Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ando, Daniela de Araújo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563
Resumo: This study aims at researching educational actions developed within the facilities of an Elementary School, in São José dos Campos/São Paulo, which may provide subsidies to build up a school curriculum that implies the possibility to fight against domestic violence. This study has been developed on qualitative approach grounds, using literature, document analysis, participating observation, field journal and interviews with 13 educators. The study evidenced a set of actions which is in constant development and renewal within the school being researched that unfolds the possibility of the school curriculum to give support to the fight against domestic violence. The challenges to create a school curriculum that implies fighting domestic violence against children are huge, but this is a path to be opened by the school as an institution, starting from a critical look at its reality, aiming at elaborating a curriculum attached to the actual concerns of students, educators, and community. It is expected that, with this study, the society can be offered proposals to fight domestic violence against children, having a democratic school curriculum as the baseline, involving, thus, students, educators and the community in the prevention and fight against domestic violence
id PUC_SP-1_70e368233fb616bd5440f4c89966e9ee
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9563
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cortella, Mario Sergiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239401D8Ando, Daniela de Araújo2016-04-27T14:30:37Z2011-05-102011-05-03Ando, Daniela de Araújo. School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo. 2011. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563This study aims at researching educational actions developed within the facilities of an Elementary School, in São José dos Campos/São Paulo, which may provide subsidies to build up a school curriculum that implies the possibility to fight against domestic violence. This study has been developed on qualitative approach grounds, using literature, document analysis, participating observation, field journal and interviews with 13 educators. The study evidenced a set of actions which is in constant development and renewal within the school being researched that unfolds the possibility of the school curriculum to give support to the fight against domestic violence. The challenges to create a school curriculum that implies fighting domestic violence against children are huge, but this is a path to be opened by the school as an institution, starting from a critical look at its reality, aiming at elaborating a curriculum attached to the actual concerns of students, educators, and community. It is expected that, with this study, the society can be offered proposals to fight domestic violence against children, having a democratic school curriculum as the baseline, involving, thus, students, educators and the community in the prevention and fight against domestic violenceO presente trabalho tem como objetivo investigar ações educativas, desenvolvidas no espaço de uma escola do Ensino Fundamental I, em São José dos Campos/SP, que possam oferecer subsídios para a construção de um currículo escolar com possibilidades de enfrentamento da violência doméstica. Esse estudo desenvolveu-se numa abordagem qualitativa, utilizando-se de pesquisa bibliográfica, análise documental, observação participante, diário de campo e entrevistas com 13 educadores. A pesquisa evidenciou um conjunto de ações - que estão em constante construção e renovação - na escola pesquisada, que revelam a possibilidade de apoio do currículo escolar no enfrentamento da violência doméstica. Os desafios para a construção de um currículo com possibilidades de enfretamento da violência doméstica contra a criança são imensos, mas é um caminho a ser construído pela instituição escolar, partindo de um olhar crítico para a sua realidade, com o objetivo de construir um currículo conectado com as preocupações reais dos educandos, educadores e comunidades. Espera-se, com a realização dessa pesquisa, oferecer à sociedade propostas para o enfrentamento da violência doméstica contra criança, a partir de um currículo escolar democrático, envolvendo assim educandos, educadores e comunidades na prevenção e enfrentamento da violência domésticaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22572/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículo escolarViolência domésticaCurriculos -- PlanejamentoCriancas -- Maus-tratosViolencia familiarSchool curriculumDomestic violenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniela de Araujo Ando.pdf.txtDaniela de Araujo Ando.pdf.txtExtracted texttext/plain179194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/3/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.txt4a99ba947b3504ca1d662527453fe950MD53ORIGINALDaniela de Araujo Ando.pdfapplication/pdf1848749https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/1/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf9243b5cbde74f78c15c5e4ef18ab1c41MD51THUMBNAILDaniela de Araujo Ando.pdf.jpgDaniela de Araujo Ando.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/2/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/95632022-04-19 16:00:47.874oai:repositorio.pucsp.br:handle/9563Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo
title Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
spellingShingle Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
Ando, Daniela de Araújo
Currículo escolar
Violência doméstica
Curriculos -- Planejamento
Criancas -- Maus-tratos
Violencia familiar
School curriculum
Domestic violence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
title_full Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
title_fullStr Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
title_full_unstemmed Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
title_sort Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
author Ando, Daniela de Araújo
author_facet Ando, Daniela de Araújo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cortella, Mario Sergio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239401D8
dc.contributor.author.fl_str_mv Ando, Daniela de Araújo
contributor_str_mv Cortella, Mario Sergio
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo escolar
Violência doméstica
Curriculos -- Planejamento
Criancas -- Maus-tratos
Violencia familiar
topic Currículo escolar
Violência doméstica
Curriculos -- Planejamento
Criancas -- Maus-tratos
Violencia familiar
School curriculum
Domestic violence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv School curriculum
Domestic violence
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study aims at researching educational actions developed within the facilities of an Elementary School, in São José dos Campos/São Paulo, which may provide subsidies to build up a school curriculum that implies the possibility to fight against domestic violence. This study has been developed on qualitative approach grounds, using literature, document analysis, participating observation, field journal and interviews with 13 educators. The study evidenced a set of actions which is in constant development and renewal within the school being researched that unfolds the possibility of the school curriculum to give support to the fight against domestic violence. The challenges to create a school curriculum that implies fighting domestic violence against children are huge, but this is a path to be opened by the school as an institution, starting from a critical look at its reality, aiming at elaborating a curriculum attached to the actual concerns of students, educators, and community. It is expected that, with this study, the society can be offered proposals to fight domestic violence against children, having a democratic school curriculum as the baseline, involving, thus, students, educators and the community in the prevention and fight against domestic violence
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-05-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:30:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ando, Daniela de Araújo. School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo. 2011. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563
identifier_str_mv Ando, Daniela de Araújo. School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo. 2011. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/3/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/1/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/2/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4a99ba947b3504ca1d662527453fe950
9243b5cbde74f78c15c5e4ef18ab1c41
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796076928040960