Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563 |
Resumo: | This study aims at researching educational actions developed within the facilities of an Elementary School, in São José dos Campos/São Paulo, which may provide subsidies to build up a school curriculum that implies the possibility to fight against domestic violence. This study has been developed on qualitative approach grounds, using literature, document analysis, participating observation, field journal and interviews with 13 educators. The study evidenced a set of actions which is in constant development and renewal within the school being researched that unfolds the possibility of the school curriculum to give support to the fight against domestic violence. The challenges to create a school curriculum that implies fighting domestic violence against children are huge, but this is a path to be opened by the school as an institution, starting from a critical look at its reality, aiming at elaborating a curriculum attached to the actual concerns of students, educators, and community. It is expected that, with this study, the society can be offered proposals to fight domestic violence against children, having a democratic school curriculum as the baseline, involving, thus, students, educators and the community in the prevention and fight against domestic violence |
id |
PUC_SP-1_70e368233fb616bd5440f4c89966e9ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9563 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cortella, Mario Sergiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239401D8Ando, Daniela de Araújo2016-04-27T14:30:37Z2011-05-102011-05-03Ando, Daniela de Araújo. School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo. 2011. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563This study aims at researching educational actions developed within the facilities of an Elementary School, in São José dos Campos/São Paulo, which may provide subsidies to build up a school curriculum that implies the possibility to fight against domestic violence. This study has been developed on qualitative approach grounds, using literature, document analysis, participating observation, field journal and interviews with 13 educators. The study evidenced a set of actions which is in constant development and renewal within the school being researched that unfolds the possibility of the school curriculum to give support to the fight against domestic violence. The challenges to create a school curriculum that implies fighting domestic violence against children are huge, but this is a path to be opened by the school as an institution, starting from a critical look at its reality, aiming at elaborating a curriculum attached to the actual concerns of students, educators, and community. It is expected that, with this study, the society can be offered proposals to fight domestic violence against children, having a democratic school curriculum as the baseline, involving, thus, students, educators and the community in the prevention and fight against domestic violenceO presente trabalho tem como objetivo investigar ações educativas, desenvolvidas no espaço de uma escola do Ensino Fundamental I, em São José dos Campos/SP, que possam oferecer subsídios para a construção de um currículo escolar com possibilidades de enfrentamento da violência doméstica. Esse estudo desenvolveu-se numa abordagem qualitativa, utilizando-se de pesquisa bibliográfica, análise documental, observação participante, diário de campo e entrevistas com 13 educadores. A pesquisa evidenciou um conjunto de ações - que estão em constante construção e renovação - na escola pesquisada, que revelam a possibilidade de apoio do currículo escolar no enfrentamento da violência doméstica. Os desafios para a construção de um currículo com possibilidades de enfretamento da violência doméstica contra a criança são imensos, mas é um caminho a ser construído pela instituição escolar, partindo de um olhar crítico para a sua realidade, com o objetivo de construir um currículo conectado com as preocupações reais dos educandos, educadores e comunidades. Espera-se, com a realização dessa pesquisa, oferecer à sociedade propostas para o enfrentamento da violência doméstica contra criança, a partir de um currículo escolar democrático, envolvendo assim educandos, educadores e comunidades na prevenção e enfrentamento da violência domésticaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22572/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículo escolarViolência domésticaCurriculos -- PlanejamentoCriancas -- Maus-tratosViolencia familiarSchool curriculumDomestic violenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP)School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniela de Araujo Ando.pdf.txtDaniela de Araujo Ando.pdf.txtExtracted texttext/plain179194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/3/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.txt4a99ba947b3504ca1d662527453fe950MD53ORIGINALDaniela de Araujo Ando.pdfapplication/pdf1848749https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/1/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf9243b5cbde74f78c15c5e4ef18ab1c41MD51THUMBNAILDaniela de Araujo Ando.pdf.jpgDaniela de Araujo Ando.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/2/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/95632022-04-19 16:00:47.874oai:repositorio.pucsp.br:handle/9563Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo |
title |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
spellingShingle |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) Ando, Daniela de Araújo Currículo escolar Violência doméstica Curriculos -- Planejamento Criancas -- Maus-tratos Violencia familiar School curriculum Domestic violence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
title_full |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
title_fullStr |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
title_full_unstemmed |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
title_sort |
Currículo escolar: possibilidade de apoio ao enfrentamento da violência doméstica (estudo de uma prática em São José dos Campos/SP) |
author |
Ando, Daniela de Araújo |
author_facet |
Ando, Daniela de Araújo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cortella, Mario Sergio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239401D8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ando, Daniela de Araújo |
contributor_str_mv |
Cortella, Mario Sergio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo escolar Violência doméstica Curriculos -- Planejamento Criancas -- Maus-tratos Violencia familiar |
topic |
Currículo escolar Violência doméstica Curriculos -- Planejamento Criancas -- Maus-tratos Violencia familiar School curriculum Domestic violence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School curriculum Domestic violence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aims at researching educational actions developed within the facilities of an Elementary School, in São José dos Campos/São Paulo, which may provide subsidies to build up a school curriculum that implies the possibility to fight against domestic violence. This study has been developed on qualitative approach grounds, using literature, document analysis, participating observation, field journal and interviews with 13 educators. The study evidenced a set of actions which is in constant development and renewal within the school being researched that unfolds the possibility of the school curriculum to give support to the fight against domestic violence. The challenges to create a school curriculum that implies fighting domestic violence against children are huge, but this is a path to be opened by the school as an institution, starting from a critical look at its reality, aiming at elaborating a curriculum attached to the actual concerns of students, educators, and community. It is expected that, with this study, the society can be offered proposals to fight domestic violence against children, having a democratic school curriculum as the baseline, involving, thus, students, educators and the community in the prevention and fight against domestic violence |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-05-10 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:30:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ando, Daniela de Araújo. School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo. 2011. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563 |
identifier_str_mv |
Ando, Daniela de Araújo. School curriculum - the possibility of support on the fight against domestic violence: a study on the practice in São José dos Campos/São Paulo. 2011. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9563 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/3/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/1/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9563/2/Daniela%20de%20Araujo%20Ando.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4a99ba947b3504ca1d662527453fe950 9243b5cbde74f78c15c5e4ef18ab1c41 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796076928040960 |