A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Nelson Maria Brechó da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222
Resumo: The present thesis analyzes the pericope Jo 1,43-51. It indicates a reading around the pedagogy of vision as friendship in the service of life. With this, the dynamics of the verb blh,pw (to gaze), qewre,w (to contemplate) and o`ra ,w (to see). This last sense is what appears in this research on the call of Philip and Nathaniel. In the first chapter, the thematic horizon of discipleship is highlighted. In this sense, on the one hand, we see the joanina work and the dimension of discipleship. On the other hand, the hypothesis of reading the pedagogy of vision as a friendship inherent to verbs is discussed: to find, see, believe, know and follow. The second chapter deals with the exegetical issues of textual criticism; delimitation; segmentation and structure; translation; linguistic-syntactic analysis; semantic analysis; pragmatic analysis; and hermeneutic analysis. Therefore, the third chapter presents: first, Jesus who calls Philip to the following (vv. 43-44); second, the dialogue between Philip and Nathanael (vv. 45-46); third, the dialogue between Jesus and Nathanael (vv. 47-51). In the fourth and last chapter, we observe: first, the jewish tradition, above all, with Gen 28,10-22 about Jacob's dream; second, the wisdom tradition, regarding friendship in Eclo 6,5-17; third, the essene tradition present in the book of Jubilees 27,19-27, especially the re-reading of Jacob's dream with the addition of the image of the tree
id PUC_SP-1_6de29a9649cd6f3f40cd9457f894c4eb
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/27222
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Araujo, Gilvan Leite dehttp://lattes.cnpq.br/0731752456772224http://lattes.cnpq.br/3619192512290758Silva, Nelson Maria Brechó da2022-08-24T15:57:12Z2022-08-24T15:57:12Z2022-06-23Silva, Nelson Maria Brechó da. A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222The present thesis analyzes the pericope Jo 1,43-51. It indicates a reading around the pedagogy of vision as friendship in the service of life. With this, the dynamics of the verb blh,pw (to gaze), qewre,w (to contemplate) and o`ra ,w (to see). This last sense is what appears in this research on the call of Philip and Nathaniel. In the first chapter, the thematic horizon of discipleship is highlighted. In this sense, on the one hand, we see the joanina work and the dimension of discipleship. On the other hand, the hypothesis of reading the pedagogy of vision as a friendship inherent to verbs is discussed: to find, see, believe, know and follow. The second chapter deals with the exegetical issues of textual criticism; delimitation; segmentation and structure; translation; linguistic-syntactic analysis; semantic analysis; pragmatic analysis; and hermeneutic analysis. Therefore, the third chapter presents: first, Jesus who calls Philip to the following (vv. 43-44); second, the dialogue between Philip and Nathanael (vv. 45-46); third, the dialogue between Jesus and Nathanael (vv. 47-51). In the fourth and last chapter, we observe: first, the jewish tradition, above all, with Gen 28,10-22 about Jacob's dream; second, the wisdom tradition, regarding friendship in Eclo 6,5-17; third, the essene tradition present in the book of Jubilees 27,19-27, especially the re-reading of Jacob's dream with the addition of the image of the treeA presente tese faz uma análise da perícope Jo 1,43-51. Ela indica uma leitura em torno da pedagogia da visão como amizade a serviço da vida. Com isso, averigua-se a dinâmica do verbo blh,pw (fitar), qewre,w (contemplar) e o`ra ,w (ver). Este último sentido é o que aparece nesta pesquisa sobre o chamado de Filipe e de Natanael. No primeiro capítulo, destaca-se o horizonte temático do discipulado. Nesse sentido, por um lado, vêse a obra joanina e a dimensão do discipulado. Por outro, discute-se a hipótese de leitura da pedagogia da visão como amizade inerente aos verbos: encontrar, ver, crer, conhecer e seguir”. O segundo capítulo trata das questões exegéticas de crítica textual; delimitação; segmentação e estrutura; tradução; análise linguístico-sintática; análise semântica; análise pragmática; e análise hermenêutica. Por conseguinte, o terceiro capítulo apresenta: primeiro, Jesus que chama Filipe ao seguimento (vv. 43-44); segundo, o diálogo entre Filipe e Natanael (vv. 45-46); terceiro, o diálogo entre Jesus e Natanael (vv. 47-51). No quarto e último capítulo, observam-se: primeiro, a tradição judaica, sobretudo, com Gn 28,10-22 acerca do sonho de Jacó; segundo, a tradição sapiencial, no tocante à amizade em Eclo 6,5-17; terceiro, a tradição essênia presente no livro de Jubileus 27,19-27, especialmente a releitura do sonho de Jacó com o acréscimo da imagem da árvoreCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em