A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanches, Sandra Maria
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10438
Resumo: The principal´s school performance is constituted of possibilities found between management discourse and management technology present in educational guidelines. Upon contradictions entailing the principal´s school performance, when it comes to the management proposal, this research has aimed in investigating how do principals in São Paulo neighborhoods seem to manifest themselves regarding their performance in demanding flux surrounding the new managerialism in cooperation with proposals coming from educational guidelines. As being a data source for research analysis, it has been used official documents such as: Educational Guidelines from the Municipal Secretariat of Education in São Paulo, during the periods from 1989 up to 2012 and, also a questionnaire with a submitted schedule to school principal´s from the municipality aiming in enabling the manifestation out around its performance. As conceptual reference regarding the study objective fundaments and data analysis it has been chosen to have the use of management and performance concepts developed by Stephen Ball and also, management concept ran by Roldão. The data analysis has pointed out to the fact that principal´s school present trends in expressing manifestations by not disagreeing in what is imposed by central and intermediate organs a behavior in which it can be justified by legal delimitation to the job position and also aiming in ensuring the expectation generated as being a performance, from the most diverse segments in a school
id PUC_SP-1_6b216c409ae24ec5449cc526d137f60d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10438
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marin, Alda Junqueirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4324902P5Sanches, Sandra Maria2016-04-27T16:32:53Z2014-03-282014-02-25Sanches, Sandra Maria. A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência. 2014. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10438The principal´s school performance is constituted of possibilities found between management discourse and management technology present in educational guidelines. Upon contradictions entailing the principal´s school performance, when it comes to the management proposal, this research has aimed in investigating how do principals in São Paulo neighborhoods seem to manifest themselves regarding their performance in demanding flux surrounding the new managerialism in cooperation with proposals coming from educational guidelines. As being a data source for research analysis, it has been used official documents such as: Educational Guidelines from the Municipal Secretariat of Education in São Paulo, during the periods from 1989 up to 2012 and, also a questionnaire with a submitted schedule to school principal´s from the municipality aiming in enabling the manifestation out around its performance. As conceptual reference regarding the study objective fundaments and data analysis it has been chosen to have the use of management and performance concepts developed by Stephen Ball and also, management concept ran by Roldão. The data analysis has pointed out to the fact that principal´s school present trends in expressing manifestations by not disagreeing in what is imposed by central and intermediate organs a behavior in which it can be justified by legal delimitation to the job position and also aiming in ensuring the expectation generated as being a performance, from the most diverse segments in a schoolA atuação dos diretores de escola se constitui nas possibilidades encontradas entre o discurso da gestão e a tecnologia gerencialista presentes nas diretrizes educacionais. Diante das contradições que envolvem a atuação dos diretores de escola, na proposta de gestão, esta pesquisa objetivou investigar como os diretores de escolas municipais de São Paulo se manifestam acerca de sua atuação frente ao fluxo de exigências que emana do novo gerencialismo em articulação com as proposições advindas das diretrizes educacionais. Como fonte de dados para análise desta pesquisa, foram utilizados documentos oficiais: Diretrizes Educacionais da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo dos períodos compreendidos entre 1989 e 2012, e, também, um questionário com escala submetido a diretores de escola da rede municipal de ensino de forma a possibilitar-lhes a manifestação sobre sua atuação. Como referenciais conceituais para fundamentação do objeto de estudo e da análise dos dados, optou-se por utilizar os conceitos de gerencialismo e performatividade desenvolvidos por Stephen Ball e, também, o conceito de gestão desenvolvido por Roldão. A análise dos dados apontou para o fato de que os diretores de escola apresentam tendência, nas manifestações expressas, em não discordar do que é imposto pelos órgãos central e intermediário, comportamento que pode ser justificado pela delimitação legal concernente ao cargo e para garantir a expectativa gerada, a performance, dos diversos segmentos representativos da escolaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23216/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPolíticas educacionaisAtuação do diretorGestãoGerencialismoPerformatividadeEducational policesThe director performanceManagementManagerialismPerformanceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Maria Sanches.pdf.txtSandra Maria Sanches.pdf.txtExtracted texttext/plain207574https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10438/3/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf.txt3bf96171a56abac627a7809f99337d0aMD53ORIGINALSandra Maria Sanches.pdfapplication/pdf631626https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10438/1/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf21c982856c642e14746ddaff4bc19c70MD51THUMBNAILSandra Maria Sanches.pdf.jpgSandra Maria Sanches.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10438/2/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104382022-06-13 12:27:30.927oai:repositorio.pucsp.br:handle/10438Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-13T15:27:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
title A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
spellingShingle A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
Sanches, Sandra Maria
Políticas educacionais
Atuação do diretor
Gestão
Gerencialismo
Performatividade
Educational polices
The director performance
Management
Managerialism
Performance
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
title_full A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
title_fullStr A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
title_full_unstemmed A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
title_sort A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência
author Sanches, Sandra Maria
author_facet Sanches, Sandra Maria
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marin, Alda Junqueira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4324902P5
dc.contributor.author.fl_str_mv Sanches, Sandra Maria
contributor_str_mv Marin, Alda Junqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas educacionais
Atuação do diretor
Gestão
Gerencialismo
Performatividade
topic Políticas educacionais
Atuação do diretor
Gestão
Gerencialismo
Performatividade
Educational polices
The director performance
Management
Managerialism
Performance
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Educational polices
The director performance
Management
Managerialism
Performance
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The principal´s school performance is constituted of possibilities found between management discourse and management technology present in educational guidelines. Upon contradictions entailing the principal´s school performance, when it comes to the management proposal, this research has aimed in investigating how do principals in São Paulo neighborhoods seem to manifest themselves regarding their performance in demanding flux surrounding the new managerialism in cooperation with proposals coming from educational guidelines. As being a data source for research analysis, it has been used official documents such as: Educational Guidelines from the Municipal Secretariat of Education in São Paulo, during the periods from 1989 up to 2012 and, also a questionnaire with a submitted schedule to school principal´s from the municipality aiming in enabling the manifestation out around its performance. As conceptual reference regarding the study objective fundaments and data analysis it has been chosen to have the use of management and performance concepts developed by Stephen Ball and also, management concept ran by Roldão. The data analysis has pointed out to the fact that principal´s school present trends in expressing manifestations by not disagreeing in what is imposed by central and intermediate organs a behavior in which it can be justified by legal delimitation to the job position and also aiming in ensuring the expectation generated as being a performance, from the most diverse segments in a school
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-03-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sanches, Sandra Maria. A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência. 2014. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10438
identifier_str_mv Sanches, Sandra Maria. A atuação do diretor de escola: entre o discurso da gestão e a prática da gerência. 2014. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10438/3/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10438/1/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10438/2/Sandra%20Maria%20Sanches.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3bf96171a56abac627a7809f99337d0a
21c982856c642e14746ddaff4bc19c70
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277885329965056