A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222 |
Resumo: | The present thesis analyzes the pericope Jo 1,43-51. It indicates a reading around the pedagogy of vision as friendship in the service of life. With this, the dynamics of the verb blh,pw (to gaze), qewre,w (to contemplate) and o`ra ,w (to see). This last sense is what appears in this research on the call of Philip and Nathaniel. In the first chapter, the thematic horizon of discipleship is highlighted. In this sense, on the one hand, we see the joanina work and the dimension of discipleship. On the other hand, the hypothesis of reading the pedagogy of vision as a friendship inherent to verbs is discussed: to find, see, believe, know and follow. The second chapter deals with the exegetical issues of textual criticism; delimitation; segmentation and structure; translation; linguistic-syntactic analysis; semantic analysis; pragmatic analysis; and hermeneutic analysis. Therefore, the third chapter presents: first, Jesus who calls Philip to the following (vv. 43-44); second, the dialogue between Philip and Nathanael (vv. 45-46); third, the dialogue between Jesus and Nathanael (vv. 47-51). In the fourth and last chapter, we observe: first, the jewish tradition, above all, with Gen 28,10-22 about Jacob's dream; second, the wisdom tradition, regarding friendship in Eclo 6,5-17; third, the essene tradition present in the book of Jubilees 27,19-27, especially the re-reading of Jacob's dream with the addition of the image of the tree |
id |
PUC_SP-1_6de29a9649cd6f3f40cd9457f894c4eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27222 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Araujo, Gilvan Leite dehttp://lattes.cnpq.br/0731752456772224http://lattes.cnpq.br/3619192512290758Silva, Nelson Maria Brechó da2022-08-24T15:57:12Z2022-08-24T15:57:12Z2022-06-23Silva, Nelson Maria Brechó da. A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222The present thesis analyzes the pericope Jo 1,43-51. It indicates a reading around the pedagogy of vision as friendship in the service of life. With this, the dynamics of the verb blh,pw (to gaze), qewre,w (to contemplate) and o`ra ,w (to see). This last sense is what appears in this research on the call of Philip and Nathaniel. In the first chapter, the thematic horizon of discipleship is highlighted. In this sense, on the one hand, we see the joanina work and the dimension of discipleship. On the other hand, the hypothesis of reading the pedagogy of vision as a friendship inherent to verbs is discussed: to find, see, believe, know and follow. The second chapter deals with the exegetical issues of textual criticism; delimitation; segmentation and structure; translation; linguistic-syntactic analysis; semantic analysis; pragmatic analysis; and hermeneutic analysis. Therefore, the third chapter presents: first, Jesus who calls Philip to the following (vv. 43-44); second, the dialogue between Philip and Nathanael (vv. 45-46); third, the dialogue between Jesus and Nathanael (vv. 47-51). In the fourth and last chapter, we observe: first, the jewish tradition, above all, with Gen 28,10-22 about Jacob's dream; second, the wisdom tradition, regarding friendship in Eclo 6,5-17; third, the essene tradition present in the book of Jubilees 27,19-27, especially the re-reading of Jacob's dream with the addition of the image of the treeA presente tese faz uma análise da perícope Jo 1,43-51. Ela indica uma leitura em torno da pedagogia da visão como amizade a serviço da vida. Com isso, averigua-se a dinâmica do verbo blh,pw (fitar), qewre,w (contemplar) e o`ra ,w (ver). Este último sentido é o que aparece nesta pesquisa sobre o chamado de Filipe e de Natanael. No primeiro capítulo, destaca-se o horizonte temático do discipulado. Nesse sentido, por um lado, vêse a obra joanina e a dimensão do discipulado. Por outro, discute-se a hipótese de leitura da pedagogia da visão como amizade inerente aos verbos: encontrar, ver, crer, conhecer e seguir”. O segundo capítulo trata das questões exegéticas de crítica textual; delimitação; segmentação e estrutura; tradução; análise linguístico-sintática; análise semântica; análise pragmática; e análise hermenêutica. Por conseguinte, o terceiro capítulo apresenta: primeiro, Jesus que chama Filipe ao seguimento (vv. 43-44); segundo, o diálogo entre Filipe e Natanael (vv. 45-46); terceiro, o diálogo entre Jesus e Natanael (vv. 47-51). No quarto e último capítulo, observam-se: primeiro, a tradição judaica, sobretudo, com Gn 28,10-22 acerca do sonho de Jacó; segundo, a tradição sapiencial, no tocante à amizade em Eclo 6,5-17; terceiro, a tradição essênia presente no livro de Jubileus 27,19-27, especialmente a releitura do sonho de Jacó com o acréscimo da imagem da árvoreCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em TeologiaPUC-SPBrasilFaculdade de TeologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEncontrarVerCrerConhecerSeguirMeetSeeBelieveTo knowFollowA pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALNelson Maria Brechó da Silva.pdfapplication/pdf1911585https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/1/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdfe0314ed74b7d6557b79890c4517c012aMD51TEXTNelson Maria Brechó da Silva.pdf.txtNelson Maria Brechó da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain418815https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/2/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.txtd74b94e68a3ae39d24f10f597605bff7MD52THUMBNAILNelson Maria Brechó da Silva.pdf.jpgNelson Maria Brechó da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1145https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/3/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.jpg0406428fab46b02b72558c865642cb29MD53handle/272222022-08-25 09:58:09.857oai:repositorio.pucsp.br:handle/27222Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-25T12:58:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
title |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
spellingShingle |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 Silva, Nelson Maria Brechó da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA Encontrar Ver Crer Conhecer Seguir Meet See Believe To know Follow |
title_short |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
title_full |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
title_fullStr |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
title_full_unstemmed |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
title_sort |
A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51 |
author |
Silva, Nelson Maria Brechó da |
author_facet |
Silva, Nelson Maria Brechó da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araujo, Gilvan Leite de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0731752456772224 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3619192512290758 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Nelson Maria Brechó da |
contributor_str_mv |
Araujo, Gilvan Leite de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA Encontrar Ver Crer Conhecer Seguir Meet See Believe To know Follow |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Encontrar Ver Crer Conhecer Seguir |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Meet See Believe To know Follow |
description |
The present thesis analyzes the pericope Jo 1,43-51. It indicates a reading around the pedagogy of vision as friendship in the service of life. With this, the dynamics of the verb blh,pw (to gaze), qewre,w (to contemplate) and o`ra ,w (to see). This last sense is what appears in this research on the call of Philip and Nathaniel. In the first chapter, the thematic horizon of discipleship is highlighted. In this sense, on the one hand, we see the joanina work and the dimension of discipleship. On the other hand, the hypothesis of reading the pedagogy of vision as a friendship inherent to verbs is discussed: to find, see, believe, know and follow. The second chapter deals with the exegetical issues of textual criticism; delimitation; segmentation and structure; translation; linguistic-syntactic analysis; semantic analysis; pragmatic analysis; and hermeneutic analysis. Therefore, the third chapter presents: first, Jesus who calls Philip to the following (vv. 43-44); second, the dialogue between Philip and Nathanael (vv. 45-46); third, the dialogue between Jesus and Nathanael (vv. 47-51). In the fourth and last chapter, we observe: first, the jewish tradition, above all, with Gen 28,10-22 about Jacob's dream; second, the wisdom tradition, regarding friendship in Eclo 6,5-17; third, the essene tradition present in the book of Jubilees 27,19-27, especially the re-reading of Jacob's dream with the addition of the image of the tree |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-24T15:57:12Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-24T15:57:12Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-06-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Nelson Maria Brechó da. A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222 |
identifier_str_mv |
Silva, Nelson Maria Brechó da. A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/1/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/2/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/3/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e0314ed74b7d6557b79890c4517c012a d74b94e68a3ae39d24f10f597605bff7 0406428fab46b02b72558c865642cb29 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277810169085952 |