TeologiaPUC-SPBrasilFaculdade de TeologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEncontrarVerCrerConhecerSeguirMeetSeeBelieveTo knowFollowA pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALNelson Maria Brechó da Silva.pdfapplication/pdf1911585https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/1/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdfe0314ed74b7d6557b79890c4517c012aMD51TEXTNelson Maria Brechó da Silva.pdf.txtNelson Maria Brechó da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain418815https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/2/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.txtd74b94e68a3ae39d24f10f597605bff7MD52THUMBNAILNelson Maria Brechó da Silva.pdf.jpgNelson Maria Brechó da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1145https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/3/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.jpg0406428fab46b02b72558c865642cb29MD53handle/272222022-08-25 09:58:09.857oai:repositorio.pucsp.br:handle/27222Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-25T12:58:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
title A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
spellingShingle A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
Silva, Nelson Maria Brechó da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
Encontrar
Ver
Crer
Conhecer
Seguir
Meet
See
Believe
To know
Follow
title_short A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
title_full A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
title_fullStr A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
title_full_unstemmed A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
title_sort A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51
author Silva, Nelson Maria Brechó da
author_facet Silva, Nelson Maria Brechó da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araujo, Gilvan Leite de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0731752456772224
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3619192512290758
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Nelson Maria Brechó da
contributor_str_mv Araujo, Gilvan Leite de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
Encontrar
Ver
Crer
Conhecer
Seguir
Meet
See
Believe
To know
Follow
dc.subject.por.fl_str_mv Encontrar
Ver
Crer
Conhecer
Seguir
dc.subject.eng.fl_str_mv Meet
See
Believe
To know
Follow
description The present thesis analyzes the pericope Jo 1,43-51. It indicates a reading around the pedagogy of vision as friendship in the service of life. With this, the dynamics of the verb blh,pw (to gaze), qewre,w (to contemplate) and o`ra ,w (to see). This last sense is what appears in this research on the call of Philip and Nathaniel. In the first chapter, the thematic horizon of discipleship is highlighted. In this sense, on the one hand, we see the joanina work and the dimension of discipleship. On the other hand, the hypothesis of reading the pedagogy of vision as a friendship inherent to verbs is discussed: to find, see, believe, know and follow. The second chapter deals with the exegetical issues of textual criticism; delimitation; segmentation and structure; translation; linguistic-syntactic analysis; semantic analysis; pragmatic analysis; and hermeneutic analysis. Therefore, the third chapter presents: first, Jesus who calls Philip to the following (vv. 43-44); second, the dialogue between Philip and Nathanael (vv. 45-46); third, the dialogue between Jesus and Nathanael (vv. 47-51). In the fourth and last chapter, we observe: first, the jewish tradition, above all, with Gen 28,10-22 about Jacob's dream; second, the wisdom tradition, regarding friendship in Eclo 6,5-17; third, the essene tradition present in the book of Jubilees 27,19-27, especially the re-reading of Jacob's dream with the addition of the image of the tree
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-24T15:57:12Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-24T15:57:12Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-06-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Nelson Maria Brechó da. A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222
identifier_str_mv Silva, Nelson Maria Brechó da. A pedagogia da visão como amizade: uma análise exegética de Jo 1,43-51. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27222
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Teologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/1/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/2/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27222/3/Nelson%20Maria%20Brech%c3%b3%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e0314ed74b7d6557b79890c4517c012a
d74b94e68a3ae39d24f10f597605bff7
0406428fab46b02b72558c865642cb29
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277810169085952