A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18138 |
Resumo: | The research aims to discuss the possibility of reducing the conflict between the drama of classic interactive media and freedom of digital media through the development of an electronic game focused on the narrator and the act of narration , introducing the concept of narrative management, contextualizing it within digital games and discussing the relevance of the presence of a narrator in real time intervening in the discourse . The discussion starts from the premise inserting a interactor , endowed with the functions of narrating and acting within the game , which has the task of managing immersive three-dimensional environments and conducting an interactive narrative experience with greater breadth and dramatic . Through participation in the narrative of human intelligence driving within the interactive medium , it seeks to reduce the verbal limitations of the media and create a favorable condition for the application of classical narrative structures in the digital environment . The research relies methodologically on two core elements: narrative structures applied to the digital medium , aligning the narrative and drama to new concepts such as procedural narrative classic elements and features of the digital narrative , and investigates the possibilities of introducing the figure of interactor / narrator in a new digital narrative structure , in which it is possible and in this game, player to reach a wider range of possibilities of meaning and narrative |
id |
PUC_SP-1_66638c521d0d13e1a0abcea007b7a722 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18138 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Petry, Luís Carloshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4445976Z2Silva, Alexandre Vieira da2016-04-29T14:23:25Z2014-03-172014-02-19Silva, Alexandre Vieira da. A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG. 2014. 182 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18138The research aims to discuss the possibility of reducing the conflict between the drama of classic interactive media and freedom of digital media through the development of an electronic game focused on the narrator and the act of narration , introducing the concept of narrative management, contextualizing it within digital games and discussing the relevance of the presence of a narrator in real time intervening in the discourse . The discussion starts from the premise inserting a interactor , endowed with the functions of narrating and acting within the game , which has the task of managing immersive three-dimensional environments and conducting an interactive narrative experience with greater breadth and dramatic . Through participation in the narrative of human intelligence driving within the interactive medium , it seeks to reduce the verbal limitations of the media and create a favorable condition for the application of classical narrative structures in the digital environment . The research relies methodologically on two core elements: narrative structures applied to the digital medium , aligning the narrative and drama to new concepts such as procedural narrative classic elements and features of the digital narrative , and investigates the possibilities of introducing the figure of interactor / narrator in a new digital narrative structure , in which it is possible and in this game, player to reach a wider range of possibilities of meaning and narrativeA pesquisa apresenta e analisa a situação de conflito entre a dramaticidade das mídias clássicas e a liberdade interativa das mídias digitais através do desenvolvimento de um jogo digital focado no narrador e no ato de narrar. Apresenta o conceito de gestão narrativa, contextualizando-o no âmbito dos jogos digitais e discutindo a relevância da presença de um narrador em tempo real intervindo no campo do discurso intra jogo. A análise e discussão partem da premissa da necessidade da inserção de um interator, dotado das funções de narrar e atuar dentro do jogo, o qual tem a tarefa da gestão dos ambientes tridimensionais imersivos do jogo e da condução de uma experiência narrativa com maior amplitude interativa e dramática. (Hipótese) Através da participação da inteligência humana na condução narrativa dentro do meio interativo, se busca diminuir as limitações verbais da mídia e criar uma condição favorável à aplicação de estruturas narrativas clássicas no ambiente digital. A pesquisa apoia-se metodologicamente em dois elementos de base: estruturas narrativas aplicadas ao meio digital, alinhando elementos clássicos da narrativa e do drama a novos conceitos como a narrativa procedural, e particularidades da narrativa digital; e investiga as possibilidades de introdução da figura do interator/narrador dentro de uma nova estrutura de narrativa digital, na qual seja possível que este, bem como o jogador presente no jogo, alcancem uma gama maior de possibilidades de sentido e narrativaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37136/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaNarrativaHipermídiaInteratividadeTridimensionalTopofilosofiaGameNarrativeHypermediaInteractivityThree-dimensionalTopophilosophyGameCNPQ::ENGENHARIASA função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPGinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAlexandre Vieira da Silva.pdf.txtAlexandre Vieira da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain395254https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18138/3/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf.txt31264bf9ee31b6cd79f36c2c684c6314MD53ORIGINALAlexandre Vieira da Silva.pdfapplication/pdf25563227https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18138/1/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf7415fc1d98a4a0a59344dc8032fc4b55MD51THUMBNAILAlexandre Vieira da Silva.pdf.jpgAlexandre Vieira da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3403https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18138/2/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf.jpgd23dcb30c14b5253ea2fc11dd167906dMD52handle/181382022-06-15 09:02:24.036oai:repositorio.pucsp.br:handle/18138Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T12:02:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
title |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
spellingShingle |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG Silva, Alexandre Vieira da Narrativa Hipermídia Interatividade Tridimensional Topofilosofia Game Narrative Hypermedia Interactivity Three-dimensional Topophilosophy Game CNPQ::ENGENHARIAS |
title_short |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
title_full |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
title_fullStr |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
title_full_unstemmed |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
title_sort |
A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG |
author |
Silva, Alexandre Vieira da |
author_facet |
Silva, Alexandre Vieira da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Petry, Luís Carlos |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4445976Z2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alexandre Vieira da |
contributor_str_mv |
Petry, Luís Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativa Hipermídia Interatividade Tridimensional Topofilosofia Game |
topic |
Narrativa Hipermídia Interatividade Tridimensional Topofilosofia Game Narrative Hypermedia Interactivity Three-dimensional Topophilosophy Game CNPQ::ENGENHARIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Narrative Hypermedia Interactivity Three-dimensional Topophilosophy Game |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS |
description |
The research aims to discuss the possibility of reducing the conflict between the drama of classic interactive media and freedom of digital media through the development of an electronic game focused on the narrator and the act of narration , introducing the concept of narrative management, contextualizing it within digital games and discussing the relevance of the presence of a narrator in real time intervening in the discourse . The discussion starts from the premise inserting a interactor , endowed with the functions of narrating and acting within the game , which has the task of managing immersive three-dimensional environments and conducting an interactive narrative experience with greater breadth and dramatic . Through participation in the narrative of human intelligence driving within the interactive medium , it seeks to reduce the verbal limitations of the media and create a favorable condition for the application of classical narrative structures in the digital environment . The research relies methodologically on two core elements: narrative structures applied to the digital medium , aligning the narrative and drama to new concepts such as procedural narrative classic elements and features of the digital narrative , and investigates the possibilities of introducing the figure of interactor / narrator in a new digital narrative structure , in which it is possible and in this game, player to reach a wider range of possibilities of meaning and narrative |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T14:23:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Alexandre Vieira da. A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG. 2014. 182 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18138 |
identifier_str_mv |
Silva, Alexandre Vieira da. A função do narrador como agenciador narrativo em ambientes tridimensionais imersivos em games de RPG. 2014. 182 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18138/3/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18138/1/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18138/2/Alexandre%20Vieira%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
31264bf9ee31b6cd79f36c2c684c6314 7415fc1d98a4a0a59344dc8032fc4b55 d23dcb30c14b5253ea2fc11dd167906d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277834083958784 |