Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20203 |
Resumo: | The thesis analyzes the constitution of the body in contemporary theatrical experiences where, through failures, deactivations and impossibilities, states that generate perceptual impacts, both in actors and spectators, are activated. Examples of those creation modes were selected works of the Japanese group Chelfitsch, Cia. Brasileira de Teatro and two plays directed by Carolina Mendonça, and also a practical experience, which proposes an alliance between academic and artistic research. The theoretical foundation relies on the indisciplinary methodology proposed by the corpomídia theory (KATZ and GREINER, 2005) which organizes networks between different areas of knowledge. Moreover, theoretical references from the field of theater and body studies are mobilized, as well as philosophical formulations of authors such as Giorgio Agamben (2008, 2014), Judith Halberstam (2011) and Jacques Derrida (2012). The expected result is to explicit the ways the operators - terms and concepts - are articulated to the bodily actions that cause destabilization in their usual functionality in life and aesthetic models given a priori, finding these same displacements, their political and performative potency |
id |
PUC_SP-1_65d2389b1e3b3ea297908f711d40ec21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/20203 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Greiner, Christinehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769513Z7Raquel, Fernanda2017-07-11T12:43:29Z2017-06-28Raquel, Fernanda. Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades. 2017. 163 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20203The thesis analyzes the constitution of the body in contemporary theatrical experiences where, through failures, deactivations and impossibilities, states that generate perceptual impacts, both in actors and spectators, are activated. Examples of those creation modes were selected works of the Japanese group Chelfitsch, Cia. Brasileira de Teatro and two plays directed by Carolina Mendonça, and also a practical experience, which proposes an alliance between academic and artistic research. The theoretical foundation relies on the indisciplinary methodology proposed by the corpomídia theory (KATZ and GREINER, 2005) which organizes networks between different areas of knowledge. Moreover, theoretical references from the field of theater and body studies are mobilized, as well as philosophical formulations of authors such as Giorgio Agamben (2008, 2014), Judith Halberstam (2011) and Jacques Derrida (2012). The expected result is to explicit the ways the operators - terms and concepts - are articulated to the bodily actions that cause destabilization in their usual functionality in life and aesthetic models given a priori, finding these same displacements, their political and performative potencyA tese analisa a constituição do corpo em experiências teatrais contemporâneas nas quais, através de falhas, desativações e impossibilidades, são ativados estados que geram impactos perceptivos, tanto em atores como em espectadores. Como exemplificações desse modo de criar foram selecionados trabalhos do grupo japonês Chelfitsch, da Cia. Brasileira de Teatro e duas peças dirigidas por Carolina Mendonça, além de incluir uma experiência prática, que propõe uma aliança entre pesquisa acadêmica e artística. A fundamentação teórica apoia-se na metodologia indisciplinar constituída pela teoria corpomídia (KATZ e GREINER, 2005) que organiza redes entre diversas áreas do conhecimento. Além disso, são mobilizadas referências teóricas do campo de estudos teatrais e do corpo, assim como, formulações filosóficas de autores como Giorgio Agamben (2008, 2014), Judith Halberstam (2011) e Jacques Derrida (2012). O resultado esperado é a explicitação de modos de articular operadores – termos e conceitos – a ações corporais, que provocam desestabilizações em suas funcionalidades habituais na vida e nos modelos estéticos dados a priori, encontrando nestes mesmos deslocamentos, a sua potência política e performativaFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESPapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/42703/Fernanda%20Raquel.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesFigura humana na arteRepresentação (Atores)Criação (Literária, artística, etc.)Human figure in artCreation (Literary, artistic, etc.)Representation (Actors)CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEmergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidadesEmergences of the body in the contemporary theatrical scene: the potency of failures, deactivations and impossibilitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFernanda Raquel.pdf.txtFernanda Raquel.pdf.txtExtracted texttext/plain420437https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/4/Fernanda%20Raquel.pdf.txt0fa33efaee1c525fd8317de8dbd62a1eMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALFernanda Raquel.pdfFernanda Raquel.pdfapplication/pdf2877813https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/2/Fernanda%20Raquel.pdfb6ea457b9b8db6a5ec8d0a2c05ec6e12MD52THUMBNAILFernanda Raquel.pdf.jpgFernanda Raquel.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1946https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/3/Fernanda%20Raquel.pdf.jpge790ac27d76e22fc86e1ad643caa7920MD53handle/202032022-04-28 08:12:23.963oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T11:12:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Emergences of the body in the contemporary theatrical scene: the potency of failures, deactivations and impossibilities |
title |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
spellingShingle |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades Raquel, Fernanda Figura humana na arte Representação (Atores) Criação (Literária, artística, etc.) Human figure in art Creation (Literary, artistic, etc.) Representation (Actors) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
title_full |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
title_fullStr |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
title_full_unstemmed |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
title_sort |
Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades |
author |
Raquel, Fernanda |
author_facet |
Raquel, Fernanda |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Greiner, Christine |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769513Z7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raquel, Fernanda |
contributor_str_mv |
Greiner, Christine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Figura humana na arte Representação (Atores) Criação (Literária, artística, etc.) |
topic |
Figura humana na arte Representação (Atores) Criação (Literária, artística, etc.) Human figure in art Creation (Literary, artistic, etc.) Representation (Actors) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Human figure in art Creation (Literary, artistic, etc.) Representation (Actors) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The thesis analyzes the constitution of the body in contemporary theatrical experiences where, through failures, deactivations and impossibilities, states that generate perceptual impacts, both in actors and spectators, are activated. Examples of those creation modes were selected works of the Japanese group Chelfitsch, Cia. Brasileira de Teatro and two plays directed by Carolina Mendonça, and also a practical experience, which proposes an alliance between academic and artistic research. The theoretical foundation relies on the indisciplinary methodology proposed by the corpomídia theory (KATZ and GREINER, 2005) which organizes networks between different areas of knowledge. Moreover, theoretical references from the field of theater and body studies are mobilized, as well as philosophical formulations of authors such as Giorgio Agamben (2008, 2014), Judith Halberstam (2011) and Jacques Derrida (2012). The expected result is to explicit the ways the operators - terms and concepts - are articulated to the bodily actions that cause destabilization in their usual functionality in life and aesthetic models given a priori, finding these same displacements, their political and performative potency |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-11T12:43:29Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-06-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Raquel, Fernanda. Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades. 2017. 163 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20203 |
identifier_str_mv |
Raquel, Fernanda. Emergências do corpo na cena teatral contemporânea: a potência das falhas, desativações e impossibilidades. 2017. 163 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/4/Fernanda%20Raquel.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/1/license.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/2/Fernanda%20Raquel.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20203/3/Fernanda%20Raquel.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0fa33efaee1c525fd8317de8dbd62a1e bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 b6ea457b9b8db6a5ec8d0a2c05ec6e12 e790ac27d76e22fc86e1ad643caa7920 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277977314197504 |