Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13315 |
Resumo: | This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47. The main purpose of this study is collecting articles regarding the interface History of Science and Education, published in the education periodics, as well as analyzing the historiographical perspectives, both in quantity and quality, concerning the selected articles. This study intends to show the historiographical perspective on the texts in the History of Chemistry published in the last twenty years. The leading axis of this analysis is vision of History of Science as an specific interdisciplinary field, in which studies are developed in three different analysis spheres (historiographical, epistemological and contextual), emphasizing that this study s approach is historiographical. The influence of CESIMA will also be studied in this dissertation |
id |
PUC_SP-1_663fb062bef1509beca2146d8bf8a9bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13315 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Beltran, Maria Helena Roxohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4473965T9Trindade, Ana Paula Pires2016-04-28T14:16:22Z2015-10-212015-09-18Trindade, Ana Paula Pires. Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos. 2015. 81 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13315This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47. The main purpose of this study is collecting articles regarding the interface History of Science and Education, published in the education periodics, as well as analyzing the historiographical perspectives, both in quantity and quality, concerning the selected articles. This study intends to show the historiographical perspective on the texts in the History of Chemistry published in the last twenty years. The leading axis of this analysis is vision of History of Science as an specific interdisciplinary field, in which studies are developed in three different analysis spheres (historiographical, epistemological and contextual), emphasizing that this study s approach is historiographical. The influence of CESIMA will also be studied in this dissertationEste trabalho foi produzido no âmbito do Projeto: História da ciência e ensino: abordagens interdisciplinares no Ensino Superior (diagnóstico, formação continuada e especializada de professores) do Programa Observatório da Educação OBEDUC, (CAPES/INEP), processo número 23038.002603/2013-47. Um dos objetivos deste estudo é realizar um levantamento dos artigos voltados à interface História da Ciência e Ensino, publicados em periódicos da área de educação, bem como analisar, quantitativa e qualitativamente, aspectos historiográficos em História da Ciência subjacentes aos artigos selecionados. Este estudo visa mostrar a perspectiva historiográfica dos textos de História da Química publicados entre 1994 e 2014. O eixo condutor desta análise será a visão de História da Ciência como campo específico interdisciplinar, no qual os estudos são desenvolvidos em três esferas de análise (historiográfica, epistemológica e contextual), sendo que a ênfase deste estudo será a historiográfica. Será estudada a influência das produções do CESIMA nesses artigos de História da QuímicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29961/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em História da CiênciaPUC-SPBRHistória da CiênciaHistória da Ciência e EnsinoHistória da QuímicaHistoriografiaAnálise de artigosHistory of Science and EducationHistory of ChemistryHistoriographyArticle AnalysesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASAnálise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Paula Pires Trindade.pdf.txtAna Paula Pires Trindade.pdf.txtExtracted texttext/plain101310https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13315/3/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf.txtcbd6da5fa442f05018c2426567323dc0MD53ORIGINALAna Paula Pires Trindade.pdfapplication/pdf4040367https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13315/1/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf647f81a3aff4f31b70d283a52f53dbb0MD51THUMBNAILAna Paula Pires Trindade.pdf.jpgAna Paula Pires Trindade.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13315/2/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/133152022-04-27 21:03:11.649oai:repositorio.pucsp.br:handle/13315Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:03:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
title |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
spellingShingle |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos Trindade, Ana Paula Pires História da Ciência e Ensino História da Química Historiografia Análise de artigos History of Science and Education History of Chemistry Historiography Article Analyses CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
title_short |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
title_full |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
title_fullStr |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
title_full_unstemmed |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
title_sort |
Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos |
author |
Trindade, Ana Paula Pires |
author_facet |
Trindade, Ana Paula Pires |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Beltran, Maria Helena Roxo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4473965T9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Ana Paula Pires |
contributor_str_mv |
Beltran, Maria Helena Roxo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Ciência e Ensino História da Química Historiografia Análise de artigos |
topic |
História da Ciência e Ensino História da Química Historiografia Análise de artigos History of Science and Education History of Chemistry Historiography Article Analyses CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History of Science and Education History of Chemistry Historiography Article Analyses |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
description |
This work has been developed as part of the "History of science and education: interdisciplinary approaches in Higher Education (diagnosis, continuous and specialist training for teachers)", Supported by the Centre for Education Program - OBEDUC (CAPES / INEP process 23038.002603 / 2013 -47. The main purpose of this study is collecting articles regarding the interface History of Science and Education, published in the education periodics, as well as analyzing the historiographical perspectives, both in quantity and quality, concerning the selected articles. This study intends to show the historiographical perspective on the texts in the History of Chemistry published in the last twenty years. The leading axis of this analysis is vision of History of Science as an specific interdisciplinary field, in which studies are developed in three different analysis spheres (historiographical, epistemological and contextual), emphasizing that this study s approach is historiographical. The influence of CESIMA will also be studied in this dissertation |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-09-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T14:16:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Trindade, Ana Paula Pires. Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos. 2015. 81 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13315 |
identifier_str_mv |
Trindade, Ana Paula Pires. Análise de artigos na interface entre História da Química e ensino (1994- 2014): alguns aspectos historiográficos. 2015. 81 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13315 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Ciência |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
História da Ciência |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13315/3/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13315/1/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13315/2/Ana%20Paula%20Pires%20Trindade.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cbd6da5fa442f05018c2426567323dc0 647f81a3aff4f31b70d283a52f53dbb0 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277913931972608 |