Experienciando a arte visionária: uma compreensão junguiana da interação de estudantes com a obra de Alex Grey
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15365 |
Resumo: | The present dissertation aimed to understand the subjective responses of students, catalyzed by a set of works by visionary artist Alex Grey. Was realized the exposure of some selected works of the artist in a Data Show device to fifteen students, between 18 and 29 years of PUC-SP. After exposure of the works, was asked to research participants to tell a story about the works presented and a semi-structured interview was conducted. The data were organized by the Collective Subject Speech (DSC) and interpreted using the approaches of Jung's complex psychology and aesthetics of reception. It was observed that the works have the potential to profoundly stimulate the unconscious. Subjective responses were marked by intense emotional experiences, whether welfare or malaise, mobilizing projections and psychodynamic contents of the participants. Some themes became salient in the experience of the participants who interacted with the works, such as dualities, death, finitude, the strange, religion and spirituality, the body and the relationship between everyday life and unconventional experiences. The dissertation has enabled an understanding of the subjective responses of students, encouraged by selected works of artist Alex Grey |
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Wahba, Liliana Livianohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4402011Z6Beserra, Fernando Rocha2016-04-28T20:38:56Z2014-10-092014-09-05Beserra, Fernando Rocha. Experiencing the visionary art: a jungian understanding of the interaction of students to the work of Alex Grey. 2014. 195 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15365The present dissertation aimed to understand the subjective responses of students, catalyzed by a set of works by visionary artist Alex Grey. Was realized the exposure of some selected works of the artist in a Data Show device to fifteen students, between 18 and 29 years of PUC-SP. After exposure of the works, was asked to research participants to tell a story about the works presented and a semi-structured interview was conducted. The data were organized by the Collective Subject Speech (DSC) and interpreted using the approaches of Jung's complex psychology and aesthetics of reception. It was observed that the works have the potential to profoundly stimulate the unconscious. Subjective responses were marked by intense emotional experiences, whether welfare or malaise, mobilizing projections and psychodynamic contents of the participants. Some themes became salient in the experience of the participants who interacted with the works, such as dualities, death, finitude, the strange, religion and spirituality, the body and the relationship between everyday life and unconventional experiences. The dissertation has enabled an understanding of the subjective responses of students, encouraged by selected works of artist Alex GreyA presente dissertação teve como objetivo compreender as respostas subjetivas de estudantes, catalisadas por um conjunto de obras do artista visionário Alex Grey. Foi realizada a exposição de algumas obras selecionadas do artista, em aparelho Data Show, a quinze estudantes, entre 18 e 29 anos, da PUC-SP. Após a exposição das obras, foi solicitado aos participantes da pesquisa que contassem uma estória sobre as obras apresentadas e foi realizada uma entrevista semiestruturada. Os dados foram sistematizados por meio do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC) e interpretados com a utilização das abordagens da psicologia complexa junguiana e da estética da recepção. Observou-se que as obras têm o potencial de estimular profundamente o inconsciente. As respostas subjetivas foram marcadas por experiências emocionais intensas, seja de bem ou mal-estar, mobilizando projeções e conteúdos psicodinâmicos dos participantes. Alguns temas tornaram-se marcantes na experiência dos participantes que interagiram com as obras, como as dualidades, a morte, a finitude, o estranho, a religião e a espiritualidade, o corpo e a relação entre a vida cotidiana e experiências não convencionais. A dissertação possibilitou uma compreensão das respostas subjetivas de estudantes, estimuladas pelo conjunto escolhido de obras do artista Alex GreyCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31823/Fernando%20Rocha%20Beserra.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaArte visionáriaPsicologia analíticaAlex GreyEstética da recepçãoArte e culturaVisionary artAnalytical psychologyAesthetics of receptionArt and cultureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAExperienciando a arte visionária: uma compreensão junguiana da interação de estudantes com a obra de Alex GreyExperiencing the visionary art: a jungian understanding of the interaction of students to the work of Alex Greyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFernando Rocha Beserra.pdf.txtFernando Rocha Beserra.pdf.txtExtracted texttext/plain447619https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15365/3/Fernando%20Rocha%20Beserra.pdf.txt2d1dccf9bcb5fbf1447ef1e2f2b9d36aMD53ORIGINALFernando Rocha Beserra.pdfapplication/pdf2786377https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15365/1/Fernando%20Rocha%20Beserra.pdf26a28c7027589a0654a534f25d7d07f8MD51THUMBNAILFernando Rocha Beserra.pdf.jpgFernando Rocha Beserra.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3327https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15365/2/Fernando%20Rocha%20Beserra.pdf.jpgef2ba5205bd3c62c9e6aa3c34bae9aefMD52handle/153652022-04-28 00:05:37.981oai:repositorio.pucsp.br:handle/15365Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:05:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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