interacting, they remark the fundamental multi-linearity of a given text and contribute to the textual progression and the global coherenceO presente trabalho tem por finalidade apresentar uma análise da referenciação em fóruns digitais, mais especificamente, no tocante à constituição de anáforas indiretas no desenvolvimento de um tópico discursivo. Articularemos, desse modo, estudos voltados para a escrita hipertextual (cf.: Xavier, 2002; Crystal, 2001; Marcuschi, 2004; Espéret, 1996 e Komesu, 2005) e estudos sobre a referenciação concebida como atividade por meio da qual os sujeitos participantes de uma interação constroem e reconstroem no e pelo discurso os objetos a que fazem referência (cf.: Mondada e Dubois, 2003; Koch, 2004, 2005 e 2008; Marcuschi, 2001, 2005, 2006 e 2007). No conjunto dos estudos sobre a referenciação, ganha relevância, nesta pesquisa, o fenômeno denominado de anáforas indiretas como compreendido por Schwarz (2000) e Marcuschi (2005). Tendo em vista o objetivo da pesquisa foi selecionado um fórum digital constituído na rede mundial de computadores e, desse fórum, extraídas mensagens produzidas por participantes no curso da discussão de um determinado tópico discursivo. Os resultados da análise indicam que no curso da interação em fórum digital os interactantes constroem anáforas cujo referente não pode ser localizado pontualmente no texto, visto que estão apenas sugeridos na memória discursiva ou no cotexto por meio de palavras ou expressões que servem de âncoras . No entanto, essas anáforas, longe de comprometer a interação, assinalam a multilinearidade constitutiva do texto e contribuem para a progressão textual e o plano da coerência globalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30612/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaReferenciaçãoAnáfora indiretaHipertextoFórum digitalEnsino de língua portuguesaAnafora (Linguistica)Lingua portuguesa -- Estudo e ensinoReferencia (Linguistica)Sistema hipertextoDiscourse referenceIndirect anaphorHypertextDigital forumCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAReferenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDanielle Maximo Plens Pinelli.pdf.txtDanielle Maximo Plens Pinelli.pdf.txtExtracted texttext/plain186899https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14612/3/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdf.txt27ceede55e03cb6b970157b4e566f512MD53ORIGINALDanielle Maximo Plens Pinelli.pdfapplication/pdf4672954https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14612/1/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdffc0a5be2d4fa58aa24e37d484dc4c0f8MD51THUMBNAILDanielle Maximo Plens Pinelli.pdf.jpgDanielle Maximo Plens Pinelli.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3737https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14612/2/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdf.jpge08bbc7fce49ed97da2a981e0f2665c5MD52handle/146122022-04-27 21:59:38.581oai:repositorio.pucsp.br:handle/14612Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:59:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
title Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
spellingShingle Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
Pinelli, Danielle Maximo Plens
Referenciação
Anáfora indireta
Hipertexto
Fórum digital
Ensino de língua portuguesa
Anafora (Linguistica)
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Referencia (Linguistica)
Sistema hipertexto
Discourse reference
Indirect anaphor
Hypertext
Digital forum
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
title_full Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
title_fullStr Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
title_full_unstemmed Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
title_sort Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa
author Pinelli, Danielle Maximo Plens
author_facet Pinelli, Danielle Maximo Plens
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4594943E7
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinelli, Danielle Maximo Plens
contributor_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Referenciação
Anáfora indireta
Hipertexto
Fórum digital
Ensino de língua portuguesa
Anafora (Linguistica)
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Referencia (Linguistica)
Sistema hipertexto
topic Referenciação
Anáfora indireta
Hipertexto
Fórum digital
Ensino de língua portuguesa
Anafora (Linguistica)
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Referencia (Linguistica)
Sistema hipertexto
Discourse reference
Indirect anaphor
Hypertext
Digital forum
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Discourse reference
Indirect anaphor
Hypertext
Digital forum
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This paper aims to present an analysis of the discourse reference in digital forums, especially concerning to the role of indirect anaphors in the discursive topic development. This way, we will bring together studies about the hypertextual writing (Xavier, 2002; Crystal, 2001; Marcuschi, 2004; Espéret, 1996 and Komesu, 2005), and studies about the discourse reference, concept understood as an activity by which the subjects, as partners in the interaction, build and re-build, in and by the discourse, the objects they want to refer to (cf.: Mondada and Dubois, 2003; Koch, 2004, 2005 and 2008; Marcuschi, 2001, 2005, 2006 and 2007). Among the discourse reference studies, it s relevant to mention here the phenomenon named indirect anaphors as the way it s understood by Schwarz (2000) and Marcuschi (2005). Owing to the objective of this research, we selected a digital forum, set on the worldwide web and, from this forum, we extracted messages produced by users during the discussion of a specific discursive topic. The results of the analysis show that in the course of the interaction, the inter-actors build anaphors with no previous referent that is able to be pointed out in the text, because they are merely suggested in the discursive memory or in the co-text, using words or expressions that work as their anchors . Nonetheless, these anaphors, far from compromising the interacting, they remark the fundamental multi-linearity of a given text and contribute to the textual progression and the global coherence
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-11-26
dc.date.available.fl_str_mv 2010-02-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pinelli, Danielle Maximo Plens. Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14612
identifier_str_mv Pinelli, Danielle Maximo Plens. Referenciação em fórum digital: uma contribuição para o ensino de língua portuguesa. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14612
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14612/3/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14612/1/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14612/2/Danielle%20Maximo%20Plens%20Pinelli.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 27ceede55e03cb6b970157b4e566f512
fc0a5be2d4fa58aa24e37d484dc4c0f8
e08bbc7fce49ed97da2a981e0f2665c5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277970943049728